Analiza — January 31, 2016 at 6:45 pm

Tranziția accelerată de la „in house” către „cloud first”

by

Piața românească de IT, la fel ca și cea din întreaga regiune, își continuă tranziția de la modelul clasic de achiziție și licențiere către un model bazat pe servicii.
Pe măsură ce interesul clienților pentru modelul ’’as a service’’ crește, crește și numărul de oferte pe care furnizorii de IT le pun la dispoziția acestora, astfel că piața devine din ce în ce mai competitivă – furnizori locali vs furnizori internaționali, jucători noi vs companii IT tradiționale, furnizori de IT vs companii de telecom vs companii non-IT.istock_000015960121small

Deși piața de cloud a continuat să crească într-un ritm constant în ultimii 3-4 ani, și va crește cu aproape 300% până în 2019, modelul ‘’as a service’’ rămâne, pentru moment, doar un ‘’add-on’’ la modelul tradițional de licențiere; conform estimărilor IDC, în 2019 licențele în cloud vor reprezenta peste 15% din totalul veniturilor provenite din vânzarea de software în România. Pe măsură ce ofertele furnizorilor sunt mai numeroase și mai complexe și o mare parte din motivele de îngrijorare ale potențialilor clienți sunt rând pe rând spulberate, companiile sunt mult mai deschise către modelul ‘’as a service’’.

Mai mult decât atât, există printre companiile mici și mijlocii un trend numit ‘’cloud first’’, susținut cu precădere de șefii liniilor de business din companii, mai ales atunci când vine vorba despre implementarea de aplicații care răspund unor nevoi complet noi ale businessului.

IT-ul intră încet, dar sigur, într-o nouă perioadă de dezvoltare numită de IDC ‘’3rd platform’’, în care IDC previzionează că o comunitate din ce în ce mai mare de dezvoltatori va crea, în următorii 5 ani, un număr de 10 ori mai mare de ‘’killer apps’’, dezvoltate exclusiv pentru cloud.
Marea majoritate a acestor aplicații va fi reprezentată de soluții inovative și disruptive care vor fi create și vândute exclusiv pe platforme cloud destinate diverselor industrii, platforme create și administrate de lideri ai acestor industrii care au devenit extrem de activi în atragerea de dezvolatori capabili să creeze aplicații de nișă cu accent crescut pe business. Deja există un număr mare de astfel de platforme și comunități focusate pe inovație în domenii precum energie, retail, servicii financiare, media/entertainment, etc.

Există câteva aspecte esențiale care vor determina aceasta tranziție către cloud a businessurilor și IT-ului.
• Cloud-ul va depăși din punct de vedere strategic IT-ul tradițional deoarece multe dintre companii vor deveni, la rândul lor, furnizori de servicii cloud pe măsură ce vor crea în jurul lor comunități de dezvoltatori și platforme cloud; astfel cloud-ul nu se va mai limita la felul în care companiile își operează IT-ul, ci va influența în mod decisiv felul în care acestea își operează întregul business.
• Numărul aplicațiilor create pentru cloud va exploda în următorii 5 ani, IDC considerând că va crește de cel puțin 10 ori.
• Pe măsură ce bugetele de achiziții IT se mută de la departamentul IT către liniile de business, serviciile cloud vor fi mai des privite ca primă opțiune.
• Cloud-ul hybrid și soluțiile de tip multi-cloud măresc, la rândul lor, numărul de soluții existente în piață și sunt exemple ale modului în care pot fi depășite barierele tradiționale legate de integrarea și managementul IT-ului.
• Internetul Lucrurilor și expansiunea celei de-a treia platforme către un număr din ce în ce mai mare de device-uri inteligente va crea un număr crescând de date și, implicit, mai multă cerere pentru aplicații și soluții în cloud.
• SMB-urile și startup-urile, două comunități foarte diferite, dar esențiale în creșterea adoptiei cloudului, vor continua să creeze cerere pentru aplicații cloud simple și ușor de implementat.

Pe viitor, IDC se așteaptă ca în anumite zone, de exemplu la nivel de aplicații de front office care necesită conexiune la Internet , gen comunicare și colaborare sau Customer Relationship Management, ponderea cloudului să crească semnificativ; în anumite zone, de ex. Web Conferencing, Software as a Service deja e mai degrabă normal, decât excepția. În alte zone, cum ar fi de exemplu Enterprise Resource Planning, cloud-ul va crește mult mai încet în primul rând datorită bazei instalate foarte mari și a procesului destul de lent de reînnoire a aplicațiilor.

de Dana Samson, Software&IT Services Analyst, IDC România