INTERVIU — February 9, 2016 at 4:56 pm

Experienţa ajunsă la majorat – un atu de exploatat

by

dscf53472Lidia Diaconu, System Architect la XAPT Solutions, a absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare în 1993, Secţia Software. Din 1997 lucrează cu Navision, prima versiune a soluţiei actuale Microsoft Dynamics NAV, în cadrul estwest (numele iniţial al companiei care în ziua de azi poartă numele de XAPT Solutions). Soluţia era bazată pe versiunea DOS a aplicaţiei, la acea vreme, Navision fiind implementat de subsidiarele companiilor multinaţionale, în special ale celor din ţările germanice.

Club IT&C: Cum a început experiența Navision?

Lidia Diaconu: Prima impresie pe care mi-a lăsat-o Navision a fost că este o soluţie robustă şi flexibilă. Am început o muncă de pionierat, nu existau cunoştinţe în piaţă, nici despre ERP, nici despre Navision. Ne-am bazat pe 4 manuale de utilizare şi o licenţă de dezvoltator – practic am descoperit pas cu pas, de multe ori prin citirea codului, cum funcţionează soluţia. A fost important ca drumul pe care l-am început încă din facultate s-a concretizat în activitatea de după terminarea studiilor. Am avut norocul să aleg o facultate care mi-a plăcut, mi s-a potrivit. Am ales logica, iar Navision este un program foarte logic. Pe asta cred că se şi bazează legătura puternică care s-a creat, în timp, între mine şi soluţie.

Club IT&C: Sunteţi printre puţinii oameni care au rămas în aceeaşi companie timp de atâţia ani, mai ales în domeniul IT. Care sunt motivele care v-au păstrat în echipa XAPT?

Lidia Diaconu: În primul rând, îmi place ceea ce fac – să construiesc soluţii. Motivele acestei îndelungate colaborări au legătură cu mai mulţi factori: soluţia în sine, oamenii cu care am lucrat şi lucrez în continuare.
Succesul pe care l-am avut cu Navision a fost el însuşi o motivaţie. Oamenii cu care am lucrat de-a lungul timpului – pe de o parte echipele companiilor cu care am colaborat, profesionişti ce provin din multinaţionale şi nu numai, cu care încă păstez legătura.
Pe de altă parte, echipa din care fac parte şi alături de care sunt de la început contează foarte mult. Am învăţat multe lucruri unii de la alţii, asta ne-a legat. Am dobândit un know how care nu exista pe acea vreme, şi de la unii şi de la alţii, atât intern cât şi extern.
Din punctul ăsta de vedere, mă consider o norocoasă.

Club IT&C: Prin prisma experienţei dobândite, cred că Microsoft Dynamics NAV nu mai are secrete faţă de dvs. Aţi putea să ne spuneţi, în câteva cuvinte, care a fost evoluţia în timp a soluţiei? Dar cea a utilizatorilor ei?

Lidia Diaconu: În 1998-1999 au apărut primele versiuni Navision de Windows, care au fost localizate de noi şi înregistrate la început ca add-on-uri. Ulterior, a fost alocat un range de localizare pentru România.
După achiziţionarea Navision de către Microsoft, acesta din urmă a cumpărat addon-ul de localizare de la noi, colaborarea noastră continuând în rolul de partener strategic Microsoft în procesul de localizare şi dezvoltare a aplicaţiei. În acea perioadă, am ţinut cursuri pentru partenerii Microsoft, atât pe parte de produs, cât şi pe parte tehnică (upgrade, programare, consultanţă, etc).
Bineînţeles, că Microsoft Dynamics NAV a evoluat în timp, e o condiţie primordială pentru a rezista în piaţă – aplicaţia iniţială avea un număr mic de arii funcţionale (Financial Management, Warehouse), trecerea la Windows marcând dezvoltarea unora noi, ca Manufacturing, Financial versiuni de Analysis. Ulterior, s-au mai adăugat arii funcţionale legate de activităţi de Service, Cost Accounting, Cash Flow, CRM. Însă peste toate aceste creşteri şi adăugiri, Microsoft Dynamics NAV şi-a păstrat robusteţea şi flexibilitatea.

Club IT&C: Ce sfaturi aţi putea da juniorilor care se gândesc să-şi construiască o carieră în consultanţă?

Lidia Diaconu: Calităţile unui bun consultant sunt legate în primul rând de caracterul persoanei în cauză. Aşa cum spuneam, companiile se schimbă, nevoile lor evoluează, aşa cum şi oamenii se schimbă în consecinţă.
Generaţia de azi este diferită de generaţia mea şi asta nu este tocmai un lucru rău. În continuare, însă, se mizează pe abilitatea de a înţelege mediul de business, cerinţele lui de bună funcţionare. Pentru a fi un consultant bun trebuie să ştii ce anume nu funcţionează, să citeşti uneori printre rânduri, fiindcă trebuie să descoperi punctul slab din spatele problemei expuse. Mai trebuie răbdare, abilităţi de comunicare şi de înţelegere, toate astea dincolo de cunoştinţele de specialitate.
Nu e aşa simplu să fii un consultant însă este un job care aduce multe satisfacţii. Devine un stil de viaţă, până la urmă.

Club IT&C: Care este direcţia de dezvoltare a soluţiei ERP? La ce să ne aşteptăm în perioada următoare în ceea ce priveşte performanţele Microsoft Dynamics NAV?

Lidia Diaconu: Microsoft Dynamics NAV se dezvoltă într-un ritm alert, apar versiuni noi destul de repede. Microsoft tocmai a anunţat lansarea noii versiuni Microsoft Dynamics NAV 2016 pentru toamna acestui an.
De-a lungul timpului, Microsoft a încercat să ţină pasul cu nevoile specifice ale diferitelor categorii de nişă, întocmai pentru a răspunde acestora. Microsoft Dynamics NAV va ţine pasul întotdeauna cu evoluţia business-ului, se va adapta trendurilor conturate în piaţă. Și pentru a exemplifica, vreau să amintesc doar câteva dintre noutăţile pe care noua versiune le va aduce din toamnă – îmbunătăţiri ale facturii electronice, posibilitatea ca soluţia să fie accesată de pe telefon, în timp real şi nu în ultimul rând – Optical Character Recognition(OCR) – poate cea mai importantă funcţie din punctul de vedere al utilizatorului, care va transforma orice document printat, prin scanare, într-un document utilizabil în
Microsoft Dynamics NAV 2016. Concluzia însă rămâne una singură – Microsoft Dynamics NAV rămâne o soluţie user-friendly, cu aceeaşi putere de a susţine obiectivele întreprinderilor mijlocii.