Expert IT — February 13, 2016 at 11:39 am

Comercial vs. Tehnic?

by

comercial-vs-tehnicRăspunsul este, din păcate, unul pozitiv în cele mai multe cazuri. Un “DA” hotărât și asumat de ambele părți, un război încrâncenat pe un teren cunoscut și pe o miză care, de cele mai multe ori, are o dublă înfățișare: de Judecător și de Victimă, în traducere liberă – Clientul.

Clientul reprezintă mărul discordiei, el sună adunarea pe câmpul de luptă, iar la apel se prezintă cele două tabere, care abia spre finalul războiului realizează că sunt complementare și poartă împreună numele de Prestator. Sunt situații în care finalul este inspirat din scenariile “hollywoodiene”, iar Clientul își asumă rolul de Judecător și dă o pedeapsă cu executare pe încă un an de zile, iar Prestatorul se mulțumește cu recomandări ulterioare și remunerații financiare echitabile. Însă, sunt și situații în care finalul este pur autohton, iar Clientul devine Victimă. Cele două tabere nu se regăsesc în rolul de Prestator, ba chiar din contră, se suspectează reciproc.

Verdictul este cu Făptaș necunoscut, iar Victima rămâne cu pagube financiare și cu un orgoliu rănit. În consecință, înfruntarea se reia într-un alt cadru, reactivată de un comercial persuasiv și consultativ totodată.

Percepțiile generale sunt cumva egal împărțite: oamenii tehnici sunt rigizi, introvertiți sau foarte puțini creativi, iar la polul opus se află departamentul comercial, cu oameni guralivi, alunecoși și cu multiple promisiuni de bine la purtător. Adevărul este undeva la mijloc, ceea ce înseamnă din start un prim semn de echilibru care merită speculat.

Sunt situații, într-adevăr rare, când între cele două entități se poate pune semnul “+”, iar rezultatul devine unul benefic și atrage după sine o “condamnare” la succes.

Acest semn “+” înseamnă, în primul rând, armistițiu, iar obținerea lui este o reală provocare. Mai apoi, el se traduce prin comunicare, completare reciprocă, prioritizare, eficiență, decizii inspirate și asumate, dinamism și adaptabilitate.

Rețeta constă într-un efort susținut și capabilități manageriale care vizează aspecte de ordin psihologic și tehnic deopotrivă, iar administrarea ei se face în doze mici, în cele mai diverse moduri și ocazii. Unii vor renunța și își vor exprima frustrările prin intermediul impunerii unor culturi organizaționale menite să uniformizeze personalități – ne îmbrăcăm la fel și vorbim la fel! Din fericire, nu gândim la fel, iar singurele rezultate ale uniformizării sunt fluctuațiile de personal.

Voi supune imaginației un scenariu de tip dezastru pentru orice manager – virusarea întregii infrastructuri cu virusul CryptoWall și imposibilitatea desfășurării activităților cotidiene de business.

Totul se întâmplă inopinant, conform legilor lui Murphy, iar anunțul apocaliptic vine din partea departamentului IT, într-o manieră deloc delicată: “Suntem nevoiți să oprim activitatea pe o perioadă nedeterminată de timp, pentru diminuarea pagubelor!”€œ

Instinctul de antreprenor se activează imediat și începi să calculezi câți bani riști să pierzi din cauza orelor de inactivitate. În căutarea de răspunsuri imediate, pui mâna de telefon, căci nu ai timp să faci ticket și oricum nu poți din cauza rețelei virusate, iar, cu riscul de a fi considerat “berbec”, întrebi “Ce e CryptoWall?” și “cât durează” remedierea.

În primul rând, anunțul inițial nu trebuie să fie atât de dur. Expresii precum “perioada nedeterminată sau diminunarea pagubelor” crează un stres suplimentar la nivel de organizație.

Trebuie folosit un limbaj cât mai puțin intruziv, în termeni de soluții, iar comunicarea situației de avarie este cel mai bine comunicată de un intermediar, account manager sau team leader, însă nicidecum de persoana implicată direct în soluționarea problemei.

Dacă tot am ajuns la un numitor comun și pacea este instituită, vom emite sub forma unei “nota bene” un ghid denumit tehnici esențiale de supraviețuire în mediul online – virușii:

Indiferent că vorbim de virusul Cryptowall sau de alți viruși, întotdeauna este indicat ca sistemul de operare să aibă update-urile la zi, firewall-ul activ, un antivirus actualizat cu ultimele definiții ale virușilor și, nu în ultimul rând, un back-up valid și recent al sistemului de operare și al tuturor datelor existențe pe echipamente.

Este cât se poate de necesar ca soluția de back-up să fie implementată în 3 pași: server principal, server secundar pentru redundanță și mediu de stocare extern.

Pentru a implementa cu success cele enunțate mai sus, la nivel de Prestator, trebuie să recrutăm atitudine și apoi aptitudini tehnice. Abordarea tehnică trebuie să fie preventivă și dublată de o logistică și o organizare pe măsură, iar la nivel de Beneficiar trebuie prioritizate invesțiile astfel încât infrastructura de la baza desfășurării activității de business să nu ne limiteze.

Scenariul: HyperCubic IT Outsourcing

In rolurile principale:
Alex Trifu – Sales Manager
George Lisandru – IT Infrastructure Manager