Analiza — February 13, 2016 at 2:53 pm

Provocări pentru producători

by

istock_000008175633small

Producătorii din industria auto se confruntă de ani de zile cu numeroase provocări, printre care se numără previziunile slabe de creştere, intensificarea competiţiei pe toate pieţele şi cererea tot mai mare de produse inovatoare, rapide, la costuri reduse venind din partea clienţilor tot mai informaţi.

La fel ca în cazul altor sectoare industriale axate pe reducerea costurilor, şi în sectorul producţiei auto s-au cheltuit prea puţini bani cu abordarea oportunităţilor majore induse de tehnologie şi devenite posibile datorită apariţiei unor concepte precum Internet of Things, un concept care permite interconexiunile dintre maşini, sisteme IT, active de producţie şi oameni, în urma cărora pot rezulta procese de fabricaţie mai inteligente.

Şi în cazul industriei auto noile concepte tehnologice precum IoT, cloud sau mobilitate se combină cu alte forţe tehnologice disruptive. De pildă, imprimarea 3D şi alte operaţiuni de mare agilitate permit unor jucători noi să intre în competiţia pentru desfacerea de produse. În acelaşi timp, senzorii ieftini, dotaţi cu o formă embrionară de inteligenţă, ca şi noi materiale inteligente lansate pe piaţă generează volume uriaşe de date valoroase care pot fi analizate pentru obţinerea de informaţii relevante legate de produse.

La rândul lor, instrumentele de realitate augmentată permit forţei de muncă din zona mentenanţei şi service-ului de maşini să vizualizeze echipamentele şi infrastructura de la distanţă pentru a optimiza procesele de mentenanţă şi reparaţii. Alte dispozitive pot monitoriza productivitatea, zona de protecţie a muncii, siguranţa şi starea de sănătate a angajaţilor, şi pot sprijini modalităţi noi de conectare a produselor cu clienţii potenţiali.

Peste toate acestea, ameninţările tot mai sofisticate la adresa proprietăţii intelectuale, dar şi sistemele de producţie fizice şi virtuale interconectate, precum şi produsele interconectate necesită aplicarea unor strategii de cibersecuritate din ce în ce mai sofisticate.
Astfel de forţe disruptive înseamnă nu doar provocări tehnologice ci, uneori chiar punerea unor companii în pericolul de a deveni depăşite moral. Aceleaşi forţe disruptive pot genera însă oportunităţi noi pentru organizaţiile care intră rapid în noua eră a producţiei, aşa-numita a patra revoluţie industrială.

Ce pot întreprinde producătorii pentru adresarea acestor provocări? În esenţă, există patru direcţii de acţiune pe care ei le pot urma.
O primă direcţie este reprezentată de operaţiunile inteligente. În mod tipic, operaţiunile actuale înseamnă prea multe silozuri de informaţii şi prea mulţi actori deconectaţi. Tehnologia de analiză date şi algoritmi poate integra aceste silozuri de informaţii. Organizaţiile vor putea să obţină informaţii relevante despre produse în timp real doar prin intermediul sistemelor şi proceselor operaţionale integrate.

O a doua direcţie este cea dată de interconectarea dispozitivelor. Chiar dacă multe firme au investit sume mari de bani în automatizări de procese, multe maşini de pe fluxul de producţie nu sunt integrate in sisteme unitare cu alte maşini, procese şi sisteme. Pentru obţinerea unui grad sporit de eficienţă, producătorii ar putea crea reţele de dispozitive inteligente care să schimbe între ele informaţii relevante şi să ia decizii în mod autonom.

O a treia direcţie este dată de sistemele ciber-fizice. Acestea colaborează cu alte sisteme pentru colectarea şi procesarea de informaţii, luarea de decizii inteligente şi executarea de sarcini în medii variate. În cazul producţiei auto, sistemele ciber-fizice iau forme diferite, cum ar fi sisteme de control inteligente, linii de asamblare complet integrate sau linii de asamblare integrate de tip om-robot.

În fine, o a patra direcţie este reprezentată de materialele inteligente. Echipele de proiectare şi dezvoltare produse au fost limitate multă vreme la folosirea de materiale care dispun doar de masă şi structură. În ziua de astăzi, tot mai multe materiale adună şi stochează informaţii relevante şi răspund în mod activ condiţiilor externe de mediu – fapt care generează multe oportunităţi. Combinaţia dintre materialele inteligente şi tehnologiile noi de tip imprimare 3D sau 4D va duce la adevărate revoluţii în mai toate sectoarele industriale, nu doar în cel al producţiei auto.