Big Data&Analytics — February 2, 2016 at 8:19 pm

Soluțiile de Business Intelligence dețin un rol crucial în deservirea scopurilor strategice ale companiilor

by

9373354_l-686x217Expansiunea globală a societății informaționale afectează și revoluționează toate tipurile de afaceri și industrii și, în particular, industria financiar-bancară. Dinamica foarte accentuată a evoluției tehnologiilor IT face din ce în ce mai facilă accesarea, extragerea, procesarea, stocarea, agregarea, transmiterea și prezentarea informațiilor, acestea fiind exploatate la nivelul întregului lor potențial, astfel încât să susțină luarea deciziilor tactice și strategice atât de necesare pentru creșterea profitabilității unei bănci.

Cerințele de performanță și nevoile de diferențiere din piață determină însă băncile să încerce metode mai eficiente de analiză și administrare a acestor informații întrucât ele conferă, din punct de vedere operațional, un potențial valoros pentru gestiunea riscului, detecția și eliminarea fraudelor, managementul de produse și servicii, diminuarea pierderilor, etc., Din punct de vedere strategic, gestionarea inteligentă a informațiilor privind clienții și comportamentele financiare ale acestora reprezintă elementul de bază pentru a menține un factor-cheie de succes al afacerilor bancare: satisfacția clienților. Ubicuitatea informației în contextul necesității de a o transforma inteligent în cunoaștere a determinat adaptarea dictonului englez “Information is Money” într-o formulă mai adecvată: “Knowledge is Money” și a dus la apariția soluțiilor de Business Intelligence.

Tehnologiile de tip Business Intelligence (BI) colectează, transformă și stochează milioane de înregistrări și pun la dispoziția factorilor de decizie instrumente specifice utilizate în scopul identificării comportamentelor de consum și a nevoilor clienților, precum și a metodelor prin care acestea pot fi satisfăcute astfel încât să se obțină avantaje competitive în piața bancară. Este evident că aceste aspecte trebuie validate pe baza unui volum tot mai mare de informații, peste un set vast de date care să permită extragerea de tipologii. Cu cât volumul de informații și nevoile de procesare a acestora sunt mai mari, cu atât devine mai dificilă colectarea și agregarea datelor astfel încât să fie transformate în timp util în cunoașterea necesară luării deciziilor de business.

“Pentru a îndeplini aceste obiective, o bancă trebuie să fie capabilă să transforme date continuu, tranzitate prin multitudinea de sisteme informatice interne sau surse externe (fluxuri de știri, Web, publicații on-line, rezultate din analize interne sau externe, colaborări cu terțe instituții, etc.). Aceste date sunt în general nestructurate, au semnificații sau terminologii diferite în funcție de vendor, fiind necesare operațiuni complexe de structurare, normalizare, filtrare, igienizare și agregare. Astfel, prin intermediul funționalităților de tip ETL (Extraction – Transformation – Load), DataWareHouse, Data Mining, Data Mart și a instrumentelor de tip OLAP, aceste date sunt transformate în informații relevante (Knowledge), puse la dispoziția utilizatorilor sau a factorilor de decizie prin intermediul unor facilități de prezentare extrem de flexibile”, declară Mihai Basturescu, Software Delivery Manager, Banking Unit la Asseco SEE România.

Asseco SEE, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții, servicii și sisteme IT pentru segmentul bancar deține o gamă completă de soluții de Business Intelligence și DataWareHousing: ASEBA Tezauri™ DataWareHouse – soluție de tip DataWareHouse bazată pe modelul de date IBM IFW BDW; ASEBA Tezauri™Basel II / III – soluție ce permite băncilor să transforme obligativitatea respectării cerințelor Basel II/III în avantaj strategic; ASEBA AML – Asset & Liability Management – soluție End-to-End care furnizează instrumente complexe de evaluare a lichidității curente și viitoare ținând cont de structura și maturitățile diferitelor elemente de activ, pasiv sau din afara bilanțului băncii; ASEBA Tezauri™ Provision Calculation – soluție completă ce permite băncilor să calculeze și să gestioneze procesele de clasificare a riscului creditelor, calculul deprecierilor acestora, asocierea și ajustarea gradelor de risc la nivelul oricăror tipuri de expuneri individuale sau colective, valorile provizioanelor pentru expunerile din bilanț sau din afara bilanțului; ASEBA Tezauri™ OpRisk Management Solution – permite băncilor să-și îmbunătățească managementul riscului operațional, susținând procesele de decizie și creșterea performanței prin intermediul unor mecanisme de gestiune a fluxurilor de business; ASEBA Tezauri™ Customer Analytics, soluție ce oferă posibilitatea de profilare a cerințelor clienților și maximizarea veniturilor pe care aceștia le aduc băncii, prin utilizarea unor metodologii sofisticate de analiză și modelare a comportamentelor de consum, permițând identificarea unor dependențe adiționale între datele referitoare la clientelă și introducerea unor modele predictive specifice.

În actualul context economic și competitiv, băncile se orientează către vânzarea targetată de produse și servicii către consumatori atent segmentați, în detrimentul abordării clasice, în care banca reprezenta doar o instituție destinată administrării creditelor și gestionării depozitelor. Conform acestei noi tendințe, angajații băncii trebuie să poată trece în mod eficient de la rolul de operatori sau ofițeri de ghișeu, la cel de agenți de vânzare. Pentru îndeplinirea acestei cerințe este nevoie să dispună la timp și într-un mod flexibil de instrumente prin care să verifice rapid caracteristicile unui client, preferințele de consum ale acestuia, lista de produse și servicii pe care ar fi înclinat să le acceseze într-un mod cât mai profitabil și lipsit de risc pentru bancă.
Componentele unei soluții de Business Intelligence, împreună cu elementele de platformă tehnologică, capătă astfel un rol crucial în deservirea scopurilor strategice legate de profitabilitate, creșterea competitivității și securizarea unei poziții cheie în piață.

Deși încă puțin utilizate de companiile românești, soluțiile de Business Intelligence sunt instrumente complet aliniate proceselor de business ale băncilor, putând fii utilizate în mod eficient pentru creșterea profitabilității la nivel de client, facilitarea fluxurilor de vânzare a produselor băncii (prin intermediul unor analize sofisticate a caracteristicilor clientului), particularizarea ofertei către client, diminuarea fraudelor bancare prin analiza tiparelor de utilizare a serviciilor băncii în scopul depistării quasi-online a comportamentelor suspecte, minimizarea riscurilor și asigurarea conformității (compliance) cu cerințele și reglementările globale sau locale, de grup sau familie bancară.