Esential — May 19, 2016 at 5:03 am

Un mix tot mai omogenizat

by

financeUn studiu realizat recent de compania Fujitsu a descoperit că o cincime din consumatorii europeni ar cumpăra, dacă li s-ar propune, servicii financiare şi de asigurări de la companii de tehnologie precum Facebook sau Google. De asemenea, studiul a descoperit că aproape 40% din respondenţi şi-ar abandona furnizorul curent de astfel de servicii dacă acesta nu va ajunge în cel mai scurt timp să ofere servicii prin intermediul celor mai noi tehnologii.

Cele de mai sus constituie o dovadă clară a faptului că tehnologia transformă întregi domenii de activitate, aşa cum este şi cel bancar. Iar zona de plăţi se constituie în cel mai bun indicator al modului în care tehnologia schimbă comportamentul consumatorilor în domeniul bancar. De ce? Studiul mai sus menţionat a dezvăluit că, în vreme ce 44% din consumatori încă mai folosesc bani gheaţă pentru efectuarea de plăţi, foarte mulţi oameni testează deja noi metode de plată. Circa 32% dintre ei folosesc servicii de plăţi mobile, aproape 22% au utilizat plăţi prin aşa numitele wearables, iar 20% au utilizat plăţi prin monede virtuale, aşa cum este Bitcoin.

Conform studiului, online banking este deja cel mai popular canal de servicii bancare în spaţiul european, trei sferturi dintre consumatori utilizându-l cel puţin o dată pe săptămână. Asta în condiţiile în care şi celelalte canale de servicii financiare, mai tradiţionale, rămân puternice, cu 35% din consumatori declarând că se duc la sediul băncii cel puţin săptămânal, iar alţi 35% spunând că folosesc telefonul pentru a discuta cu furnizorul de servicii financiare.

Evoluţia lucrurilor în acest domeniu, ca şi în multe altele, are la bază faptul că viitorul digital înseamnă, pentru consumatori, mai ales posibilitatea ca firmele care le oferă lor diverse servicii să utilizeze datele colectate despre ei rpin intermediul canalelor digitale pentru a le furniza servicii din ce în ce mai bune. Conform studiului, aproape jumătate din consumatori vor ca băncile să colecteze şi să utilizeze informaţii despre ei în scopul furnizării de servicii mai bune. De pildă, aproape 60% din respondenţi au declarat că ar fi extrem de mulţumiţi dacă furnizorul de servicii financiare ar utiliza datele colectate despre ei pentru a le micşora prima plătită la creditul ipotecar.

Separat de acest studiu, Gartner a publicat recent un raport conform căruia băncile tradiţionale vor deveni din ce în ce mai cârcotaşe în privinţa furnizorilor lor tradiţionali de tehnologie dacă aceştia vor dovedi că nu sunt capabili de a le furniza tehnologia de care băncile au nevoie pentru a intra în competiţie cu firmele financiare proiectate pentru mediul digital şi firmele de tehnologie care vor să intre în sectorul de servicii financiare.

Studii precum cele de mai sus arată clar o apropiere accelerată a întregii omeniri de clipa în care graniţele tradiţionale între sectoarele de activitate umană vor dispărea. Viitorul va arăta, foarte curând, dacă nu cumva întreaga economie a planetei se va reduce la o mână de nume de tip one-stop-shop gigantice şi o pleiadă de mici furnizori de componente pentru primii.

de Bogdan Marchidanu