INTERVIU — December 27, 2016 at 9:23 pm

Planuri de expansiune pe piaţa externă

by

expert-softwareDespre Expert Supplier, platforma B2B cu suport EDI (Electronic Data Interchange) ce permite comunicarea electronică între partenerii comerciali pentru orice tip de document, revista Club IT&C a discutat şi anul trecut. În acest an, interviul legat de această platformă, şi nu numai, s-a axat pe planurile de dezvoltare pentru anii imediat următori. Interlocutori au fost Alexandru Radu, Senior Solutions Architect şi Cristian Ştefan Coteţ, Head of Development la Expert Software.

Club IT&C: Cu ce planuri aţi demarat realizarea soluţiei Expert Supplier, etalon al companiei pe care o reprezentaţi?
Alexandru Radu: Totul a pornit de la dorinta de optimizare a costurilor întâlnită în toate companiile, iar dezvoltarea unei soluţii ce are la bază conceptul digitizării și automatizării fluxului de documente între partenerii comerciali este un răspuns la această cerere a pieței. Şi încă suntem
în epoca de piatră în privinţa acestui fenomen, ca să spun aşa, în sensul în
care continuă să se schimbe multe hârtii tipărite care necesită multă muncă
manuală, atenţie şi care generează costuri. Aici intervenim noi digitalizând
întregul flux de informaţii între companii şi chiar în relaţiile cu autorităţile. Nu e
o soluţie inventată de noi: de exemplu, în Finlanda digitalizarea a atins un
procent de aproximativ sută la sută. La acelaşi nivel intenţionăm să ajungem
şi în România, prin platforma dedicată schimbului de documente pe care o
oferim pieţei.

Club IT&C: Cât de greu este de realizat, din punct de vedere tehnic, o asemenea platformă?
Cristian Ştefan Coteţ: Provocările tehnice au fost destul de multe şi de mari, însă am reuşit să dezvoltăm platforma astfel încât, în momentul de faţă, oricâte companii noi am adăuga, procesul rămâne destul de simplu. Am început să automatizăm tot ceea ce înseamnă fluxuri noi de date, să
fim foarte flexibili.
Am să vă dau un exemplu clarificator: pe piaţă există o mulţime de soluţii ERP,
fiecare dintre acestea având limbajul şi caracteristicile proprii. Rolul nostru,
prin platforma pe care am creat-o, este de a integra astfel de soluţii din punct
de vedere al unui limbaj de comunicare comun, astfel încât să se poată realiza
schimbul de informaţii indiferent de vendorul căruia îi aparţin. Dezvoltând un limbaj propriu pentru procesarea documentelor am reușit să simplificăm
integrarea fluxurilor noi suficient de mult, încât să fie făcută direct de către
departamentul de suport clienți. Acest lucru se traduce prin viteza mare de livrare și costuri interne scăzute.

Club IT&C: Cât credeţi că va mai dura ca platforma dumneavoastră să devină un traductor universal?
Cristian Ştefan Coteţ: Soluţia este în mare parte completă, însă fiecare furnizor nou vine cu cerinţe specifice. Noi generăm instrumentele proprii, astfel
încât orice solicitare să nu implice parte de programare, ci să fie modelată direct dintr-o interfaţă, echipa de programare reușind în acest mod să se axeze cât mai mult pe proiecte de dezvoltare. În acest fel, optimizăm şi costurile proprii de operare.
Alexandru Radu: Tehnic vorbind, suntem foarte mândri de limbajul propriu de
programare, prin care mapăm formele de documente. Practic, este ca un instrument care te ajută să realizezi maparea oricărui tip de document.
Teoretic, nu există la ora actuală nici un tip de document care să nu poată fi introdus în platformă. Iar dacă există, echipa noastră de programare creează rapid instrumentele de descifrare a respectivului document, cât şi instrumentele necesare integrării în platformă.

Club IT&C: Cu altă ocazie spuneaţi că luaţi în considerare şi introducerea unei soluţii de tip “analytics” în platformă, eventual de la un terţ. Care este stadiul acestui proiect?
Alexandru Radu: Ideea este încă în analiză, însă are o prioritate medie. Am decis să ne dezvoltăm propria soluţie de analiză inteligentă a datelor, pentru a nu depinde de niciun terţ si mai important, pentru a nu integra eventuale breșe de securitate odată cu o soluție externă. Noi am început deja lucrul la versiunea a treia a platformei, care va include cu siguranţă şi elemente de analiză inteligentă a datelor.

Club IT&C: Ce garanţii oferiţi clientului privind securitatea tranzacţiilor?
Cristian Ştefan Coteţ: Platforma este testată din punct de vedere al securităţii de către firme externe specializate, iar intern suntem permanent la curent cu cele mai noi vulnerabilităţi descoperite în diverse softuri. Serverele noastre sunt protejate de firewall-uri. Dispunem de cele mai sofisticate certificate de securitate. Se verifică absolut tot, orice încercare de conectare la server şi de hacking. În plus, există personal dedicat, care verifică în permanenţă orice tentativă nouă de acces.

Club IT&C: Ce măsuri de redundanţă v-aţi luat pentru a preveni atacuri de tip DDoS, care pot afecta funcţionarea platformei pe o anumită perioadă de timp?
Alexandru Radu: Practic, noi investim tot timpul în dezvoltarea infrastructurii. În momentul de faţă lucrăm cu furnizorul nostru de conectivitate, GTS , în mai multe centre de date. Soluţiile profesionale de contracarare a atacurilor de tip
DDoS există, suntem orientaţi către ele, raportându-ne permanent şi la echilibrarea raportului costuri-beneficii.

Club IT&C: Referitor la asigurarea securităţii, e preferabil să vă dezvoltaţi o resursă umană internă sau să apelaţi la o resursă externă specializată?
Alexandru Radu: Am adoptat ambele variante. În primul rând, trebuie să
avem cunoştinţele interne pentru a fi permanent la curent cu incidentele
apărute.Pe de altă parte, oricât de pregătit ai fi, întotdeauna există riscul de a omite ceva. De aceea considerăm că este mai bine să existe mai mulţi ochi vigilenţi, aşadar, apelăm şi la surse externe. În fiecare lună cei de la Symantec se ocupă de scanarea platformei noastre. În plus, retailerii cu care lucrăm scanează în permanenţă platforma.

Club IT&C: Sunteţi bine ancoraţi în domeniul de comerţ cu amănuntul. Ce alte zone ar fi de interes pentru platforma dumneavoastră?
Alexandru Radu: Ar fi vorba de zona pharma, de zona automotive şi de tot ceea ce înseamnă industrie. De exemplu, pe partea de industrie există un întreg lanţ de aprovizionare şi toţi furnizorii de pe acest lanţ ar trebui să comunice în stilul asigurat de platforma noastră. Diferenţa faţă de retail constă într-o varietate mai mare de tipuri de mesaje, punându-se accent pe mult mai multe informaţii.
Aici, de pildă, trasabilitatea este extrem de importantă. Această trasabilitate începe să devină importantă şi în retail, dar aici intervine şi legislaţia.

Club IT&C: Firma dumneavoastră dispune şi de alte soluţii proprii, cum ar fi Contract Management. Aţi observat o tendinţă de dezvoltare a vânzărilor de astfel de soluţii pentru clienţii care lucrează cu platforma Expert Supplier?
Cristian Ştefan Coteţ: Noi nu am încercat o vânzare încrucişată cu platforma, dar cerinţe pentru Contract Management există. Este clar că toată lumea doreşte să îşi optimizeze procesele. Până la urmă, când ajungi să ai foarte multe contracte sau alte tipuri de documente la care ocazional ai nevoie de acces este foarte simplu să implementezi o soluţie de contract management. Este o direcţie de dezvoltare pentru noi, într-adevăr.

Club IT&C: Ce va însemna Expert Supplier anul viitor?
Cristian Ştefan Coteţ: Vom continua pe direcţia pe care am început, astfel încât să automatizăm tot ce nu este automatizat acum. Probabil la începutul anului 2018 nu vom mai întâlni tipuri de documente care să nu poată fi interpretate automat de platformă, iar integrarea unui client nou se va face în câteva minute.
Alexandru Radu: Vom introduce tehnologii noi, pentru a veni în mod eficient în întâmpinarea volumului mare de date, cu resurse cât mai puţine. În plus, sperăm ca anul viitor să facem pasul afară, adică să extindem platforma şi în
afara graniţelor României. Este clar că venim din urmă faţă de Occident, însă
datorită costurilor est-europene pe care le practicăm, suntem convinşi că şansele de a acapara tronsoane substanţiale din piaţă, vor fi de partea noastră.