INTERVIU — May 9, 2017 at 6:19 am

Inteligenţă artificială pentru simplificarea vieţii umane

by

Tonielli, Gianrodolfo

Ediţia din 2017 a deja tradiţionalului raport anual publicat de compania Accenture privind tendinţele tehnologice ale viitorului imediat pune accentul pe tehnologii disruptive precum inteligenţa artificială, în sensul în care acestea vor deveni esenţiale pentru desfăşurarea vieţii umane. Revista Club IT&C am discutat cu Gianrodolfo Tonielli, Managing Director Accenture, pe marginea acestui subiect extrem de incitant.

Club IT&C: În ultimul raport Accenture, Technology Vision 2017, se afirmă că oamenii sunt cei care controlează şi beneficiază de pe urma noilor tehnologii disruptive. Pe de altă parte, în cadrul forumului economic de la Davos au fost trase semnale serioase de alarmă cu privire la faptul că tehnologii noi, precum inteligenţa artificială, vor determina pierderea a milioane de locuri de muncă şi, ca o consecinţă directă, probleme serioase de natură socială. Cum pot coexista aceste două viziuni în viitorul apropiat şi pe termen mediu, când se presupune că toţi oamenii vor trăi în epoca digitală?
Gianrodolfo Tonielli: Accenture consideră că unele locuri de muncă vor dispărea ca urmare a introducerii inteligenţei artificiale, însă această tehnologie va permite oamenilor să efectueze lucruri excepţionale. Inteligenţa artificială reprezintă un factor de producţie complet nou, care permite oamenilor să utilizeze mai eficient timpul lor şi să facă ceea ce fac oamenii cel mai bine – să creeze, să imagineze şi să inoveze lucruri noi.
Maşinile oferă forţă şi capabilităţi – cum ar fi scalabilitate, viteză şi abilitatea de a diminua complexitatea – elemente care sunt diferite dar în mod crucial complementare abilităţilor umane. Ele vor schimba în mod fundamental modurile tradiţionale de operare, atât în cazul firmelor cât şi în cel al indivizilor, şi vor genera noi categorii de locuri de muncă destinate creării, instruirii şi întreţinerii sistemelor IA.
Deplina forţă a inteligenţei artificiale poate fi descătuşată doar printr-o abordare de tipul People First. Inteligenţa artificială ar trebui să pună fiinţele umane în centru, întărind forţa de muncă prin aplicarea capabilităţilor maşinilor, astfel încât oamenii să se poată axa pe analize de valoare superioară, luare de decizii, inovaţie şi creativitate.
Socotim anul 2017 ca an determinant pentru ajungerea la maturitate a inteligenţei artificiale. Trecând dincolo de stadiul de instrument de suport pentru companii, IA începe să deţină roluri mai sofisticate în cadrul interfeţelor tehnologice. De la vehicole autonome, care se conduc singure prin intermediul vederii computerizate, la traduceri live posibile prin intermediul machine learning, inteligenţa artificială face ca orice interfaţă să fie simplă şi inteligentă.
Mai degrabă decât să înlocuiască oamenii, inteligenţa artificială colaborează în cadrul diverselor experienţe şi canale în spatele scenei pentru realizarea de sarcini şi canalizarea acţiunilor către cele mai bune rezultate, ajutând efectiv oamenii să abordeze probleme simple sau complicate în moduri mai simple, mai convenabile şi mai inteligente.
Aşa cum se identifică în raportul Accenture Technology Vision 2017, inteligenţa artificială devine tot mai mult noua interfaţă de utilizator care intermediază tranzacţiile şi interacţiunile oamenilor cu sistemele, ajungând treptat diferenţiatorul cheie al oricărei mărci digitale şi furnizând valoare cu fiecare conexiune realizată.

Club IT&C: Accenture susţine că tehnologia va schimba în bine universul uman. Una din regulile fundamentale ale vieţii oamenilor spune că nu există prânz gratuit. Cine credeţi că va plăti nota pentru această îmbunătăţire a traiului uman?
Gianrodolfo Tonielli: Ne aflăm în pragul unei alte revoluţii tehnologice – una care va defini noua normalitate. Inovaţia tehnologică şi fenomenele disruptive apar cu o viteză fără precedent şi cu o frecvenţă mult mai mare decât oricând înainte. Noi credem că IA se regăseşte în fruntea acestei revoluţii şi că are menirea să transforme afacerile în moduri pe care nu le-am mai observat de la impactul produs de tehnologia computerelor la sfârşitul secolului 20 încoace.
Inteligenţa artificială dispune de capacitatea de a ajuta la atenuarea unora din cele mai mari probleme ale omenirii, cum ar fi schimbarea climatică, prin eficientizarea transporturilor, sau la îmbunătăţirea accesului la sănătate prin reducerea eforturilor exercitate asupra sistemelor de sănătate supraîncărcate.

Club IT&C: Trecerea tehnologiei de la un instrument cu care oamenii lucrează la un instrument cu care oamenii interacţionează implică, aşa cum susţine şi Accenture, o schimbare fundamentală a paradigmei modurilor de operare ale companiilor. Ce mijloace pot facilita o astfel de schimbare în cea mai rapidă şi mai lipsită de dureri modalitate?
Gianrodolfo Tonielli: Raportul Accenture Technology Vision din acest an recunoaşte existenţa unei mutări fundamentale din punct de vedere al felului în care fenomenele tehnologice disruptive ne-au impactat vieţile în trecut – o mutare care ne permite să avem o perspectivă mai optimistă asupra impactului inovaţiilor tehnologice în viitor. De fapt, cea mai importantă concluzie a raportului este aceea că oamenii au puterea de a modela şi aplica tehnologia pentru a genera schimbări pozitive – căci asta înseamnă tehnologie pentru oameni, realizată de oameni. Deoarece oamenii controlează tehnologia şi nu invers, dispunem de abilitatea de a proiecta tehnologie şi a o pune la lucru pentru a augmenta şi amplifica capabilităţile umane.
Concentrarea pe tehnologie care pune omul în centru poate aduce beneficii companiilor prin deschiderea unei noi ere a inovaţiei, creativităţii şi productivităţii, iar prin asta ajutând oamenii să realizeze lucruri care nu au fost niciodată posibile înainte. De exemplu, progrese precum conectivitate în sănătate nu reprezintă o îmbunătăţire datorată tehnologiei în sine, ci datorată faptului că permite oamenilor să capete un control mai bun asupra propriei stări de sănătate.
Cheia aici este reprezentată de fructificarea unor tehnologii precum inteligenţa artificială în scopul reinventării modelelor noastre de muncă, remodelării sistemelor noastre educaţionale şi rescrierii contractelor noastre sociale – astfel încât acestea să lucreze în beneficiul oamenilor. În ultimă instanţă, liderii acestei lumi trebuie să-şi asume responsabilitatea de a aplica tehnologia în folosul oamenilor şi de a trece la acţiuni importante care să fie transparente, să aibă omul în centrul lor, să fie corecte şi să fie responsabile, astfel încât toată lumea să beneficieze de inovaţiile create de noi.

accenture 1Club IT&C: Accenture este considerată de ani buni o companie tehnologică vizionară. În cel mai nou raport legat de noile tendinţe tehnologice se menţionează deja noi orizonturi tehnologice. Care ar fi acestea, luând în considerare faptul că societatea umană abia începe să adopte IoT, IA, RPA şi alte tehnologii recente?
Gianrodolfo Tonielli: Raportul nostru 2017 Accenture Technology Vision identifică tendinţele tehnologice cheie care vor avea impact asupra clienţilor noştri în următorii trei ani. Pentru acest raport am colectat informaţii de la persoane cu cunoştinţe solide tehnologice din mediul de afaceri, cel academic, cel antreprenorial şi sectorul public, ca şi de la liderii de afaceri Accenture. De asemenea, am chestionat peste 5400 de companii şi directori IT de pe cuprinsul globului.
Începem deja să strângem informaţii pentru raportul Technology Vision pe 2018, însă nu putem încă şti ce tendinţe tehnologice vor fi evidenţiate în cadrul acestuia.

Club IT&C: Care este situaţia din punct de vedere al Accenture România în privinţa adoptării de noi tehnologii şi, mai ales, în privinţa inovaţiei legate de descoperirea de noi tehnologii şi/sau aplicarea tehnologiilor recente?
Gianrodolfo Tonielli: Accenture România este aliniată strategiei Accenture legate de inovaţie şi adoptarea celor mai noi tehnologii. Suntem concentraţi asupra translatării către “Noul” – digital, cloud şi securitate – alimentat de Noul IT. Folosim Noul IT ca să ajutăm progresele aplicaţiilor clienţilor noştri pe baza a trei principii.
Primul este fluidizarea, adică crearea de aplicaţii cu componente refolosibile pentru asamblare rapidă, care utilizează tehnici inginereşti inovatoare, precum Agile şi DevOps, ca să facă aplicaţiile software mai rapide, mai flexibile şi mai fluide. Al doilea principiu este inteligenţa, adică aplicaţii care folosesc cele mai noi progrese din zona analizei inteligente a datelor, inteligenţei artificiale, roboticii şi machine learning pentru gestionarea complexităţii crescânde şi a vitezei tot mai mari de schimbare. Al treilea este conectivitatea, adică aplicaţii care suportă noi ecosisteme de afaceri bazate pe software, integrarea partenerilor, furnizorilor şi clienţilor, dar şi Internet of Things. De exemplu, Bucureştiul este un hub de automatizare a proceselor robotice pentru Europa Centrală şi de Est, dispunând de o echipă în creştere specializată pe furnizarea de soluţii de automatizare către clienţi din întreaga Europă.
Tot în Bucureşti experimentăm noi tehnologii de robotizare şi explorăm moduri de interacţiune cu instrumentele şi dispozitivele de inteligenţă artificială.
De asemenea, căutăm noi modalităţi de colaborare prin folosirea realităţii virtuale şi a celei augmentate. În Cluj-Napoca dispunem de un Centru de Excelenţă în Software Industrial, proiectat pentru a ne ajuta clienţii să fructifice forţa inovaţiei digitale pentru a transforma sistemele de afaceri moştenite şi pentru a capta noi oportunităţi de creştere. Oferim un mediu stimulator şi creativ, în care vizitatorii pot explora modurile în care aplicaţiile software alimentează atât produsele inteligente şi conectate aflate în miezul fenomenului Industry X.0, cât şi operaţiunile inteligente şi conectate care susţin întreg fluxul digital de valoare.