NEW TECHNOLOGY — April 4, 2017 at 7:00 am

Digitalizarea aduce colaborare între companii concurente pentru realizarea unor ecosisteme complexe

by

iStock_000000833867MediumDigitalizarea aduce o schimbare nu doar în zona consumatorilor și a vânzărilor, ci și în cea a producătorilor și dezvoltatorilor, care în unele cazuri se transformă din concurenți în colaboratori pentru a asigura interoperabilitatea produselor în vederea consolidării noului ecosistem al dispozitivelor și aplicațiilor existent. De la IBM, Oracle, Fujitsu sau HP, la Microsoft, Google, Apple sau Amazon, companiile IT au ajuns la concluzia că trebuie să colaboreze pentru asigurarea compatibilității produselor. Această colaborare este totuși limitată la zonele de legătura a dezvoltării, în rest companiile rămânând concurente. Odată cu începerea digitalizării masive a companiilor, dinamica industriei aplicațiilor va schimba total alte industrii. Experții spun că digitalizarea va schimba întreg ecosistemul de afaceri urmând noile tendințe.

Pașii implementării unei digitalizări corecte trebuie luați în serios, pentru obținerea celor mai bune rezultate, de cele mai multe ori companiile fiind sfătuite să înțeleagă digitalizarea la toate nivelele. Dacă la nivelul de top al companiilor, digitalizarea duce la profit și noi oportunități, la nivelul de jos digitalizarea poate aduce schimbarea structurilor și costurilor de operațiuni ale companiei. Un exemplu de companie care a intrat cu succes în era digitală este Nike, care a început procedura chiar în anii 80, cu un dispozitiv numit Monitorul și apoi cu ceasurile inteligente. Aceste proiecte au fost experimente, dar au ajutat compania să înțeleagă lucrul cu senzori și tehnologia digitală, introducând ulterior pantofii cu senzori Nike+ în colaborare cu Apple. Mai mult, prin aceste colaborări și experimente, Nike a experimentat IoT chiar înainte de apariția conceptului. Totuși, aceste mișcări nu garantează succesul absolut, mai ales ca în prezent Apple și Samsung au o ofertă de ceasuri inteligente, în timp ce Fitbits abordează aceeași piață cu succes. Astfel, Nike trebuie să ofere mai mult decât un ceas inteligent, fiind recomandată o abordare prin care să ofere clienților posibilitatea antrenării stilului de viață al utilizatorilor produselor sale, construind astfel un ecosistem inteligent pentru sănătatea clienților.

Acest lucru a fost deja realizat de concurentul companiei, Under Armour, producătorul de echipament sportiv inovativ care a achiziționat companiile MapMyFitness, Endmondo și MyFitnessPal, aducând în companie 300 de dezvoltatori și peste 150 milioane de membri. Astfel, Under Armour își definește strategiile exclusiv utilizând datele obținute de la clienți, obținute prin produsele utilizate. Date precum modul de viață, mâncarea preferată și echipamentele de sport utilizate ajută compania să se orienteze în totalitate către preferințele acestora. O companie care recomandă clienților ce ar trebui să poarte și să utilizeze este total diferită față de una care doar vine produse din spatele unui brand.

Mai departe, o digitalizare coerentă se realizează prin deschiderea posibilităților utilizatorilor, nu prin forțarea acestora în utilizarea strictă a unor produse. De exemplu, utilizatorii vor să utilizeze Spotify mai mult decât iTunes dar în același timp vor să își utilizeze în continuare dispozitivele Apple. Astfel, ecosistemul trece din orientarea către produse la orientarea către consumatori și preferințele acestora. Definiția ecosistemelor stricte impuse de companii se va schimba total prin presiunea clienților, care vor evita produsele care îi închid în acestea. Companiile tradiționale vor trebui să își schimbe viziunea, urmând să copieze modelul adoptat de foști concurenți, care acum colaborează, companii precum IBM colaborând cu Amazon, Apple sau Microsoft, colaborare teoretic imposibilă acum câțiva ani. De asemenea, companiile industriale vor deveni mai interoperabile, ajutând clienții să achiziționeze echipamente de la mai mulți producători, toate compatibile.

Compania GE a fost una din cele care a înțeles acest lucru, după ce clienții au dorit ca echipamentele sale să monitorizeze și alte tipuri de motoare pentru avioane, dezvoltate de Rolls-Royce sau Pratt and Whitney, fapt care a dus inevitabil la necesitatea unei colaborări între companii ce erau concurente. O altă colaborare este între Kone Elevator, care a utilizat platforma IBM Watson pentru monitorizarea elevatoarelor instalate în mai multe clădiri dintr-un oraș, pentru optimizarea mentenanței. Platforma Kone adună datele de la senzorii instalați, utilizând motorul de analiză avansată al IBM, care transformă datele în informații pentru dezvoltarea serviciilor la un alt nivel. Zona IT are un rol decisiv în digitalizare conform studiilor Hackett Group, care arată o trecere etapizată de la strategiile defensive la schimbare către strategii orientate către inovație și creștere a eficienței.