Analiza — March 27, 2018 at 7:57 am

Semne europene de speranţă în victorie

by

La modul general, piaţa americană este socotită ca fiind cea care dă “tonul” din multe puncte de vedere pe plan mondial. Iar când e vorba de tehnologie, situaţia părea să fie şi mai clară. În ultima vreme, însă, Europa dă semne că vrea să devină vioara întâi pe anumite segmente

insurtechNu mulţi au auzit de termenul “insurtech”. Probabil mult mai puţini decât cei care au auzit şi, poate, au început să asimileze un termen ceva mai vechi, “fintech”. Ei bine, insurtech reprezintă un subset al sectorului fintech, compus din firme de tehnologie care folosesc tehnologii prietenoase cu consumatorul pentru a vinde asigurări.

Iar dacă Statele Unite au respectat până acum regula enunţată în şapou, fiind cea mai mare regiune în termeni de investiţii în proiecte insurtech, Europa pare să vină puternic din urmă, înregistrând o dublare a numărului de tranzacţii în acest domeniu în anul 2017 faţă de anul precedent. Conform unei analize publicate recent de prestigioasa firmă Accenture, în anul 2017 numărul de tranzacţii insurtech din Europa a crescut cu 118%, în vreme ce valoarea acestor tranzacţii a ajuns la 679 milioane USD, reprezentând o creştere de 385% faţă de 2016.

În aceeaşi perioadă, Statele Unite au continuat să fie cea mai mare ţintă pentru astfel de tranzacţii, care au totalizat 1,24 miliarde USD, însă numărul de tranzacţii a crescut cu doar 6% anul trecut. Conform raportului World Insurance Report 2017 , emis de Capgemini şi EFMA, o asociaţie de societăţi bancare şi de asigurări, după ce au fost intervievaţi 8000 de oameni la nivel global, 31% din populaţie primesc deja produse de tip asigurare prin intermediul firmelor insurtech.

Un exemplu concret al ceea ce înseamnă o firmă insurtech este Honcho, o aplicaţie gratuită de mobil care oferă un comparator de preţuri pentru asigurări de maşină. În loc să caute cea mai bună ofertă pe diverse site-uri, persoana care vrea o asigurare îşi introduce detaliile personale în aplicaţie şi furnizorii de asigurări participă la licitaţii pentru câştigarea clientului. Asiguratorii plătesc un dolar ca să liciteze. Există trei runde de licitaţii pentru câştigarea clientului, participanţii putând să vadă ce preţuri oferă competitorii.

Conform cercetării Accenture, Marea Britanie este la ora actuală cel mai mare hub european pentru insurtech, cu 41 de investiţii în proiecte de gen în 2017. Volumele de investiţii au ajuns anul trecut în această ţară la 364 milioane USD, ceea ce reprezintă un salt spectaculos faţă de cele 19 milioane USD investite în astfel de proiecte în 2016. Aceeaşi cercetare a descoperit că asigurările de proprietăţi şi cele contra accidentelor au reprezentat cele mai populare segmente pentru investiţiile insurtech în 2017, reprezentând 42% din totalul investiţiilor.

Analiştii spun că fenomenul disruptiv generat de pătrunderea noilor tehnologii în domeniul asigurărilor ar putea reflecta ceea ce s-a întâmplat în sectorul de turism şi călătorii. În 2006, deci cu doar 12 ani în urmă, aproape două treimi din oameni îşi rezervau concediile şi excursiile la agenţii fizice. În 2016, cifra scăzuse deja la 20%. Iar astăzi brokerii de pe stradă au fost înlocuiţi aproape total de site-uri web care oferă servicii online de rezervare completă sau doar parţială a concediilor.