NEW TECHNOLOGY powered by FUJITSU — November 29, 2018 at 11:27 am

Smart factory, smart success

by

fabricaDrumul către fabricile inteligente ale viitorului nu este unul lipsit de dificultăţi. Dincolo de fenomene precum automatizarea, robotizarea şi folosirea mai intensă a inteligenţei artificiale, este vorba în primul rând de o schimbare mentală, aşa cum au arătat recent doi experţi Fujitsu în cadrul Forumului Fujitsu de la Munchen.

Transformarea pentru domeniul producţiei

În mod clar producţia trece printr-o transformare, dar acest domeniu a trecut mereu prin transformări. De exemplu, automatizarea în domeniul producţiei nu este o noutate. Acest domeniu a fost poate primul care a introdus automatizarea pe scară largă. Însă acum automatizarea are ataşate atribute noi, precum rapiditate extremă şi agilitate. De ce? Pentru că în ecuaţie au intervenit datele.

,,Din acest punct de vedere sunt firme care dispun de automatizare de ceva vreme, dar care păstrează datele în interiorul lor, şi sunt firme de dată mai recentă care lucrează deja cu fluxuri de date în interiorul şi exteriorul propriilor premise. De aici rezultă, cred eu, şi întrebarea fundamentală: ce facem cu datele? De ce sunt datele atât de importante pentru domeniul producţiei? Datele au devenit din ce în ce mai importante din două motive: folosirea lor inteligentă ajută la creşterea eficienţei producţiei şi la îmbunătăţirea permanentă a relaţiei cu clienţii”, spune Ravni Krishnamoorti, Head of Manufacturing, EMEIA, Fujitsu.

Investiția într-o transformare de tip fabrică inteligentă

Trebuie să subliniem aici o mare diferenţă. Una e să vorbim de investiţii în IT, alta e să vorbim de cheltuieli cu IT-ul. Am observat la mulţi factori de decizie din firmele de producţie tradiţionale o ezitare în a cheltui bani pentru aducerea firmei în epoca digitală. Şi asta deoarece ei continuă să considere IT-ul o cheltuială.

Johan Carstens, Manufacturing CTO, EMEIA, Fujitsu
Johan Carstens, Manufacturing CTO, EMEIA, Fujitsu

Johan Carstens, Manufacturing CTO, EMEIA, Fujitsu,  declară:  ,,Pur şi simplu nu văd un stimulent suficient de mare pentru a cheltui bani în această direcţie. Noi le spunem tuturor acestor clienţi că trebuie să îşi schimbe optica. Trebuie să vadă totul ca pe o investiţie. Trebuie să vadă care sunt nevoile lor de afaceri reale şi să investească acolo unde trebuie pentru a obţine rezultate. Nici măcar nu vorbim aici de investiţii mari, generale, ci mai ales de investiţii punctuale, în zonele concrete unde afacerea suferă sau are de suferit în lipsa lor”.

Din acest punct de vedere,  e de aşteptat ca în câţiva ani să vedem firmele care au investit în rezolvarea nevoilor lor concrete devenind lideri în domeniul lor, iar pe cei care au continuat să socotească totul drept o cheltuială rămânând mult în urmă.

,,Satisfacţia clientului” în lumea digitală

Această transformare digitală generează o transformare fundamentală la nivel mental în sânul producătorilor. Mulţi dintre ei nu mai socotesc clienţii cu acest termen, ci cu termenul de consumatori finali. Iar consumatorii finali din zilele noastre pun diverse întrebări. Cum este fabricat produsul pe care îl cumpăr acum? Este fabricat în multiple locaţii? Care sunt substanţele chimice care intră în componenţa lui? Astfel de întrebări obligă producătorii, pe de o parte să se uite cu mai mare atenţie la furnizorii lor, pe de alta cum să transfere datele către consumator în mod eficace şi eficient.

,,Consumatorii devin, ca atare, din ce în ce mai puternici din punct de vedere al deciziilor, pe care le iau în funcţie de datele pe care le primesc. Este motivul pentru care cred cu tărie că producţia bazată pe angajarea şi feedback-ul din partea clientului clientului şi nu neapărat cea bazată pe eficienţa operaţională va deveni tot mai importantă în viitor”, spune Ravni.

Tehnologia cheie pentru dezvoltarea acestui sector în anii viitori

Johan: ,,Din ce văd eu la clienţi, totul se învârte în jurul conceptului de mentenanţă predictivă. Este vorba de a şti ce să producă, când să producă. Este vorba despre planificare nu cu o săptămână înainte, ci cu ani de zile înainte”.

Actualmente acest teritoriu de planificare nu este aproape deloc exploatat cum trebuie. Producătorii se uită la clienţii lor şi la nevoile sau cerinţele acestora, şi doar reacţionează. Ei nu planifică aceste nevoi şi cerinţe.

Ravni: ,,Din punct de vedere operaţional, sunt perfect de acord cu Johan. Însă revenind la producţia axată pe consumator, cred că tendinţa viitorului va fi aceea de personalizare accentuată a produselor conform cerinţelor acestor consumatori. Mai exact, tendinţa va fi aceea de a face produse la nivel de producţie de masă, cu preţuri la nivel de producţie de masă, dar personalizate pentru fiecare consumator în parte”.