Internet/Telecom — February 9, 2016 at 7:36 pm

Este pregătit magazinul tău online să vândă la capacitate maximă?

by

istock_000006184912xsmallCei mai importanți indicatori ai performanței operaționale a unui magazin online, care influențează direct vânzările, sunt rata de conversie a traficului, gradul de automatizare a proceselor și timpul de procesare a comenzii. Dacă potențialii clienți ”pleacă” la concurență pentru că informațiile despre produse nu sunt actualizate, le lipsește accesul la oferte, iar procesarea unei comenzi durează 10 minute in loc de unul, este momentul unei reevaluări.

Succesul unui magazin online depinde, în primul rând, de funcționarea corectă a fluxului de vânzări. O afacere nu poate crește dacă nu are în spate un sistem bine pus la punct. Pe de altă parte, un magazin nu poate intra ”cu dreptul” pe o piață competitivă, precum e-commerce-ul, fără un marketing corect, adaptat la cerințele consumatorului din online. Și, din păcate, o carență mare a comercianților români este greutatea sau imposibilitatea de a se delimita de gândirea specifică offline-ului.

În ceea ce privește zona de strategie și marketare corectă, comercianții au la dispoziție câteva instrumente gratuite cu ajutorul cărora pot măsura eficiența funcționării magazinului și a eforturilor lor de promovare.

Pot folosi două tool-uri gratuite de la Google: Analytics și Webmaster Tools. Oferă informații relevante despre traficul pe site, comportamentul vizitatorilor, ratele de conversie ale vizitelor în comenzi. Datele oferite de cele două sunt incomplete în stabilirea performanței unui magazin online, în lipsa unei analize cost/comandă procesată. Am întâlnit destule magazine care procesează o comandă în 10-15 minute. Un calcul simplu arată că un angajat poate procesa maxim 6 comenzi/oră, deci circa 50 de comenzi pe zi. Prin comparație, un software automatizat procesează comanda în maxim 1 minut.

Dacă problemele legate de strategie, comportament de consum și promovare pot fi rezolvate prin utilizarea corectă a unor instrumente tehnice sau prin apelarea la consultanți externi, automatizarea fluxului operațional este specifică fiecărui business și este reglată tot printr-un software integrat. Mai mult, platforma de e-commerce le oferă magazinelor cel mai important instrument de evaluare a business-ului: scalabilitatea.

Așa cum șoferul începător greșește pentru că este mai atent la mișcările lui decât la drumul in sine și la trafic, asa și un business fără procese automatizate consumă prea mult timp cu probleme interne, în loc să vadă the big picture, să fie atent la piață, concurență și dezvoltare. Automatizările permit trecerea la un nivel superior in dezvoltarea afacerii.

Magazinul online nu poate să-și crească vânzările, gama de produse, numărul de comenzi procesate și gradul de satisfacere a clientului fără automatizări. Iar sincronizarea cu software-ul de gestiune si contabilitate este doar un pas, având în vedere că în jurul magazinului online sunt multe alte sisteme informatice ce pot fi conectate automat, de la sisteme de plăți online, sisteme de curierat/logistică la stocuri externe, marketplace-uri, sau sisteme de administrare a campaniilor de marketing.

Mai mult, automatizarea fluxului de vânzări prin utilizarea unei platforme de e-commerce integrate impactează costurile operaționale, care scad și cu 25%-30%, în termen de câteva luni.

Cu o tactică operațională coerentă și aplicată cu consistență, rezultatele apar în 3 luni, maxim 9 luni. Ce este interesant e că, odată pornite pe drumul acesta al optimizărilor și automatizărilor de procese, firmele nu se mai opresc. Gândesc mereu noi modalități de imbunătătire a fluxurilor interne, dar și externe, legate de partenerii de business, fie ei furnizori sau clienți.

de Marius Panait, Managing Partner Entelion Software