Bizpoint — June 16, 2016 at 7:40 am

Starea de confuzie

by
64023031, CRM
Fără îndoială că marea noutate a ultimelor zile este cea prilejuită de anunţul Microsoft privind achiziţia reţelei sociale Linkedin, contra sumei de 26,2 miliarde USD. O astfel de noutate are, evident, impact indirect şi asupra pieţei locale prin prisma numărului de utilizatori Linkedin care, mai mult ca probabil, vor resimţi efectul acestei achiziţii.

 

De ce? Deoarece, conform chiar declaraţiilor date de cei doi CEO cu ocazia semnării tranzacţiei, prin această achiziţie Microsoft va încerca să folosească cele 433 de milioane de oportunităţi noi (a se citi oameni care şi-au deschis cont pe Linkedin la nivel mondial) pentru a le vinde acestora software şi servicii. Este vorba mai ales de Office 365, deja celebra ofertă Microsoft de software de birou în cloud, dar şi de Dynamics şi, de ce nu, de Windows 10. Mai ales că strategia Microsoft de convingere a utilizatorilor Windows de a trece de la sistemul de operare folosit până acum la noul Windows 10 a avut şi are puternice aspecte de spam, fapt care generează neplăcere pentru mulţi.

Linkedin nu pare a avea ce să piardă din această tranzacţie. Conform datelor financiare publice, Linkedin a intrat într-o zonă extrem de tulbure a evoluţiei sale începând cu luna februarie anul curent, când anunţul companiei legat de corectarea aşteptărilor legate de creşterea veniturilor (de la 35% la 20%) şi de ajustarea încasărilor (de la 41% la 7%) a dus la scăderea în timp record a capitalizării de piaţă a acestei companii cu 44%.

În plus, zona de activitate din care face parte Linkedin nu este deloc atractivă. Dacă sectorul de social media pentru afaceri ar fi fost atractiv, Linkedin, liderul acestui segment de piaţă, s-ar fi bucurat de resursele economice necesare pentru profitalizarea afacerii. Din păcate, compania a pierdut 166 de milioane USD în 2015 din nerealizarea planului de vânzări. Pur şi simplu utilizatorii acestei reţele nu au găsit că actualizarea la oferta premium (ofertă contra cost) include suficientă valoare cât să merite cheltuirea unei sume de bani.

Evident, este problema Microsoft dacă tentativa de a vinde ceva mai mult Office 365 merită cheltuirea unei asemenea sume de bani pentru achiziţia unei companii cu pierderi. Mai ales că mixul de activitate dintre cele două companii pare imposibil de omogenizat. Chiar îşi închipuie cineva că vor accepta mulţi ca articolele, ideile, impresiile etc. pe care le publică în contul personal pentru a fi citite de membrii comunităţii să fie marcate de ataşarea unei oferte la produse şi servicii Microsoft?

Tocmai de aceea, această achiziţie pare, în ultimă instanţă, doar o nouă tentativă a unui gigant IT de a mai forţa cucerirea unei felii dintr-o piaţă a serviciilor digitale pe care cei mai importanţi jucători sunt de multă vreme alţii. În definitiv, atunci când disperarea te ţintuieşte la zid, nu mai contează deloc aruncarea a încă 26 de miliarde de dolari pe piaţă în speranţa unei minuni.

de Bogdan Marchidanu