Internet/Telecom — March 11, 2016 at 7:48 am

Secrete din publicitatea online – efectul ROPO și cum să foloseşti retargetarea pentru a influenţa achiziţiile offline

by

În plină dezvoltare a Internetului, atât pe computerele clasice, cât și pe dispozitivele mobile, publicitatea online este pur și simplu o necesitate pentru orice brand sau companie. Rezultatul publicităţii online atunci când conversia se realizează online este uşor de măsurat şi evaluat, dar care este influenţa publicităţii pe internet în cazul celor care finalizează achiziţia offline? Acesta se numește „efectul ROPO“ și este un acronim de la research online, purchase offline. Pe scurt, oamenii se informează online despre produsele pe care vor să le cumpere și le achiziţionează offline, din magazin. Efectul ROPO este din ce în ce mai prezent în tiparul de consum actual.

Un studiu realizat de ibi research și Universitatea din Regensburg privind distribuţia multi-channel, arată că mai mult de 80% din cumpărători își iau informațiile de pe Internet înainte de a cumpăra un produs. Mai mult, studiul „The omnichannel opportunity“, realizat de Deloitte și eBuy, relevă că cel puțin 34% din oameni se informează online, apoi finalizează achiziția în magazinele offline.

Pe piața din România sunt peste 10 milioane de oameni cu acces la Internet şi unealta „Consumer Barometer“, dezvoltată de Google, arată că din totalul utilizatorilor de internet, 77% se informează online înainte de a cumpăra şi aproximativ 47% caută informații online, apoi cumpără offline.

Conform raportului „Retailers and the Age of Disruption“, realizat de PwC, cei mai mulți cumpărători care achiziționează online fac acest lucru datorită prețurilor mai mici (56%), plus stocurilor mai bune și gamei mai mare de produse (46%). Atunci când magazinele tradiționale pot convinge clienții să vadă, atingă și încerce produsele, cumpărătorii decid să cumpere offline pentru oportunitatea de a avea produsul imediat, fără timp de așteptare (53%).

Activitățile offline și online de promovare sunt două moduri diferite de abordare a potențialilor clienţi, care, la rândul lor, necesită tehnici și instrumente diferite pentru a ajunge la publicul țintă.

Cu toate acestea, în multe cazuri, acțiunile din mediul digital influențează decizii din magazinele clasice. Prezența online va funcționa, de multe ori, drept un catalog al produselor, oamenii putând verifica oferta, indiferent dacă aceștia decid în cele din urmă să cumpere online sau offline. Astfel se ajunge ca promovarea online să fie un punct de pornire crucial pentru achiziții. Campaniile de retargetare sunt o componentă importantă a strategiei de promovare online şi ajustarea lor la specificul fiecărui client pot avea efect asupra tuturor canalelor de vânzare.

RTB House prezintă câteva strategii de retargetare, care ajută şi conversiile offline

RTB HouseScopul campaniilor de retargetare nu este doar vânzarea online, ci și construirea unei bune imagini a brandului, care va influența la rândul ei rezultatele în online şi offline.

Astfel, creaţiile folosite au şi un  efect  de branding, chiar dacă acesta este dificil de măsurat. Deși scopul principal al reclamei este de a conduce potențialii cumpărători spre achiziție, elementele mărcii folosite online vor avea influență și vor fi recunoscute, îmbunătățind percepția consumatorilor. Este important atât online, cât și offline ca brandul să fie prezent în mintea potențialilor cumpărători.

În funcţie de specificul clientului, poate fi utilă folosirea unei creaţii care va încuraja oamenii să cumpere offline.

Pentru unele categorii de produse căutările sunt efectuate pe internet, cumpărătorul capătă informații despre acesta, dar doar o mică parte din vânzări sunt finalizate online. Acesta este cazul multor magazine care vând bunuri cu preț mare, cum ar fi echipamente şi materiale pentru construcții, mobilier de mari dimensiuni și altele.  Aceste branduri pot să utilizeze promovarea online pentru a genera vânzări în magazinele offline. O modalitate de a face acest lucru este utilizarea creaţiilor care îi pot arăta unui potențial cumpărător produsul pe care îl căuta, împreună cu sugestia contactării unui consultant.

Folosirea tehnologiei de retargeting pentru a direcţiona utilizatorul spre punctul de vânzare offline prin afișarea unei hărți către cel mai apropiat magazin poate fi utilă  deoarece un potențial cumpărător nu are de unde să știe exact unde se regăsește acel punct de vânzare. Instrumentele de retargeting ajută ca fiecare utilizator să primească mesajul cu produsele de interes pentru el. De asemenea, se poate merge şi mai departe cu această strategie, fiind afișat un voucher sau un bonus, care să întărească decizia de achiziție.