Esential — February 13, 2016 at 7:28 am

Conectivitate tot mai intensă

by

istock_000019967130smallNu am participat la ediţia din acest an a evenimentului Mobile World Congress 2015, dar am aşteptat să citesc despre lansările de acolo ca să îmi dau seama care sunt tendinţele acestui an în termeni de mobilitate. Iar concluzia desprinsă este aceea că tendinţa este una legată de evoluţie, nu de revoluţie, ca în anii precedenţi.

Cu alte cuvinte, accentul pare să se fi deplasat şi să continue să se deplaseze pe integrarea mobilităţii în cât mai multe aspecte ale vieţii umane. Un singur exemplu: studiile efectuate cu ocazia evenimentului arată că anul acesta doar 54% din participanţi au declarat că îşi vor achiziţiona un smartphone nou, în comparaţie cu aproape 60% anul trecut. Un astfel de rezultat demonstrează atingerea unui palier tehnologic pentru astfel de dispozitive. Apropierea de un nivel de saturaţie care ar putea însemna deplina maturitate tehnologică, dincolo de care nu are cum să mai apară altceva decât declinul, în lipsa unor inovaţii majore.

Situaţia este valabilă chiar dacă tehnologia 4G este vedeta momentului, iar unii analişti vorbesc deja despre tehnologia 5G. Astfel de tehnologii sunt, la urma urmei, evoluţii, nu revoluţii. Nici măcar ceasul inteligent de la Apple nu a reuşit să schimbe impresia generală, mai ales că reacţiile consumatorilor, apărute masiv în special pe reţelele de socializare, nu au fost şi nu sunt deloc favorabile noului dispozitiv.

Mult mai interesant pare să fi fost, însă, un alt aspect relevat de MWC 2015. Anume acela că domeniul auto vine tare din urmă din punct de vedere al dotărilor cu inteligenţă. Marile nume ale industriei s-au întrecut în a prezenta maşini dotate cu dispozitive mobile inteligente, de timp smartphone. Cum maşina reprezintă pentru mulţi oameni de pe această planetă un al doilea mediu de viaţă, mutarea producătorilor auto are darul de a prefigura o nouă oportunitate imensă pentru producătorii de dispozitive mobile inteligente. Practic, ea dezvoltă o nouă piaţă pentru astfel de produse, de data asta una aproape la fel de mare precum cea a consumatorilor individuali.

Însă nici măcar intensificarea aplicării mobilităţii în domeniul auto nu arată că, până la urmă, nu ar fi vorba decât de o evoluţie. În definitiv, este vorba de câştiguri (substanţiale – n.a.) obţinute din exploatarea unui alt filon de aur cu aceeaşi tehnologie. Dacă la asta mai adăugăm şi evoluţia viitoare a caselor dotate cu inteligenţă, tabloul începe să devină complet. Vom vedea, probabil la ediţiile viitoare, dacă vor apărea germenii unei revoluţii şi în domeniul mobilităţii. Care vor fi aceştia este imposibil de spus acum fără a cădea în păcatul speculaţiei cu orice preţ.