Bizpoint — February 3, 2016 at 11:30 am

O megatranzacţie emblematică

by

istock_000002376236mediumApărută ca ştire zilele acestea, fuziunea/achiziţia/uniunea Nokia-Alcatel-Lucent are toate datele uneia din cele mai importante megatranzacţii din acest an. Şi nu este vorba despre importanţa ei pentru domeniul tehnologic, deşi tehnologia a ajuns unul din sectoarele cheie ale dezvoltării economice, ci despre însemnătatea ei pentru întregul peisaj de afaceri la nivel global.
Motivele din spatele acestei tranzacţii vor deveni evidente în scurt timp. Ele nu reprezintă scopul acestui articol, deoarece sunt relativ irelevante în acest moment. Indiferent că e vorba de o decizie de conservare a ce se mai putea conserva, de o hotărâre născută din nevoia de adaptare sau de o sumă de alte raţiuni, tranzacţia anterior menţionată vine pe un fond global de intensificare a unor astfel de tranzacţii.

O intensificare generată, conform firmelor mari de consultanţă, de creşterea la cote istorice a apetitului pentru fuziuni şi achiziţii. Iar creşterea acestui apetit este alimentată, la rândul ei, de creşterea încrederii în economie şi în oportunităţile oferite de piaţă.
Ce spun aceste firme de consultanţă? Că peste 50% din marile corporaţii globale intenţionează să efectueze achiziţii în următoarele 12 luni. Care sunt raţiunile din spatele acestor intenţii? În primul rând, divergenţele economice alimentate de fluctuaţiile valutare şi de schimburi de mărfuri accelerează fuziunile şi achiziţiile transfrontaliere. În al doilea rând, inovaţia cu caracter disruptiv generează strategii de creştere non-organică la fiecare nivel al întreprinderii. În fine, pe piaţa fuziunilor şi achiziţiilor îşi fac simţită prezenţa noi intraţi şi companiile care revin în prim plan după reculul din anii anteriori.
La cele de mai sus se mai adaugă un motiv, poate cel mai important în ultimă instanţă. Tehnologiile disruptive şi estomparea graniţelor sectoriale fac ca multe companii să anticipeze noi provocări pentru modelele lor de afaceri. Achiziţiile sunt socotite ca vehicol primordial de accelerare a răspunsului la astfel de provocări. Ca atare, adesea, cumpărătorii achiziţionează chiar competiţia lor viitoare. Este de aşteptat, aşadar, ca noua orientare privind căutările legate de inovaţie, proprietate intelectuală şi marcă să alimenteze activitatea din interiorul şi de pe cuprinsul multor sectoare.
Privind fenomenele din perspectivele enumerate mai sus, recenta tranzacţie potenţială Nokia-Alcatel-Lucent se încadrează perfect în peisajul descris de firmele de consultanţă. Vom vedea în relativ scurt timp, odată încheiată o asemenea tranzacţie, care vor fi efectele ei pe piaţă. Cert este însă faptul că ea pare a fi doar un semnal de început al unor mutări spectaculoase de amploare.
de Bogdan Marchidanu