Expert IT — February 13, 2016 at 10:42 am

Urmărirea profitabilității afacerii folosind un sistem ERP

by

istock_000007064161xsmall1Primul lucru pe care il fac majoritatea managerilor atunci cand ruleaza in premiera din sistemul ERP Raportul privind profitabilitatea afacerii este sa caute diferente intre ceea ce le spune „instinctul de business” si ”realitatea cifrelor”. Orice manager care isi cunoaste bine afacerea poate spune care sunt cei mai profitabili clienti, cele mai profitabile magazine, cele mai profitabile produse sau cei mai profitabili angajati.

11 + 1 Dimensiuni de urmarire a profitabilitatii afacerii folosind un sistem ERP

Clienti. Care sunt cei mai profitabili clienti, independenti de volumul de business realizat cu acestia? Exista clienti care cumpara constant de valori mari sau care platesc abonamente scumpe, dar pentru care raportul de venituri si cheltuieli arata ca de fapt sunt putin sau deloc profitabili, pentru ca ei si genereaza costuri pe masura.

Furnizori. Pentru a genera acest raport, sistemul Pluriva ERP inregistreaza preturile de intrare si conditiile de plata inca din momentul achizitiei. Companiile care achizitioneaza marfa de la mai multi furnizori si apoi vand produsele respective folosesc acest raport pentru a afla care sunt cei mai profitabili furnizori, tinand cont de adaosul cu care au fost vandute produsele, de cheltuielile de achizitie, de alte costuri cu furnizorul si de costul de regie.

Produse si Servicii. Pentru companiile care detin in portofoliu mai mult de 10-15 produse sau servicii, pe care le vand catre minimum 20-25 de clienti,

Branduri. Care sunt cele mai profitabile branduri pentru business-ul meu? De la ce furnizori le achizitionez?

Echipamente sau Vehicule. Pentru companiile care vand, inchiriaza sau ofera in custodie echipamente clientilor si apoi presteaza servicii sau livreaza consumabile echipamentelor, Raportul de profitabilitate pe echipamente sau vehicule le ofera o imagine precisa a veniturilor si cheltuielilor pentru toate aceste echipamente.

Distribuitori. Acest raport este util companiilor care vand produse sau servicii prin intermediul altor companii.

Departamente interne sau Linii de business. Raportul de profitabilitate detaliat pe departamentele firmei este obtinut prin utilizarea sistemului de urmarire a cheltuielilor si veniturilor pe Centre de Cost, Articole de Buget sau Linii de Business.

Puncte de lucru.
Profitabilitatea la nivel de Puncte de lucru poate fi calculata pe: Sediu central, Sucursale, Magazine sau Depozite.

Zona geografica. Profitabilitatea pe zone geografice se bazeaza pe modul in care sunt impartiti clientii si punctele de lucru ale acestora: tari, regiuni, judete, orase, tipuri de localitati.

Proiecte. Companiile care genereaza venituri din proiecte prestate clientilor au nevoie sa stie la finalizarea proiectelor – dar si in timp ce acestea sunt prestate – care sunt cele mai profitabile proiecte.

Contracte. Similar cu raportul de profitabilitate pe proiecte, si raportul de profitabilitate pe contracte are nevoie de o analiza initiala detaliata, pentru a construi mecanismele de alocare a costurilor pe contracte.

+1: cel mai folosit Raport dar si cel mai greu de implementat

In companiile in care este configurat, devine cel mai utilizat Raport de profitabilitate. Dar este si cel mai greu de implementat 100% corect: Raportul de profitabilitate la nivel de Angajat. Cu ajutorul acestui raport, managementul stie cine sunt cei mai profitabili angajati din compania lui.

marius-pascu-pluriva1„Piata sistemelor ERP din Romania este in plin avant, gratie unui nou val de firme care au decis ca este momentul pentru implementarea unui sistem ERP solid, de generatie noua, care sa ofere functionalitatile si rapoartele necesare performantei de business.”Marius Pascu, Sales Manager Pluriva ERP