INTERVIU — December 19, 2017 at 7:33 am

Calitatea şi promptitudinea serviciilor ca bază de afaceri

by

Expert Software este numele unei companii care a mai apărut în paginile revistei Club IT&C. Este un nume reprezentativ pentru mediul antreprenorial sută la sută românesc datorită elementelor umane care stau la baza desfăşurării activităţii: calitatea serviciilor şi promptitudinea rezolvării solicitărilor clienţilor. Pe marginea acestor teme, revista a discutat recent cu Cătălin Costache, fondatorul firmei, şi cu Adrian Pantile, project manager.

IMG_7435
Adrian Pantile, Project Manager la Expert Software

Club IT&C: Ce este nou la Expert Software?

Adrian Pantile: Ne-am mutat într-un nou sediu şi ne-am întărit echipa de specialişti. Pe partea de dezvoltare ni s-a dublat practic numărul de comenzi, iar mai nou încercăm să ieşim în afara ţării cu produsele noastre. În plus, am mai creat o platformă de ordering pentru clienţi şi lucrăm la conceperea altor produse noi. Trebuie să menţinem un echilibru între aplicaţiile software custom şi aplicaţiile noastre proprii. Mai mult, vorbim şi despre integrarea de noi tehnologii în produsele deja existente. Nu în ultimul rând, am pus la punct un proces continuu de optimizare a muncii şi produselor.

Club IT&C: Despre ce tehnologii noi vorbim pentru integrarea în produsele proprii?

Cătălin Costache: Vorbim mai ales de tehnologii care ţin de zona de securitate. Mă refer aici, de exemplu, la autentificarea în doi paşi. La noi nicio parolă nu este stocată în clar. De asemenea, lucrăm la creşterea uptime-ului pentru aplicaţiile oferite în Internet, în sensul creării unei redundanţe geografice a serverelor folosite de aplicaţii. Folosim pentru asta un server din Cluj al companiei cu care lucrăm pe partea de servicii de hosting.

Club IT&C: De ce Cluj?

Cătălin Costache: Pentru că firma cu care lucrăm are două centre de date în ţară şi este mult mai bine să rezolvi redundanţa în interiorul unei singure companii, cu aceeaşi infrastructură, decât să utilizezi două companii separate. Ce ne va garanta această redundanţă? Faptul că noi vom putea garanta clienţilor un timp de funcţionare a aplicaţiilor de 99,99%. Asta ca să nu spun că, din punctul nostru de vedere, o asemenea redundanţă înseamnă timpi de uptime de 100%. De ce un astfel de amănunt este extrem de important? M-am gândit care ar fi motivul principal pentru care o firmă mică precum cea pe care o conduc, care nu a beneficiat de subvenţii de la stat sau de alte forme de ajutoare financiare la început, s-a extins atât de mult şi are succes. Mi-am dat seama că este vorba de calitatea serviciilor pe care le oferim. Personal, sunt obsedat de calitate. Aceasta a fost valoarea în jurul căreia ne-am grupat, involuntar, toţi membrii echipei. Calitatea serviciilor este ceea ce ne-a permis să păstrăm clienţi cu cifre mari de afaceri încă din 2006 şi să câştigăm permanent clienţi noi şi fideli.

Adrian Pantile: Mai este un lucru important de menţionat aici: timpii de livrare. Aparent în contradicţie cu un concept precum calitatea, timpul de livrare reprezintă un element esenţial al succesului, deoarece firmele client, în special multinaţionale, funcționează pe baza unor reguli stricte şi atunci este esențial ca termenele de livrare agreate să se respecte.

Club IT&C: Există limite în termeni de creştere a numărului de clienţi pentru produsele dumneavoastră?

Cătălin Costache: Nu, şi aici este un mare avantaj al nostru. Sistemul creat de noi este un sistem matriceal de servere. Ca atare, dacă observăm acum o scădere de performanţă, tot ce ne trebuie este să introducem un nou server în matrice şi performanţa revine la maxim.

Club IT&C: Puteţi oferi câteva elemente despre noua platformă de ordering creată?

Adrian Pantile: Este o platformă făcută mai mult pentru zona de retail. La ora actuală accesul pe platformă este permis doar pe bază de invitaţie. Cu alte cuvinte, compania care foloseşte platforma pentru zona de comerţ îşi invită clienţii proprii să folosească platforma pentru achiziţiile lor. Are la bază nişte servicii web ce aduc avantaje companiei care le foloseşte. Vorbim aici de algoritmi de comparare, de fidelizare clienţi, de mixare produse în oferte, şi aşa mai departe. Principalul client mare al nostru pentru această platformă este Metro.

Platforma MY ORDER este făcută mai mult pentru zona de retail și are la bază servicii web ce aduc avantaje companiei care le folosește. – Adrian Pantile, project manager

Cătălin Costache: La ora actuală sunt 3200 de magazine mici din ţară care folosesc această platformă. Acest model de lucru poate fi aplicat pentru orice companie care livrează mărfuri în paralel cu forța ei de vânzare pentru a evita situaţii neplăcute cum ar fi lipsa produselor la raft. Platforma n-o să înlocuiască niciodată omul care merge pe teren şi face push la vânzare, însă atunci când acel om are timpul limitat, se foloseşte platforma pentru optimizarea stocurilor şi, până la urmă, evitarea situaţiilor neplăcute în actul de vânzare.

Adrian Pantile: Şi ar mai fi avantaje de menţionat aici. Clientul care utilizează platforma dispune de toate datele de tranzacţie în propriile sisteme, ceea ce reduce birocraţia. Pe urmă, clientul poate să genereze propuneri de comenzi pentru uşurarea eforturilor de alegere ale consumatorului final. Pe lângă asta, vorbim de sincronizare a stocurilor şi de realizare de campanii de marketing ţintite precis. Mai mult, platforma asigură automat calcularea datei de livrare finale la client. Este un element foarte important, deoarece cu aplicaţiile ulterioare dezvoltate de noi ne putem lega cu platformele logistice şi putem optimiza sensibil activitatea de logistică şi de fluxuri de lucru în depozite.

Club IT&C: Cât mai aveţi până la introducerea inteligenţei artificiale în platforme?

Adrian Pantile: Suntem pe calea către acest deziderat. În acest moment există, de pildă, un sistem de teasere care semnalizează preferinţele în funcţie de istoricul comenzilor. Este clar că aceasta e tendinţa şi mergem şi noi în acest sens.

Club IT&C: Bun, şi cum provizionaţi o astfel de activitate de inovare şi introducere de elemente noi?

Adrian Pantile: Ei, aici aţi atins un subiect dificil. Noi chiar dacă am planifica activitatea de inovare, avem cerinţe permanente din partea clienţilor pentru rezolvarea de urgenţe. Acesta este unul din avantajele noastre competitive şi trebuie să îl păstrăm, chiar în detrimentul provizionării precise a zonei de inovare.

Club IT&C: Cum se numeşte noua platformă?

Cătălin Costache: My Order. Nu am făcut o lansare oficială, pentru că în momentul de față are deja o evoluție spectaculoasă de la lună la lună. Am preferat dintotdeauna să lucrăm prin creştere organică şi prin câştigarea de noi clienţi în urma referinţelor bune obţinute de la alţi colaboratori.

Club IT&C: Ce presupune ieşirea pe pieţele externe?

Cătălin Costache: O formă oarecum standardizată a produselor, astfel încât să putem participa cu ele la diverse evenimente cum ar fi târgurile şi expoziţiile internaţionale. Deocamdată nu putem vorbi de o extindere în acest sens a activităţii, deoarece gradul de ocupare a timpului de lucru depăşeşte deja 100%.

Adrian Pantile: Tehnic ar însemna ca toate aplicaţiile să fie 100% adaptabile oricărei ţări, ceea ce presupune eforturi suplimentare din partea noastră.