Enterprise Software — October 20, 2023 at 12:15 pm

RO E-FACTURA, inclusă în abonamentul de mentenanță ASiS ERP

by

Facturarea electronică (Ro E-factura) , obligatorie de la 1 ianuarie 2024 pentru toate tranzacțiile între firme. Pentru clienții ASiS ERP, această funcționalitate va fi gratuită.

eFACTURA-2024-2048x682În data de 19 septembrie 2023, a fost făcut public proiectul legislativ pentru a introduce facturarea electronică în România. Această inițiativă legală vine în urma unei derogări acordate României, care permite implementarea sistemului RO E-Factura începând cu 1 ianuarie 2024.

În prezent sistemul RO E-Factura se aplică în relația mediului de afaceri cu statul pentru bunurile cu risc fiscal ridicat.

Noul regulament care intră în vigoare din 2024 va avea un domeniu larg de aplicare, cuprinzând atât tranzacțiile între firme (B2B) și cele cu guvernul (B2G), cât și tranzacțiile realizate de nerezidenți. De asemenea, sancțiunile prevăzute în proiectul de lege sunt semnificative.

În primă fază, se planifică implementarea unui sistem de raportare a facturilor în intervalul 1 ianuarie – 31 iulie 2024, fără impunerea sancțiunilor în primele trei luni, urmată de tranziția obligatorie la transmiterea facturilor prin intermediul Sistemului RO e-factura în contextul relațiilor B2B (business to business) începând cu 1 iulie 2024.

„Măsurile vor contribui la creșterea colectării veniturilor la bugetul de stat consolidat, reducerea evaziunii fiscale, precum și la întărirea disciplinei bugetare la nivelul entităţilor publice şi a responsabilizării ordonatorilor de credite în procesul bugetar”, se arată în document.

Facturarea electronică (Ro E-Factura) ar permite autorităților fiscale să verifice coerența dintre TVA declarată și TVA datorată în timp util și în mod automat.

„În plus, introducerea facturării electronice obligatorii ar fi un instrument puternic pentru urmărirea în timp real a lanțurilor de fraudare în materie de TVA, permițând autorităților fiscale să ia măsuri imediate pentru a identifica și pentru a stopa participarea persoanelor impozabile la astfel de activități frauduloase”, menționează decizia Consiliului UE prin care România poate aplica acest sistem.

Având în vedere că mai sunt doar 3 luni până la implementarea acestui sistem, toți contribuabilii care vor fi afectați de această reglementare trebuie să înceapă pregătirile necesare pentru a se conforma.

Alfa Software va pune la dispoziția clienților săi această nouă funcționalitate în cadrul abonamentului de mentenanță al sistemului ASiS ERP.

În 2022, Alfa Software a integrat sistemul RO E-Factura în ASiS ERP

Prin intermediul sistemului Ro E-factura, organizațiile pot să gestioneze mult mai ușor facturile.  Procesul se face automat, facturile primite prin sistem fiind importate automat în ASiS și interpretate de ERP.

Astfel se reduce timpul pierdut cu realizarea manuală a acestor operațiuni. Facturile trimise prin acest sistem au aceeași valoare juridică și obligativitate ca cele transmise în format fizic.
Cine a avut obligativitatea de a adopta RO E-factura în 2022?

ANAF a stabilit în 2022 lista produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, pentru care devine obligatorie transmiterea facturilor emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, conform OUG 130/2021. Cele cinci categorii de produse sunt considerate cu risc fiscal ridicat sunt: legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile, băuturi alcoolice, construcții noi, produse minerale (apa minerală naturală, nisip și pietriș), îmbrăcăminte și încălțăminte.

Cum funcționează Ro E-factura?

Pentru a opera prin sistemul Ro E-Factura, firmele trebuie să se înregistreze în baza de date ANAF și să primească acces la Registru RO E-Factura. Firmele devin active în acest sistem pentru a trimite și primi facturi în luna următoare înregistrării lor. Transmiterea facturilor se va face prin utilizarea unui Certificat de Securitate (semnătură digitală).

ASiS ERP transmite automat facturile către ANAF într-un format standardizat (XML), acestea urmând să fie procesate și semnate digital de către autoritatea fiscală. Așadar, ANAF funcționează ca un mediu de validare și de stocare a facturilor din România. Beneficiarii facturilor le primesc în format electronic, având inclusiv o semnătură din partea autorității fiscale.