Analiza — December 26, 2018 at 7:41 am

Inteligența artificială şi automatizarea proceselor de HR

by

1Mulţi analişti susţin că inteligenţa artificială şi procesele de machine learning vor avea în scurt timp (maxim doi ani) un impact semnificativ asupra felului în care firmele îşi gestionează forţa de muncă. De pildă un recent studiu publicat de firmele de analiză Fosway şi Unleash dezvăluie că organizaţiile caută tot mai des să implementeze chatbots şi tehnologie machine learning pentru a furniza servicii mai bune de resurse umane angajaţilor.

Astfel de rezultate apar într-un moment în care cei mai mulţi profesionişti HR spun că sistemele existente nu sunt încă pregătite ca să satisfacă nevoile forţei de muncă. Ca atare, firmele de tehnologie dezvoltă sisteme AI, chatbots şi procese de tip natural language pentru a uşura sarcina angajatorilor şi managerilor de gestiune sarcini HR.

Chatbot-urile capabile de a înţelege limbajul natural vor permite, de pildă, angajaţilor să-şi ia zile libere şi să se intereseze de evoluţia salariilor primite apelând direct la computer şi fără să mai apeleze la personalul HR. De asemenea, firmele vor implementa aplicaţii software care folosesc algoritmi machine learning pentru a furniza angajaţilor şi managerilor informaţiile de care aceştia au nevoie, pe baza rolurilor jucate şi a cererilor anterioare, în aceeaşi manieră în care Amazon şi Netflix fac recomandări de produse şi filme croite pentru fiecare consumator în parte.

Bazat pe interviuri cu 500 de profesionişti HR de pe cuprinsul Europei, studiul arată că, deşi firmele se gândesc la tehnologiile viitorului, cele mai multe se luptă cu sistemele HR existente. Aproape 70% din respondenţi declară că sistemele lor IT curente nu satisfac nevoile forţei de muncă moderne. “Resursele umane se zbat să ţină pasul cu ritmul schimbărilor. Se zbat să devină digitale, să fie agile şi se luptă cu schimbările demografice din sânul forţei de muncă,” se scrie în raport.

2Simultan, departamentele HR devin mai mici, 32% din profesioniştii HR spunând că se aşteaptă la continuarea reducerii numărului de angajaţi din aceste departamente. De asemenea, profesioniştii în resurse umane spun că membrii consiliilor de administraţie şi ai consiliilor directoriale sunt dezamăgiţi de modul în care departamentele HR folosesc instrumentele IT de analiză privind forţa de muncă, de lipsa mijloacelor automate pentru aducerea de angajaţi noi în firmă, precum şi de calitatea managementului legat de forţa de muncă existentă şi recrutarea de personal nou.

De aceea, una din cele mai mari priorităţi pentru companii constă în îmbunătăţirea modului în care aduc noi angajaţi în cadrul firmei. Mai bine de jumătate dintre ele intenţionează să investească în tehnologii de gestionare a procesului în următorii doi ani. Cele mai multe firme nu dispun de sisteme adecvate pentru aducerea de personal nou, iar o mare parte din cele care dispun de aşa ceva nu o fac eficient, ceea ce conduce la mari fluctuaţii de personal deoarece oamenii nu se simt apreciaţi.

Conform studiului, firmele intenţionează să îşi mărească cheltuielile în toate zonele de tehnologie HR, principalele sectoare de investiţii fiind analytics, software inteligent pentru recrutare, larning şi managementul talentelor. Cele mai multe firme operează tehnologie HR on-premise depăşită, care e greu de utilizat. Mai mult, studiul arată că aproape două treimi din firme au echipe HR descentralizate care folosesc multiple sisteme IT de resurse umane ce nu se conectează corect pentru a oferi o imagine de ansamblu a forţei de muncă din companie.

Autorii studiului spun în concluziile lor că firmele vor trebui să devină mai agile în privinţa modului în care implementează şi folosesc sisteme IT pentru resurse umane. Asta va însemna că ele vor trebui să lucreze la proiecte multiple simultan. “Strategiile IT conservatoare legate de HR nu vor mai genera rezultate pozitive. Implementările de soluţii care durează luni şi chiar ani de zile vor deveni rapid o amintire îndepărtată. Vor câştiga firmele care vor şti să fructifice la maxim avantaje aduse de tehnologii precum inteligenţa artificială şi machine learning pentru a-şi optimiza întreaga zonă de resurse umane,” se arată în finalul studiului.