Bizpoint — March 26, 2018 at 7:33 am

Neglijenţe potenţial catastrofale

by

facebookInvestigaţia de după ultimul accident Concorde petrecut cu mai mulţi ani în urmă a arătat că acea catastrofă s-a produs din pricina unei neglijenţe. Astfel s-a pus capăt uneia din cele mai frumoase aventuri aviatice umane. Un colos de lux doborât de o bucată mizeră de cauciuc uitată pe pista de decolare. Păstrând proporţiile, ceea ce se petrece acum în cazul Cambridge Analytica şi Facebook seamănă izbitor cu evenimentul Concorde.

Până mai ieri, obscura firmă britanică de data mining îşi oferea serviciile (nu foarte curate, oricum ar fi luate lucrurile) oricui era dispus să le cumpere pentru a obţine avantaje de natură comercială sau politică. Evenimentul de tip Concorde s-a aprins pe cerul mass-media internaţionale atunci când au apărut indicii că firmei respective i s-a vândut accesul necontrolat la datele a peste 50 de milioane de utilizatori de Facebook în scopul influenţării alegerilor din Statele Unite (alegeri prezidenţiale) şi Marea Britanie (referendumul privind ieşirea din UE).

Efecte imediate? Comitetul pentru comerţ al Congresului SUA intenţionează să-l audieze pe Mark Zuckerberg, şeful Facebook, în vederea obţinerii unei explicaţii asupra celor întâmplate, în vreme ce Biroul Comisarului pentru Informaţii al Marii Britanii (CIO-ul guvernamental din această ţară) a pornit o anchetă asupra folosirii datelor personale în campaniile politice.

Zuckerberg şi COO-ul Facebook, Sheryl Sandberg, au vorbit pe marginea subiectului, cerându-şi scuze public, abia după ce scandalul a diminuat valoarea de piaţă a companiei cu 50 de miliarde USD. Cei doi susţin că nu au spus nimic până acum deoarece au avut nevoie de timp ca să ajungă la rădăcinile fenomenului, deşi surse din piaţă au declarat că această problemă era cunoscută încă din 2015!

Anticipând acum adoptarea unor reglementări mai dure privind utilizarea datelor personale de către companii precum Facebook, Sandberg declara mass-mediei americane că firma este deschisă unor astfel de reglementări şi lucrează împreună cu autorităţi de reglementare din întreaga lume.

Astfel de gesturi de cenuşă pusă în cap ar putea veni, însă, prea târziu. În cetăţean american, David Carroll, a deschis deja un proces în Marea Britanie împotriva Cambridge Analytica pentru a obţine accesul privind datele pe care firma respectivă le deţine asupra lui. Experţii în materie de drept spun că acest caz ar putea însemna un precedent pentru modul în care firmele colectează şi utilizează datele personale. Iar dacă se va ajunge şi la nivelul Facebook cu asemenea acţiuni în instanţe, efectele ar putea fi devastatoare pentru o întreagă porţiune a mediului digital.