Analiza — November 30, 2016 at 9:37 am

Mobilitatea dincolo de BYOD

by

istock_000019967130smallCap de afiş timp de câţiva ani în zona IT, fenomenul BYOD a intrat într-un relativ con de umbră. Conform analiştilor, situaţia s-ar putea să se schimbe în viitorul apropiat, dar dintr-o perspectivă oarecum diferită.

Conul de umbră care a marcat fenomenul BYOD a fost legat, în principal, de nevoia asigurării securităţii tranzacţiilor efectuate cu dispozitivele mobile personale în cadrul fluxurilor de date ale companiilor. Iar o astfel de nevoie a dus la apariţia şi dezvoltarea unui subsegment de soluţii IT pentru afaceri, aşa numitul subsegment al soluţiilor de Mobile Device Management (MDM). În mod nu neapărat paradoxal, însă, ceea ce s-a întâmplat cu adevărat, cel puţin în cazul firmelor mari şi foarte mari, a fost ca acestea să prefere, din diverse raţiuni, să-şi doteze ele angajaţii cu dispozitive mobile (tablete, telefoane inteligente) de folosit exclusiv în contextul tranzacţiilor cu date interne ale companiilor. Iar aşa ceva înseamnă, de fapt, inexistenţa BYOD-ului ca fenomen IT asociat afacerilor.

Conform Gartner, însă, o asemenea situaţie ar putea cunoaşte o altfel de evoluţie în viitorul apropiat. De ce? Aşa cum susţinea recent această companie, pe măsură ce convergenţa dintre dispozitive, robotizare IT, IoT şi oameni va continua să se accelereze, firmele vor fi nevoite să înveţe cum să exceleze în gestionarea mobilităţii tot mai complexe şi vor trebui să se pregătească pentru o eră post-aplicaţii.

Practic, deşi utilizatorii vor continua să folosească aplicaţii mobile, importanţa globală a acestora în termeni de furnizare de servicii va începe să descrească în următorii câţiva ani, deoarece roboţii şi asistenţii personali virtuali vor începe să înlocuiască unele funcţionalităţi ale aplicaţiilor. Era post-aplicaţii va însemna că vor exista mai multe date şi mai mulţi algoritmi de prelucrare a acestora în cloud şi mai puţin pe dispozitivele mobile în sine, graţie îmbunătăţirii continue a performanţelor reţelelor mobile.

Asta înseamnă, practic, deplasarea dramatică a accentului de la dispozitivul mobil folosit la reţeaua folosită de către companie şi la furnizorul de servicii de comunicaţii utilizat. Gartner susţine că un asemenea proces a început deja, iar organizaţiile ar trebui să se pregătească pentru el prin creşterea agilităţii şi prin adoptarea de tactici şi planificări de noi abilităţi pentru angajaţi, prin evaluarea oportunităţilor generate de era post-aplicaţii şi prin dezvoltarea unei strategii digitale de afaceri care să integreze diverse tehnologii.

Forţa disruptivă în tot acest peisaj, care va duce şi la modificarea percepţiei legate de BYOD, este, în opinia Gartner, dată de creşterea anticipată a Internetului Lucrurilor. Practic, IoT este cel care va marca decisiv deplasarea accentului de la dispozitivele şi aplicaţiile folosite de acestea către reţea.

Analiştii acestei firme susţin chiar că în următoarele 18 luni, un sfert din noile aplicaţii mobile vor fi capabile să discute cu dispozitive IoT. Deocamdată, aplicaţiile sau browserele vor reprezenta modurile preferate de comunicaţie între un dispozitiv IoT şi un dispozitiv mobil de tip tabletă sau telefon inteligent, însă ele vor fi repede concurate de câteva tehnologii emergente.

Printre acestea se numără inteligenţa artificială, procesarea în limbaj natural şi roboţii integraţi, tehnologii care vor deschide noi oportunităţi de interacţiune cu utilizatorii. Mai multe platforme de mesagerie permit deja utilizatorilor să interacţioneze cu organizaţiile prin folosirea unor tehnologii precum cele menţionate mai sus în scopul de obţinere informaţii, de a răspunde la întrebări de bază şi, în unele cazuri, chiar de a efectua tranzacţii de afaceri prin mesagerie.

Pe această cale, se poate începe explorarea modului de evoluţie a interfeţelor de programare aplicaţii şi a serviciilor astfel încât dezvoltatorii să poate genera roboţi şi servicii mai eficiente. Practic, în loc să intre în sistem şi să completeze formulare complicate, utilizatorii de dispozitive mobile vor ajunge să pună unui robot o simplă întrebare, iar acesta va răspunde sau va negocia interacţiunile în numele utilizatorului, pe baza regulilor, politicilor şi cunoştinţelor acumulate în sistem, după care va accesa acele sisteme care permit interacţiunile cu clienţii din cele mai diverse arii de activitate ale unei companii.

O astfel de viziune de automatizare evocată de Gartner va răspunde, implicit, şi problemei securităţii, problemă care continuă să marcheze universul utilizării dispozitivelor mobile în scop de afaceri. Pentru România rămâne de văzut care va fi impactul unei asemenea tendinţe asupra dezvoltării mobilităţii ca modalitate de desfăşurare a afacerilor.