INTERVIU — February 9, 2016 at 5:57 pm

Diana Lungulescu: Integrarea ECM în infrastructura clientului este esențială pentru a asigura fluiditatea proceselor.

by

matricia

Matricia Solutions, unul din furnizorii de soluţii IT pentru afaceri de pe piaţa locală, şi-a cristalizat opţiunile legate de domeniile principale de concentrare a activităţi. Iar câştigătoarea a fost, aşa cum spune Diana Lungulescu, managing partner, zona de Enteprise Content Management, zonă în care firma propune pieţei soluţia OnBase, dezvoltată de către compania americană Hyland.

Club IT&C: Au dus aceşti ani de criză economică şi schimbări pe piaţă la o cristalizare a activităţii Matricia Solutions?
Diana Lungulescu:
În mod cert. În ultimii ani a avut loc un fenomen de reaşezare a afacerii Matricia Solutions faţă de cum a fost gândită ea iniţial. Când am plecat la drum, în 2008, aveam un portofoliu articulat de mai multe produse, care să se integreze şi care să ofere o soluţie completă pentru mediul de business.
Erau produse de tip ERP, CRM, Document Management, Business Intelligence şi aşa mai departe. Criza economică a însemnat o schimbare de paradigmă, care a avut impact asupra nevoii de IT de pe piaţă.
Efectul asupra noastră a fost acela al nevoii de cristalizare pe anumite nişe. Este destul de greu pentru o firmă nu foarte mare, cum este Matricia, să susţină un portofoliu larg de produse. Ca atare, am identificat o nişă cu potenţial de creştere, o nişă mai puţin matură la momentul respectiv, pe care să construim cărămidă cu cărămidă. Este vorba de ceea de noi numim Enterprise Content Management, mai cunoscut ca Document Management, o nişă pe care noi ne-am concentrat cu resurse tehnice, de marketing şi de instruire. Am păstrat însă echipe cheie şi pe zona de CRM, unde există potenţial, şi pe ERP. În zona de Business Intelligence ne-am concentrat mai puţin.

Club IT&C: Care ar fi motivele pentru care, pe piaţa locală, zona de Business Intelligence este încă departe de a ajunge la maturitate?
Diana Lungulescu:
Eu cred că aici este vorba de perspectiva managementului, care crede că dacă a instalat un ERP în firmă şi-a rezolvat toate problemele legate de managementul informaţiei. Foarte mulţi conducători de firme implementează proiecte ERP şi se opresc acolo, numai că întotdeauna peste un astfel de proiect trebuie să vină vârful piramidei, reprezentat de sisteme de analiză inteligentă a datelor.
Este păcat, mai ales odată ce investiţia în aducerea informaţiei într-un sistem a fost deja efectuată.

Club IT&C: Revenind la domeniul principal de activitate Matricia Solutions, anume ECM, cât de deschisă este soluţia OnBase promovată de companie către interacţiuni cu alte sisteme?
Diana Lungulescu:
O soluţie ECM înseamnă o platformă complexă de gestiune a documentelor si proceselor de business. Ea include pe lângă esenţa de gestiune a documentelor multe alte facilităţi. Nu trebuie înţeles de aici că o astfel de soluţie funcţionează doar izolat, fără interacțiune cu celelalte sisteme core ale clientului. Dimpotrivă, integrarea ECM în infrastructura clientului este esențială pentru a asigura fluiditatea proceselor. De asemenea, nu trebuie înţeles ca o soluție ECM trebuie obligatoriu să stea la sediul
clientului. OnBase are variantă de cloud, la fel cum au toţi marii furnizori de astfel de platforme. Este vorba de cloud-ul fiecărui furnizor. În cazul OnBase, cloud-ul se bazează pe centrele de date ale companiei mamă, Hyland, care se găsesc în Statele Unite şi în Europa, iar clienţii pot folosi soluţia OnBase ca şi serviciu. Realitatea pe piaţa românească arată că, în marea lor majoritate, clienţii nu vor servicii cloud, cel puţin nu la acest moment. Motivele nu sunt legate de costuri sau chestiuni de securitate, ci este vorba mai degrabă de o prejudecată legată de siguranţa datelor.
Personal, cred că într-o lume care va trebui să consume din ce în ce mai mult informaţia în timp real de oriunde, fără a fi nevoie de o infrastructură complicată, lucrurile se vor schimba. Cred că reticenţa faţă de securitatea datelor confidenţiale ale companiei este doar o prejudecată. Datele sunt mai vulnerabile intern decât într-un cloud securizat al unui furnizor serios. Noi nu am avut până acum vreo cerere de trecere pe astfel de servicii cloud în zona de Document Management.

onbase

Club IT&C: Matricia Solutions este implicată puternic în zona serviciilor financiare. Către ce alte verticale vă îndreptaţi?
Diana Lungulescu:
Am consolidat pe zona serviciilor financiare, în sensul în care am lărgit portofoliul de clienţi, un lucru destul de complicat în perioada din urmă. Însă am făcut un pas şi către sectorul public, împreună cu Romsys, unde am implementat un proiect de gestiune documente cu întindere naţională la Ministerul Sănătăţii, inclusiv în zona Direcţiilor de Sănătate Publică. Sunt convinsă că acest proiect va deveni o referinţă pentru ceea ce înseamnă bună practică în sectorul public. A fost un proiect în care chiar s-a livrat o soluţie eficientă, în care chiar s-a lucrat împreună cu clientul şi în care clientul a reprezentat un partener de dialog constructiv, pertinent şi rezonabil.

Club IT&C: Care este durata de implementare a unor astfel de proiecte?
Diana Lungulesscu:
Depinde de factori precum complexitatea soluţiei, numărul de utilizatori, şi aşa mai departe. La Ministerul Sănătăţii, de pildă, complexitatea a venit din numărul de utilizatori care au fost instruiţi să utilizeze soluţia. Ca atare, proiectul acolo a durat cam un an de zile. Aici intervine un aspect extrem de important şi de pozitiv al soluţiei OnBase.
Este vorba de o soluţie configurabilă, care nu necesită scriere de cod, fapt care scurtează enorm durata de implementare a proiectelor. La unul din clienţii noştri din zona financiară, Garanti Bank, am pornit, de pildă, cu un proiect de mai mici dimensiuni, care a durat o lună şi jumătate, pentru departamentul juridic, după care proiectele s-au amplificat pe măsura învăţării soluţiei.

Club IT&C: Am văzut pe site-ul vostru un mini tutorial de instruire a potenţialilor clienţi în privinţa soluţiei OnBase. Clienţii despre care aţi vorbit fac parte, pentru România, din categoria clienţilor mari. Aveţi intenţia de a „ataca” cu OnBase şi domeniul IMM?
Diana Lungulescu:
Da. De fapt, noi de acolo am pornit. Este segmentul de piaţă pe care ne-am lansat, deoarece, neavând o istorie pe piaţă cu soluţia OnBase, am fost nevoiţi să construim nişte conturi mai mici la început. Avem şi acum clienţi din această zonă, mai degrabă din segmentul de companii medii. Poate că nu suntem neapărat soluţia optimă din punct de vedere al raportului costuri-beneficii pentru întreprinderi foarte mici.
În ultima perioadă însă am câştigat câteva conturi din zona companiilor medii, cum ar fi Farmexim, UPC, Synevo şi aşa mai departe. Proiectele în aceste cazuri sunt mai simple decât în sectorul public sau într-o bancă, iar costurile, pe cale de consecinţă, sunt mai mici. Flexibilitatea platformei ne lasă să glisăm cu uşurinţă pe diverse paliere de piaţă, inclusiv ca bugete alocate.

Club IT&C: Faptul că aţi avut această iniţiativă legată de soluţia OnBase vă va face să mergeţi mai departe cu alte iniţiative către firme din alte domenii, cum ar fi cele din zona serviciilor profesionale, de pildă?
Diana Lungulescu:
Da, este foarte posibil ca la un moment să lansăm o astfel de iniţiativă în cadrul căreia să concepem o ofertă pentru firme din astfel de segmente. Există o largă categorie de companii mai mici pentru care nu se justifică investiţia într-o infrastructură dedicată unor soluţii de management al afacerii, aici incluzând ERP, CRM şi ECM.

Club IT&C: Activitatea Matricia Solutions se concentrează exclusiv asupra României?
Diana Lungulescu:
În acest moment avem activitate exclusiv în România, dar asta nu înseamnă că nu avem şi proiecte făcute în alte geografii: Germania, Brazilia, Japonia. Proiectele regionale reprezintă, într-adevăr, o zonă de interes pentru noi şi dispunem de întregul suport al partenerilor de la Hyland, creatorul OnBase. Cei de acolo vor chiar să dezvolte cu noi o afacere la nivel regional, însă aici efortul este semnificativ din punctul de vedere al consumului de timp şi resurse, iar până în acest moment nu am reuşit să intrăm în această zonă. Însă cred că dacă lucrurile merg bine în România şi în regiune, un astfel de proiect va putea fi lansat într-un orizont de doi-trei ani.

Club IT&C: Există şi alte elemente de evidenţiat acum?
Diana Lungulescu:
Aş puncta faptul că pentru al şaselea an consecutiv OnBase se regăseşte în cadranul de lideri întocmit de Gartner. Este apreciat foarte mult efortul de dezvoltare a zonei de cloud depus de către Hyland. De asemenea, s-au depus eforturi pentru deschiderea produsului OnBase către exteriorul companiilor care îl implementează. OnBase s-a dezvoltat foarte mult în zona de colaborare cu terţi, sub formă de portaluri colaborative.

de Bogdan Marchidanu