NEW TECHNOLOGY powered by FUJITSU — June 6, 2017 at 8:36 am

Schimbare de rol pentru IT

by

DDTUn studiu recent publicat de prestigioasa Harvard Business Review (HBR) arată că liderii IT trebuie să devină lideri de organizaţii din punct de vedere al ameninţărilor şi oportunităţilor digitale dacă organizaţiile din care fac parte vor să cunoască succesul în universul digital. În actuala economie hiperconectată şi bazată pe tehnologie, leadership-ul digital are un impact direct asupra marginilor de profit şi creşterii veniturilor.

Din nefericire, aşa cum descoperă HBR în studiu, cele mai multe companii duc lipsa cunoştinţelor şi talentelor necesare pentru a genera succes în zonele digitale ale afacerii. O astfel de lipsă trebuie rapid contrabalansată, conform HBR, prin măsuri rapide şi la scară mare de educare digitală în toate departamentele afacerilor, iar directorii IT sunt cel mai bine plasaţi pentru atingerea de către colegii lor a unor nivele mai ridicate de înţelegere a fenomenelor digitale.

Intitulat “Driving Digital Transformation: New Skills for Leaders; New Role for the CIO“, raportul caută să afle răspuns la întrebarea dacă liderii de afaceri deţin expertiza necesară pentru a-şi transforma organizaţiile în vederea economiei digitale. Ca răspuns, raportul descoperă o lipsă îngrijorătoare la nivelul cunoştinţelor necesare pentru stimularea transformării digitale. Mai puţin de jumătate din liderii de afaceri chestionaţi simt că deţin ei înşişi know-how-ul tehnologic de care e nevoie pentru succes. Deşi mulţi înţeleg ameninţările şi oportunităţile declanşate de era afacerilor digitale, un număr şi mai mare de lideri afirmă că mai au de lucru pentru a transforma această conştientizare într-o viziune pentru companie şi, mai ales, într-o strategie de aplicare a unei asemenea viziuni.

Conform raportului comandat de furnizorul de software open source Red Hat şi promovat, printre alţii, de furnizorul de tehnologie Fujitsu, companiile care excelează în zona leadership-ului digital au avut mai multe şanse să experimenteze creşteri de 10% sau mai mari ale veniturilor în ultimii doi ani. Chiar dacă aceste companii nu sunt uniforme în termeni de dimensiuni sau bugete alocate IT-ului, vestea bună pentru liderii IT este aceea că responsabilii din aceste companii tind să aibă o caracteristică comună: sunt plasaţi într-o poziţie strategică, de mare vizibilitate şi cu un grad mare de colaborare.

Raportul evidenţiază existenţa unui grup de directori IT cu mare deschidere către afaceri, denumiţi “Întreprinzători” de autori. Sunt lideri IT care lucrează în cadrul unor companii deja digitalizate şi care acţionează ca mentori pentru colegii lor din departamentele clasice de afaceri în termeni de cunoştinţe digitale. Aceşti directori IT văd educarea digitală a colegilor din zona executivă drept o parte intrinsecă a rolului asumat de ei în conducerea proceselor de inovaţie. Iar acest fapt indică o schimbare fundamentală a misiunii IT-ului. Doar 21% din respondenţi văd implementarea de proiecte tehnologice ca pe cea mai importantă contribuţie a departamentului IT. 48% dintre ei cred că în următorii trei ani cea mai importantă contribuţie a IT-ului ar trebui să fie dinamizarea inovaţiei de afaceri prin intermediul tehnologiei.

Raportul nu sugerează că toţi liderii de afaceri trebuie să devină experţi IT, ci doar că aceştia ar trebui să înţeleagă oportunităţile generate de tehnologiile digitale şi să cunoască modul în care aceste oportunităţi pot fi aplicate. Aproape jumătate din cei chestionaţi spun că cea mai mare barieră aici constă în lipsa unui forum adecvat în care astfel de procese de educare să aibă loc, în vreme ce peste o treime afirmă că liderii IT sunt pur şi simplu prea ocupaţi ca să aibă timp să transmită şi altora astfel de cunoştinţe. Ca atare, autorii raportului concluzionează că rolul IT-ului în cadrul leadership-ului digital va trebui să includă şi crearea de oportunităţi pentru diseminarea de cunoştinţe în întreaga organizaţie.

Raportul întreg poate fi descărcat de aici