Analiza — July 15, 2016 at 12:40 pm

Bătălia pentru lozul câştigător al viitorului

by

soLupta de pe frontul mobilităţii durează de ani de zile. Este o luptă în care trei actori par să se fi detaşat faţă de restul competitorilor. Situaţia este însă departe de a fi tranşată, deoarece în foarte scurt timp mobilitatea nu va mai însemna doar telefoane inteligente sau tablete.

Statisticile furnizate de IDC an de an sunt clare şi demonstrează o evoluţie aproape fără surprize. Piaţa sistemelor de operare pentru telefoane inteligente este tot mai copios dominată de Android. Acest sistem, care la sfârşitul anului trecut ajunsese să reprezinte peste 80 la sută din piaţă, este urmat la mare distanţă de iOS, sistemul de operare dezvoltat de Apple, un sistem cu o cotă doar cu puţin mai mare de zece la sută şi aflată în cădere de la an la an, şi de Windows Phone, un sistem care pare a nu reuşi să depăşească o cotă anuală de trei-patru la sută la nivel global.

Cele trei sisteme fruntaşe sunt urmate de BlackBerry OS, cu o cotă care a ajuns la sfârşitul anului trrecut la doar 0,3 la sută, după ce la sfârşitul anului 2012 deţinea circa 5 la sută din piaţă, şi de alte sisteme de operare, prea puţin răspândite pentru a conta individual.

Pe cale de consecinţă, şi piaţa dispozitivelor a cunoscut o evoluţie asemănătoare. Principalul producător de telefoane inteligente bazate pe Android, anume Samsung, a ajuns la sfârşitul anului trecut să deţină o cotă de peste 21 la sută din piaţa mondială a acestor dispozitive. Principalul competitor al sud-coreenilor, Apple, a avut o cotă de circa 14 la sută. Cel mai interesant din punct de vedere al unor astfel de dispozitive este însă faptul că principalii doi competitori şi-au văzut diminuate cotele de piaţă în urma apariţiei în forţă a unor noi jucători de origine chineză, precum Huawei, Xiaomi şi Lenovo care, însumaţi, au ajuns să deţină circa 20 la sută din piaţa mondială la sfârşitul lui 2015.

Definesc astfel de cifre tendinţele de viitor legate de evoluţia sistemelor de operare pentru dispozitivele mobile? În mod cert nu. Motivele ţin de schimbările care se petrec într-un ritm tot mai accelerat în zona preferinţelor utilizatorilor de astfel de dispozitive.

Dispozitive mobile nu mai înseamnă la ora actuală doar telefoane inteligente şi tablete, ci o paletă largă de produse care, bazate fiind pe tehnologie de procesare a datelor, sunt din ce în ce mai folosite ca echipamente IT, atât pentru consum personal, cât şi pentru scopuri de afaceri. Iar cel mai nou exemplu în acest sens, care are darul de a modifica radical întreaga structură a pieţei, este dat de extinderea în forţă a produselor de tip IoT.

Astfel de evoluţii, uneori greu predictibile, ale pieţei, au determinat o parte însemnată a marilor furnizori de tehnologie să caute noi soluţii de supravieţuire pe această piaţă care are toate datele de a deveni cea mai importantă piaţă IT în viitorul apropiat. Unul din cele mai elocvente exemple este oferit de Microsoft, care a investit sume imense de bani în sistemul de operare Windows 10 şi se află la ora actuală în plină campanie de marketing la scară globală pentru a convinge utilizatorii să adopte acest sistem de operare pe cât mai multe dispozitive tehnologice.

Aspectele de mai sus sunt serios potenţate de doi factori de influenţă care vor avea o pondere tot mai mare în viitor. Primul factor este determinat de creşterea constantă a importanţei pieţei de tip corporate în acest univers al mobilităţii. Chiar dacă îngrijorările legate de securitatea operării de date sensibile de pe dispozitive mobile aflate în posesia angajaţilor persistă, toate analizele de piaţă indică faptul că eforturile imense depuse de firmele specializate în furnizarea de soluţii de securitate vor duce, într-un timp nu foarte îndepărtat, la atenuarea serioasă a unor astfel de motive de îngrijorare. Efectul asupra evoluţiei pieţei sistemelor de operare este în acest moment destul de greu previzibil.

Al doilea factor este dat de intervenţiile tot mai dese şi mai hotărâte ale guvernelor în zona de reglementare a domeniului mobilităţii. Cu doar câteva săptămâni în urmă, de pildă, Comisia Europeană a emis o declaraţie de obiecţie faţă de faptul că analizele efectuate au arătat că Google a impus anumite restricţii asupra producătorilor de dispozitive bazate pe Android ca parte a strategiei legate de mobilitate a gigantului american, în scopul conservării poziţiei sale dominante asupra motoarelor de căutare în internet. Iar de la emiterea de obiecţii la emiterea de reglementări adesea nu mai este decât un pas foarte mic de străbătut…

de Bogdan Marchidanu