Big Data&Analytics — February 1, 2016 at 5:55 pm

Big Data ca serviciu

by

United around the tableConceptul Big Data abia începe să fie internalizat cum trebuie de către piaţa românească. Odată cu el apar şi soluţiile IT, livrate mai mult sau mai puţin în mod clasic. Big Data poate fi însă livrat şi ca serviciu, iar această posibilitate ar însemna, pentru o piaţă marcată de sărăcie precum România, o alternativă extrem de redutabilă la soluţiile livrate în mod clasic.

Zona analytics şi capabilităţile de data mining au devenit de dată recentă mize uriaşe pentru furnizorii de servicii cloud care includ în oferta lor şi Big Data. Iar ca să se diferenţieze pe noua piaţă Big Data as a Service, furnizorii trebuie să ofere şi servicii suplimentare precum conectivitate securizată, în bandă de mare viteză, pentru clienţii care îşi accesează şi procesează volumele mari de date, dar şi servicii de consultanţă Big Data pentru activităţi de planificare şi implementare.
Practic este vorba de mai mult decât o simplă locaţie de depozitare a datelor. Pentru oferirea de Big Data ca serviciu este nevoie de fibră optică, deci de investiţii majore în infrastructură de partea operatorului, dar şi de servicii de consultanţă în management, deoarece aplicaţiile software de gestiune Big Data nu reprezintă ceva cu care prea mulţi clienţi să se fi întâlnit până acum.

Ce există pe piaţă?
La ora actuală există furnizori de servicii dedicaţi Big Data. Există, de pildă, suite întregi de servicii hardware şi software dedicate şi gestionate care includ stocare de date, integrare de date şi capabilităţi de accesare a lor în timp real prin intermediul unor platforme de tip IaaS. Deocamdată limitările există în sensul în care astfel de oferte se regăsesc în cadrul unui cloud privat şi sunt inexistente în cloud-ul public şi cel hibrid.
Motivul? Poate mai pregnant decât în cazul altor servicii IT, Big Data are extrem de mult de a face cu intimitatea datelor procesate şi cu securitatea lor. Iar acest lucru aproape înţeles de la sine dacă ne gândim la posibilităţile oferite de Big Data în mediul financiar, de pildă.

Există, evident, şi o cale intermediară. Mai exact, există calea în care anumite servicii precum cele de consultanţă, planificare şi implementare soluţii sunt oferite în cloud, iar activitatea Big Data efectivă se desfăşoară la sediul clientului. Iar această situaţie începe să devină tot mai des întâlnită prin extinderea folosirii unor platforme open-source.
Marea provocare din acest punct de vedere o vor avea furnizorii de Iaas în cloud public care nu încearcă să concureze pe segmentele de piaţă ale Amazon. Exemple de astfel de furnizori, unii operând şi în România, ar fi IBM, Savvis şi Verizon. Big Data constituie pentru ei o atracţie extraordinară în termeni de extindere a activităţii, fie şi datorită doar infrastructurii de care ei deja dispun în centrele de date din care oferă servicii IT.

Bariere de trecut
Conectivitatea reprezintă, poate, prima şi cea mai importantă barieră de trecut în calea oferirii Big Data as a Service. Şi asta deoarece nu orice furnizor de cloud dispune de “ţeava” necesară pentru primirea şi procesarea unor volume imense de date în timp real.
Unii furnizori, cum ar fi Amazon, au apelat, din punct de vedere istoric la modalitatea de expediere de unităţi mari de stocare date procesate către clienţi, astfel încât aceştia să încarce datele pe echipamente şi să le trimită înapoi furnizorului de servicii pentru procesare. Livrarea prin mijloace de expediţie terestre era pur şi simplu mai rapidă decât încărcarea de volume mari de date prin Internet. Ei bine, odată cu creşterea cererii de Big Data, este de anticipat că presiunea exercitată de clienţi asupra furnizorilor pentru a-şi creşte lărgimea de bandă va duce la schimbări radicale ale unor asemenea modalităţi de lucru.
În plus, pe lângă limitările legate de lărgimea de bandă, mai mult ca sigur vor exista şi alte obstacole, cel puţin la început. Unul dintre ele ar fi, de pildă, facturarea uniformă a unor servicii Big Data diferite, cum ar fi serviciul de căutare şi cel de analytics, astfel încât facturile să poată fi introduse în cadrul aplicaţiilor software de facturare şi gestiune. Un astfel de efort, şi altele similare, va reprezenta o cheltuială directă care, însă, prin lărgirea bazei de clienţi, va fi amortizat în timp.
Toate cele de mai sus par utopice pentru România în momentul de faţă. Şi totuşi… lucrurile nu sunt deloc aşa. Investiţiile efectuate în infrastructuri de comunicaţii, cele care plasează părţi din România, în special marile oraşe, pe harta locaţiilor care se bucură de Internet de mare viteză, fac ca oferirea de Big Data ca serviciu să nu fie deloc o utopie, ci chiar o practică.
Evident, este vorba aici de marile companii care operează în România şi care sunt, aproape în totalitatea lor, filiale ale unor multinaţionale. Astfel de companii operează deja de ani buni în cloud privat, iar exploatarea Big Data nu poate constitui pentru ele o problemă. Lipsa acordurilor exprese de menţionare mă împiedică să enumăr aici câteva nume de firme mari care operează deja Big Data în cloud în România.
Rămâne problema firmelor de dimensiuni mai mici, cele care nu-şi pot permite o soluţie Big Data instalată la sediu şi nici un cloud privat. Posibil ca pentru ele să existe soluţia unei oferte de Big Data în cloud public, cu condiţia rezolvării prin clauze contractuale ferme a limitărilor legate de respectarea caracterului confidenţial al datelor.
Ofertanţi de servicii precum Romtelecom au început de câteva luni să lanseze oferte de servicii IT complexe, apropiindu-se de ofertarea de Big Data, către IMM-urile din România. Rata de succes a unei asemenea iniţiative nu este, deocamdată, cunoscută. Însă atingerea acestui succes ar însemna un salt uriaş pentru firmele locale şi, prin ricoşeu, pentru întreaga economie. Şi asta pur şi simplu deoarece folosirea optimă a conceptului Big Data înseamnă trecerea către noul stadiu de dezvoltare umană.

De Bogdan Marchidanu