Esential — June 6, 2016 at 9:57 am

Pe pragul unei surprize neaşteptate

by

brexitUn studiu publicat recent de firma internaţională de avocatură Pinsent Masons şi preluat de mai multe publicaţii occidentale dezvăluie o potenţială surpriză uriaşă, nu tocmai plăcută, care ar putea avea impact asupra întregului univers IT&C european. Practic, studiul arată că două treimi din firmele de IT şi telecomunicaţii nu sunt pregătite pentru eventuala transpunere a Brexit-ului în realitate.

Conform sondajului, doar 35% din firmele intervievate au declarat că au conceput un plan clar de măsuri în cazul în care referendumul din Marea Britanie de la sfârşitul lunii iunie va avea ca rezultat ieşirea ţării din Uniunea Europeană. În cadrul acestui sondaj au fost intervievaţi peste 150 de factori de decizie din companii de mari dimensiuni din Marea Britanie, Franţa şi Germania.

57% dintre aceştia au declarat că nu au existat până acum niciun fel de discuţii la nivelul consiliilor de administraţie privind potenţialul impact al unui vot negativ la referendum. Dintre companiile unde au avut loc astfel de discuţii, doar 11% au recunoscut că s-au luat măsuri privind planificarea relocalizării unor operaţiuni care ar fi serios afectate de Brexit.

Conform realizatorilor sondajului, cifrele reflectă faptul că, în vreme ce multe companii de dimensiuni mai mari au început să întocmească planuri de rezervă pentru eventualitatea unui Brexit, un procent semnificativ al lor nici măcar nu au luat în considerare impactul pe care l-ar putea avea un vot de ieşire din UE.

Mulţi economişti consideră că un vot în favoarea ieşirii Marii Britanii din UE ar genera un şoc economic profund, fie şi doar privind lucrurile prin afectarea serioasă a cursurilor de schimb valutar. Ei recunosc că incertitudinile privind viitorul în cazul transpunerii în realitate a scenariului Brexit sunt atât de mari, încât multe companii au fost mai degrabă tentate să nu ia nicio măsură până la publicarea rezultatelor oficiale ale referendumului.

Conform realizatorilor studiului, există câteva măsuri pe care afacerile le-ar putea lua acum pentru a minimiza impactul unui Brexit potenţial. Este vorba de o plajă de măsuri care se întinde de la evaluarea numărului de angajaţi care vor fi afectaţi de impactul asupra reglementărilor privind libera circulaţie a persoanelor până la revizuirea modului şi a locurilor de stocare a datelor privind afacerea respectivă şi clienţii acesteia.

În mod evident, una din măsurile prioritare este cea legată de identificarea contractelor critice pentru afacere şi evaluarea solidităţii lor din perspectiva legilor care le guvernează, având în vedere că orice referire la UE ca teritoriu va deveni generatoare de confuzie după o eventuală ieşire din UE. La fel de importantă este acţiunea de a începe discuţii cu investitorii şi finanţatorii afacerii privind atitudinea lor legată de risc în perspectiva unui vot de ieşire.

Un alt studiu recent, de data aceasta efectuat de compania TechUK în rândul unui număr de 277 de lideri de afaceri din domeniul tehnologic, arăta că 70% dintre aceştia sunt în favoarea rămânerii Marii Britanii în UE. Motivul? Cele mai multe companii de tehnologie consideră că un vot negativ la referendum ar genera riscuri şi incertitudini pentru afaceri, ar face Marea Britanie mai puţin atractivă pentru investitori şi ar forţa Marea Britanie să poarte negocieri economice la nivel internaţional în termeni mai puţin favorabili.

de Bogdan Marchidanu