Analiza — May 22, 2018 at 4:47 pm

Un ţărm încă îndepărtat

by

Transformarea digitală este o expresie aflată pe buzele multora atunci când vine vorba de universul curent de afaceri. A doua ediţie a unui studiu efectuat recent de compania de cercetare Valoria descoperă care este, în realitate, diferenţa între dorinţă şi exprimare verbală, pe de o parte, şi realitatea implementării de măsuri de transformare, pe de alta. O diferenţă care, în cazul României, pare încă uriaşă.

Digital TransformationConform studiului, 47% dintre companiile din România, față de 35% anul anterior, spun că digitalizarea a avut o influență mare asupra afacerii lor până acum. Digitalizarea este un fenomen de care nu va scăpa nici un model de afaceri și nici un domeniu de activitate. Chiar dacă în momentul de față mai sunt încă voci care susțin că nu toate industriile vor avea parte de digitalizare, evoluțiile tehnologice din Big Data și cloud, inteligență artificială, roboți și drone, Internetul lucrurilor (IoT) fac acest scenariu improbabil. În România, 47% dintre companii în anul 2018 față de 35% cu un an înainte, spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra lor și doar 2%,față de 7% în studiul anterior, spun că nu a avut nici o influență.

În acelaşi timp, 53% dintre companii, față de 31% anul trecut, spun că sunt încrezătoare în digitalizare și au cunoștințele necesare pentru implementarea acesteia. Pe de altă parte, 47% au dificultăți, în continuare, legate de transformarea digitală. Dintre acestea 28% sunt (oarecum) neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Numai 1% dintre companii spun că nu cred că digitalizarea este bună pentru companie.

Foarte interesante sunt şi efectele percepute ale digitalizării asupra mediului în care firmele îşi desfăşoară activitatea. Dincolo de transformarea la nivelul tehnologiei și a proceselor, cel mai puternic efect transformator pe care îl are digitalizarea este cel la nivelul modelului de business. Astfel în 2018, 25% dintre companiile din România, față de 19% în 2017, consideră că modelele digitale de business au schimbat în foarte mare măsură industriile din care fac parte. De asemenea, în prezent 33% dintre companii, în creștere de la29% în 2017, consideră că industria în care activează a fost afectată în mare măsură de modelele digitale de afaceri.

Mai mult, dacă în anul 2017, 21% dintre companii se așteptau ca modelele digitale de afaceri să le transforme felul în care îşi desfăşoară activitatea în următorii 1-3 an, în 2018 procentul acestora crește la 29%. La fel, 39% din firme în 2018 versus 38% în 2017 spun că modelele digitale de business le vor transforma în mare măsură industria, iar 23% versus 27% cred că modelele digitale de afaceri le vor afecta doar într-o oarecare măsură industria în următorii 1-3 ani.

De aici încolo vine realitatea, care pare să difere enorm de impresii şi dorinţe. Şi asta deoarece procentul companiilor din România care consideră modele digitale de afaceri ca fiind o amenințare crește de la 12% în 2017 la 21% în 2018. Totuși, având în vedere faptul că 58% spun că modelele digitale de afaceri au schimbat în (foarte) mare măsură industria din care facparte, iar 62% se așteaptă ca aceste modele noi de business să le transforme industria în următorii 1-3 ani, putem concluziona că transformarea digitală este percepută în principal ca fiind o oportunitate.

Mai mult, doar puțin peste jumătate din companii (54%) au făcut transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de afaceri. Pentru companiile cele mai influențate de digitalizare procentul este de 73%, dar procentul scade la 44% în cazul celor mediu influențate și la 22% pentru cele puțin influențate de digitalizare. Concluzia: mai sunt multe de conștientizat și de făcut în firmele active din România pentru a beneficia de digitalizare.