Bizpoint — December 29, 2017 at 12:13 pm

Gartner îşi pune ochelarii roz

by

job predictiiConform faimoasei firme de cercetare piaţă, care recent a publicat mai multe previziuni legate de viitorul societăţii într-un mediu IT tot mai omniprezent, folosirea tehnologiei IA (Inteligenţă Artificială) va începe să genereze mai multe locuri de muncă decât cele pe care le va elimina. Predicţia Gartner vorbeşte chiar de circa 2 milioane de locuri de muncă create anual în detrimentul celor pierdute până în anul 2025.

De unde astfel de ochelari roz? Conform Gartner, temerile legate de faptul că inteligenţa artificială va duce la eliminarea de locuri de muncă nu ia în calcul modul în care tehnologia şi fiinţele umane pot lucra împreună pentru a genera noi locuri de muncă. În următorii câţiva ani, vor fi create locuri de muncă prin folosirea IA în domeniul sănătăţii, educaţiei şi al sectorului public, în vreme ce sectorul de producţie va fi martorul eliminării celor mai multe locuri de muncă ocupate de oameni.

Inteligenţa artificială, spune Gartner, va îmbunătăţi productivitatea multor funcţii, eliminând milioane de poziţii de nivel jos şi mediu, dar generând simultan milioane de poziţii noi pentru personal înalt calificat, management şi chiar personal cu o calificare inferioară. Confuzia existentă la ora actuală provine, conform firmei de analiză, din faptul că majoritatea avertismentelor legate de pierderile de locuri de muncă nu fac distincţie între IA şi automatizare. “Spre deosebire de automatizare,” spune Gartner într-un raport recent publicat, “inteligenţa artificială înseamnă augmentare de posibilităţi, adică o combinaţie între inteligenţa umană şi cea artificială, în cadrul căreia cele două tipuri de inteligenţă se completează reciproc.”

Rămâne de văzut cât de valabile sunt astfel de predicţii şi pentru România, mai ales că Gartner identifică producţia şi comerţul ca fiind principale beneficiare ale extinderii IA. Căci dacă mă gândesc la miile de fiinţe umane care execută munci rutiniere la casieriile marilor hipermarketuri, introducerea IA nu are cum să însemne ceva benefic. Este drept, însă, că nevoie de oameni ar mai fi, în special la colectat cărucioare de prin parcări şi aducerea acestora la botul cumpărătorilor care vor să păşească în raiul achiziţiilor.