Analiza — September 29, 2016 at 9:10 am

Analytics – o soluţie tot mai căutată

by

analizaUn studiu recent publicat de TechTarget pentru întreaga Europă arată că priorităţile legate de cheltuielile IT în Europa s-au schimbat pentru anul curent. Concret, firmele sunt mult mai înclinate să investească în soluţii de tip Business Analytics şi Business Intelligence, trecând pe plan secund investiţiile în aplicaţii de business precum ERP sau CRM.

Procentele rezultate din studiu pentru tendinţele legate de investiţii se apropie de 30% pentru toate pieţele importante din Europa. Chiar dacă nu există o diferenţiere clară între Business Analytics, Business Intelligence şi Data Warehousing, cele trei tipuri de aplicaţii software fiind băgate în coşul comun de aplicaţii software pentru întreprinderi, tendinţa arată clar că o bună parte din firmele europene au înţeles faptul că şansele lor pentru viitor sunt legate de analiza şi exploatarea inteligentă a datelor, mai puţin în scopuri de management, cât mai ales în scopuri de previziune.

Conform autorilor studiului, la această tendinţă a contribuit din plin avalanşa continuă de date nestructurate la care companiile au acces, date pe care acum firmele încearcă să le transforme în mina de aur a informaţiilor relevante pentru gestiunea eficientă a afacerii. Este motivul principal pentru care investiţiile în soluţii de tip analytics sunt cuplate strâns cu investiţiile în soluţii de data warehousing, în scopul integrării datelor din cele mai diverse surse în modele de lucru care pot fi exploatate pentru extragerea de informaţii relevante.

Interesantă este şi o altă tendinţă revelată de studiu, anume aceea legată de intenţiile companiilor de a investi în viitor în tehnologii de vizualizare date. Este vorba de instrumente IT legate de platforme BI şi BA care permit oricărui utilizator procesarea şi vizualizarea de informaţii, spre deosebire de sistemul tradiţional de tip BI, care adesea depinde de departamentul IT (sau de altă funcţie specializată în furnizarea de servicii de informaţii) pentru crearea de rapoarte pentru utilizatori.

Important pentru astfel de instrumente este faptul că ele permit utilizatorilor nespecialişti să caute obţinerea de informaţii socotite relevante din surse tradiţionale de date combinate cu surse proprii de date. Astfel, procesele IT standard, care sunt legate de calitatea şi disponibilitatea datelor, încep să nu mai devină o prioritate pentru astfel de utilizatori, care îşi doresc cu prioritate viteză, agilitate şi flexibilitate în procesarea de date.

Studiul realizat de TechTarget nu individualizează decât ocazional câteva pieţe mai mari pe plan european, cum ar fi piaţa britanică, cea germană şi cea franceză. Ca atare, pieţele mai mici, cum ar fi cea românească, sunt trecute la categoria generală de tendinţe la nivel european. Este imposibil, în atari circumstanţe, de a individualiza o tendinţă clară pe piaţa locală în termeni de soluţii moderne de analiză inteligentă a datelor.

Cu toate astea, există indicii clare că adopţia de soluţii de tip analytics este în creştere şi în România, iar acest lucru este vizibil în zone precum comerţul cu amănuntul, unde tendinţa de personalizare a actului de vânzare este manifestă de câţiva ani pentru un număr în continuă creştere de comercianţi. Iar o astfel de personalizare eficientă este imposibilă fără existenţa unor soluţii inteligente de exploatare a datelor legate de clienţi.
Rămâne de văzut dacă şi alte sectoare de activitate din România, cum ar fi cel financiar-bancar, de pildă, vor decide să achieseze la o asemenea tendinţă în scopul creşterii satisfacţiei clienţilor şi, mai ales, al previzionării evoluţiilor de pe piaţă. Şi asta în condiţiile în care un alt studiu recent publicat de Ernst & Young arăta că indicele relevanţei bancare pe piaţa românească este în continuă scădere din pricina lipsei de adaptabilitate a băncilor care operează pe piaţă la nevoile diferitelor categorii de clienţi.

Soluţiile de tip analytics devin tot mai accesibile pentru clienţi din cele mai diverse categorii. Acest fapt este posibil datorită multplicării ofertelor de tip servicii din partea vendorilor. Practic, la ora actuală, în urma extinderii cloud computingului, analiza inteligentă a datelor cuplată cu stocarea şi procesarea lor, se poate face lejer sub forma unei cheltuieli cu serviciile şi nu a unei investiţii semnificative într-o suită de soluţii instalate la sediu. Dincolo de chestiunile legate de mentalitate şi de teama de furturi, întrebarea care se pune este: vor începe din ce în ce mai multe firme locale să profite de pe urma unei asemenea oportunităţi pentru a se pregăti în mod adecvat pentru viitorul digital care bate la uşă?