Expert IT — February 13, 2016 at 12:20 pm

Cum se transformă tehnologia în soluții?

by

dt__8975Cloud-ul devine un răspuns tot mai des întâlnit la această întrebare și nu doar în piețele mai dezvoltate, ci și pe plan local, în România.

Conform specialiștilor, cloud-ul și-a început tranziția de la un concept către un instrument pus în slujba mediului de afaceri și chiar al unor instituții publice.
În ultimul deceniu, cloud-ul a cunoscut o creștere accelerată la nivel european, recent fiind apreciat și în România drept unul dintre principalele motoare de dezvoltare a întregii industrii de IT, demonstrat de altfel și de investițiile companiilor de tehnologie în această direcție. Deși disputat îndelung ca și concept în mediul de business, utilizarea de soluții din cloud a început să devină vizibilă în piață destul de recent și mai degrabă în zona companiilor medii și mari. Piața de cloud din România este încă la început și, conform Alinei Georgescu, Director de Vânzări al Ymens – primul broker de cloud din România – aceasta își va fructifica în următorii ani potențialul semnificativ de creștere, cu o rată estimată peste nivelul industriei de IT în ansamblu.

Până în 2017, toate companiile din segmentul enterprise din România vor utiliza soluții din cloud într-o formă sau alta, conform unui studiu realizat de CIO Council. Cât privește segmentul companiilor mici și mijlocii, cloud-ul devine tot mai de interes, chiar dacă vorbim de o creștere a consumului încă relativ timidă, pe măsură ce IMM-urile înțeleg tot mai bine beneficiile pe care le obțin prin transferul soluțiilor de business în cloud. Conform datelor din Carta Albă a IMM-urilor publicată de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România în 2014, aproximativ 12-15% dintre IMM-urile din România folosesc cel puțin o soluție cloud de tip software as a service (SaaS). Diverse voci din piață evaluează industria locală de soluții de business în cloud la peste 100 de milioane de euro în 2013, cu un potențial de creștere ridicat în următorii ani.

Alina Georgescu, Director de Vânzări în cadrul companiei de cloud Ymens, ne-a împărtășit care sunt motivațiile cliențiilor și cum parcurg aceștia tranziția către soluțiile de business în cloud. “Din numeroasele interacțiuni pe care noi, la Ymens, le avem permanent cu clienții din mediul privat și public, observăm că românii nu doar că încep să afle mai multe informații despre soluțiile oferite din cloud, dar se și informează tot mai mult asupra beneficiilor pe care le pot câștiga, accesând altfel produse și servicii de care au cu adevărat nevoie. Ce este îmbucurător este că tot mai mulți își și doresc să facă pasul spre cloud. Au însă nevoie, la orice nivel, fie că vorbim de o companie mică, o organizație enterprise sau o instituție publică locală, de consultanță specializată și de servicii asociate care să îi ajute în adopția noilor soluții din cloud.”

Acesta este și motivul pentru care Ymens vine în întâmpinarea clienților cu servicii de consultanță, training, suport, servicii de implementare sau operare, specifice fiecărui client în parte. Este asigurată clienților Ymens o tranziție cât mai ușoară și rapidă în cloud, pentru că se știe cât de important este acest pas pentru întregul proces de utilizare a cloud-ului în activitatea zilnică.
Odată ce încep efectiv să folosească soluțiile și au acces ușor și facil la datele de care au nevoie, apreciază rezultatele, iar extensia la un nou serviciu din cloud devine un pas firesc, inițiat de către ei.

Semnalele din piață și solicitările venite de la clienți confirmă un interes tot mai crescut în zona companiilor medii și de tip enterprise pentru utilizarea de soluții de business din cloud de tip CRM, ERP, de comunicare și colaborare sau de management al conținutului și documentelor. La nivel mondial, spre exemplu, piața de soluții CRM este estimată de Gartner să înregistreze o creștere medie anuală de până la 14,8% până în 2017, în timp ce soluțiile de management al relațiilor cu clienții din cloud vor avansa cu peste 22,6% în același interval. Mai mult, 41% din soluțiile CRM vândute în lume la nivelul anului 2013 erau de tip SaaS, arată studiile Gartner, pondere estimată să depășească 50% anul acesta și să atingă un prag maxim de 80% până în 2025. Tendința globală de migrare a soluțiilor de business în cloud este tot mai vizibilă inclusiv în România, pe măsură ce companiile locale transferă sau implementează de la zero soluții pe modelul SaaS.

ymensCa parte a Teamnet Group – unul dintre cei mai importanți integratori IT&C din România – Ymens este prezent pe piața locală din 2012 cu prima platformă românească de soluții de business din cloud, livrate în modelul Software ca Serviciu (SaaS). Ymens este primul broker de cloud din România, oferind soluții dedicate de cloudsourcing organizațiilor private și publice. Pentru client, cloudsourcing-ul se traduce în aplicații cloud de tip CRM, ERP sau din zona de productivitate (document manangement, comunicare unificata etc.), alături de care beneficiază și de o suită de servicii cu valoare adăugată pentru business-ul său. Printre cele mai solicitate servicii din partea clienților se numără cele de consultanță, training și asistență tehnică în utilizare. Tot mai mult teren câștigă însă, mai ales în cazul organizațiilor mai mari, serviciile complexe de tipul IT Managed Services, de securitate IT sau cele din zona de infrastructură.

“Atunci când propui o ofertă completă și transparentă clientului, care îmbracă aplicațiile din cloud cu servicii utile și care generează încredere, mediul de business demonstrează o deschidere mai mare către noile tehnologii. Avem convingerea că, pe măsură ce poveștile de succes din cloud-ul românesc vor deveni tot mai numeroase, piața locală va fi mai încrezătoare și se vor înregistra creșteri majore”, declară Alina Georgescu.

Printre principalele motive pentru migrarea în cloud se numără eficientizarea operațiunilor, mobilitatea și flexibilitatea – dobândite prin accesul la datele și aplicațiile companiei oriunde și oricând, de pe orice dispozitiv fix sau mobil conectat la Internet. Alte beneficii aduse de Cloud sunt nivelul ridicat de securitate și optimizarea costurilor din perspectiva investițiilor inițiale sau a resurselor dedicate administrării soluțiilor. Concret, cloud-ul elimină necesitatea unor investiții ridicate imediate și oferă companiilor diverse metode de a-și optimiza costurile prin consumul de soluții de business sub formă de abonament lunar, adaptat și dimensionat necesităților companiei. Modelul SaaS permite companiilor să eficientizeze totodată procesele interne și oferă utilizatorilor acces imediat, în timp real, la informațiile de interes, de tip documente, calendare, email-uri, date interne sau referitoare la clienți, rezultate financiare, rapoarte etc.

Foarte important pentru clienții noștri este și faptul că au acces mereu la cele mai noi versiuni de soluții de business, utilizează tehnologie de ultimă generație, rapid și ușor, prin toate acestea oferindu-și timpul necesar pentru dezvoltarea afacerii în condiții de
productivitate crescute. Corporațiile sunt interesate permanent să acceseze cele mai noi tehnologii și să-și eficientizeze operațiunile și procesele de lucru, motiv pentru care și analizează continuu oportunitățile oferite de industria IT. Mai mult, mediul enterprise din România demonstrează un nivel ridicat de adopție al tendințelor și inițiativelor anunțate la nivel internațional, ceea ce înseamnă implicit
că viteza de adopție a tehnologiei cloud pe plan mondial s-a propagat și pe plan local, ca parte a strategiei de inovare tehnologică din cadrul companiilor mari și foarte mari.

,,Deschiderea companiilor mari de a colabora cu Ymens, ne-a arătat faptul că segmentul enterprise devine tot mai conștient de agilitatea și flexibilitatea de care au nevoie într-un mediu de business tot mai competitiv”, spune directorul de vânzări al Ymens.

Clienții din acest segment apelează la furnizori specializați de cloud, precum Ymens, inclusiv din motive de securitate.

,,Noi le putem oferi clienților noștri, de la cei mai mari până la IMM-uri, asigurarea derulării activității în cloud respectând protocoale și standarde înalte de securitate. Ymens oferă găzduire clienților săi în IBM Managed Data Center, unul dintre cele mai performante centre de date din Europa Centrală și de Est, localizat în Romania. În plus, toți clienții noștri, atât din mediul privat cât și instituțiile publice, beneficiază de un SLA standard, de o calitate garantată a serviciilor, de upgrade gratuit și rapid, de redundanță geografică și nu numai. Din acest motiv, am construit și o echipă puternică de specialiști care deţin numeroase certificări în Virtualizare, Service Oriented Architecture, Scrum, arhitectură cloud, tehnologii și soluții Microsoft, BPM sau tehnologii GIS”, spune Alina Georgescu.

În același timp, în rândul IMM-urilor, potențialul de dezvoltare al tehnologiei cloud este foarte ridicat, pe fondul nivelului redus de tehnologizare în cadrul firmelor mici și al puterii financiare a acestora. Mai ales pentru companiile medii și mari, gradul de adopție al soluțiilor de business în cloud este estimat să crească accelerat în următorii ani. În acest segment, este însă nevoie de o mai multă informare a pieței din partea jucătorilor de cloud, fie ei companii private, asociații de industrie sau chiar clienți care deja au încercat cloud-ul și au obținut rezultate sau, de asemenea, autorități care pot sprijini prin cloud dezvoltarea economică. Există o deschidere tot mai mare din partea IMM-urilor în direcția soluțiilor cloud, întrucât dinamica pieței le solicită să devină mai competitive, mai flexibile, mobile, să aducă mai repede produsele și serviciile potrivite în piață. Cloud-ul susține toate aceste obiective și chiar mai multe, iar noi la Ymens i-am văzut pe clienții noștri din mediul privat, atât companii mici cât și mari, învățând să exploateze avantajele cloud-ului în beneficiul afacerilor lor.

“Ne bucurăm că am reușit să fim considerați de clienții și partenerii noștri un expert și consultant de încredere în tot ce ține de tehnologia cloud, atât pe zona de consultanță de business, cât și din perspectiva expertizei tehnologice pe care o deținem”,
concluzionează Alina Georgescu.

de Cristina Manea