Internet/Telecom — November 14, 2017 at 3:10 pm

Cum arata piata de eCommerce europeana

by

istock_000006184912xsmallEuropenii preferă tot mai mult cumpărăturile online. Conform estimărilor eCommerce Foundation se așteaptă ca valoarea cumpărăturilor online să crească de la 523 miliarde în 2016 la 593 miliarde de euro în 2017.

Cea mai rapidă dezvoltare în eCommerce o au piețele din Europa de Est cu o creștere anuală de aproximativ 21%, asta chiar dacă la nivel european se înregistrează o ușoară stagnare comparativ cu anii anteriori.

75% din tranzactiile online europene sunt realizate în țările din Europa Centrală și de Vest, primele poziții fiind ocupate de Marea Britanie, Franța, Germania, Spania și Italia.

Același trend ascend se resimte și în dinamica pieței locale. Potrivit datelor GPeC (www.gpec.ro), valoarea cumpărăturilor realizate de români în mediul online în 2017 va fi cu aproximativ 30% mai mare față de 2016.

”În România, estimăm că în anul 2017 piața de eCommerce va atinge valoarea de 2,3-2,4 miliarde euro, față de 1.8 miliarde în 2016. Cu toate acestea, suntem încă cu mult sub țări precum Marea Britanie, Germania sau Franța, unde valoarea produselor achiziționate online va depăși în 2017 suma de 157, 79 și respectiv 62 miliarde euro. La fel, țări precum Polonia sau Cehia sunt peste piața de eCommerce locală, cu valori de aproximativ 8, respectiv 3.9 miliarde euro”, menționează Andrei Radu, fondator și CEO GPeC.

Piata de eCommerce din România

În țările din Europa de Est, inclusiv România, valoarea medie a coșului de cumpărături se situează la aproximativ 50 euro.

”Pentru anul în curs, observăm că valoarea medie a coșului de cumpărături a scăzut foarte ușor. Nu este însă rău, asta pentru că frecvența cumpărăturilor online a crescut. Românii au început să comande online mai des, ori de câte ori au nevoie de un produs nou, ceea ce ne face să credem că piața locală este într-o etapă de dezvoltare și de continuă maturizare”, continuă Andrei Radu, fondator și CEO GPeC.

Categoriile preferate de cumpărătorii online români sunt Electronice și Electrocasnice, Fashion & Beauty, Home & Deco, urmate de articole și accesorii pentru copii.

Plata online sau ramburs?

Anul 2017 nu a adus schimbări majore în ceea ce privește metoda de plată preferată de români, aceștia optând în continuare în procent covârșitor pentru plata ramburs. Cu toate că numărul plăților prin cardul bancar crește, media industriei rămâne, însă, la același nivel.

În continuare, aproximativ 90% din plăți să se facă numerar, odată cu primirea coletului, restul fiind tranzacții electronice, plăți prin sms sau prin transfer bancar. Este clar că încă plata online nu este încă o metodă la care românii să apeleze necondiționat. Cu toate acestea, datele înregistrate în România nu ne situează neapărat la coada clasamentului european. Fiecare piață are specificul și preferințele ei. Dacă ne uităm la Polonia, metoda de plată preferată este pay by link, adică un sistem de online banking clasic mai simplicat.

În cazul magazinelor importante din România, peste 80% dintre vizitatori folosesc telefoanele mobile sau tabletele atunci când fac cumpărături online. Preferința pentru vizitele de pe mobil se vede peste tot în lume, însă comparativ cu alte piețe din regiune, România are anumite caracteristici ce încurajează tot mai mult acest proces precum rapiditatea internetului, alături de apetitul românilor pentru cele mai noi tehnologii.