Evenimente — March 27, 2019 at 3:32 pm

AI Day 2019: Microsoft sprijină implementarea strategiilor AI într-un mod etapizat și eficient

by

AIÎn cadrul AI Day 2019, Microsoft România și partenerii au prezentat cele mai nou tehnologii și evoluții bazate pe Inteligența Artificială, tehnologii care, după cum se demonstrează, vin ca un schimbător al jocului în noua eră digitală, realizând diferența între cei care doresc sa avanseze și cei care rămân cu vechile tehnologii. În cadrul evenimentului, Violeta Luca, general manager la Microsoft România, a prezentat cele mai interesante detalii despre AI în prezent. Tehnologia AI are totuși și o parte întunecată, care aduce câteva temeri printre toată lumea, dar acestea sunt depășite de posibilitățile infinite deschise de AI. Practic, dezvoltarea și evoluția AI vin pentru a augmenta capabilitățile umane și inteligența umană.

Legat de adopția tehnologiilor AI pe plan local, în România, în cadrul organizațiilor locale, conform unui studiu legat de potențiatorii și blockerii AI în cadrul organizațiilor, principala barieră în cadrul integrării și utilizării AI vine chiar din interiorul organizațiilor, unde pregătirea oamenilor încă nu este una suficientă pentru a avea curajul și capacitatea de a avansa în AI. În acest sens Microsoft România anunță lansarea AI School, școala de dezvoltare competențe și abilități pentru AI, compania fiind primul vendor care a luat o inițiativă de acest tip.

Din punct de vedere al implementării AI, au fost identificate 4 stadii în care companiile se pot afla în momentul trecerii către tehnologia inteligenței artificiale. Ca răspunsuri pozitive, 11% dintre companii sunt în stadiu incipient de implementare a tehnologiilor, cauza numărului mic vine din lipsa specialiștilor sau apariția experiențelor negative cu AI. Mai departe, 26% dintre companii au deja în derulare proiecte sau implementări AI, în timp ce 8% au răspuns că deja se consideră organizații mature în aceea ce înseamnă implementarea AI în produsele lor și în inovație. Din zona negativă, există 50% dintre companii care încă nu au început această călătorie digitală în zona AI. În acest sens Microsoft realizează de un an de zile evenimente și seminarii pentru a sprijini oamenii și organizațiile pentru a obține mai mult prin utilizarea noilor tehnologii. Rămânând în zona de statistică, România se află pe locul 28 în ceea ce privește indicele măsurat de Eurostat pe indexul Digital Economy, indicând un mare potențial de adoptare a tehnologiilor de digitalizare în organizațiile din România, totul mai ales în contextul în care digitalizarea permite o depășire ușoară a hotarelor, obiectiv imposibil acum 10-20 de ani.

Totuși, în ciuda strategiilor de succes, momentul implementării de zi cu zi nu ne ajută să obținem ceea ce a fost proiectat în etapa de planificare. În acest sens, specialiștii de la Microsoft au identificat ingredientele și abordarea care pot duce la implementarea de succes a strategiilor AI, bazate pe câteva principii practice și simple, care vor duce la schimbarea comportamentului și abordării din partea organizațiilor și a angajaților acestora.

Primul principiu indică importanța inovării în AI împreună cu clientul, deoarece acesta, indiferent de business, este acela care ajută la definirea strategiei și implicit la inovarea strategiei.

În al doilea rând, este important să începem repede, fără a studia și pregăti lucrurile prea mult, în contextul în care lumea avansează și se mișcă repede, în acest sens Microsoft sugerând o abordare agilă, cu proiecte mai mici, tunate pe parcurs, pentru ca în final să se ajungă la proiecte de tip roll-out la scară.

Al treilea principiu este legat de pornirea și gândirea beneficiilor pe care la obține business-ul, nu neapărat orientarea pe gândirea la platforma utilizată, deoarece de cele mai multe ori gândirea se orientează către platformele tehnologice, nu către outcomeul de business sau de schimbări efective în modul în care realizăm lucrurile, aceste abordări aducând în general limitări. Ultimul principiu este orientat spre modul în care facem investiții, pentru a nu face neapărat investiții în totul complet nou, ci a ne uita în ceea ce avem deja în companie, pentru că aceste echipamente pot fi utilizate în continuare de multe ori, de exemplu echipamente de producție echipate cu senzori de monitorizare, fiind mai ieftină adaptarea echipamentelor existente decât înlocuirea întregului flux de lucru.

Inovația și utilizarea tehnologiei de inteligență artificială trebuie să aibă la bază principiile de etică în business și de responsabilitate față de societatea în care trăim, lucru pe care îl putem face aplicând principiile prezentate nu există riscuri de afectare a brandului sau a reputației de business.

Strategia de pregătire a organizației, cu training, awarness, cu instrumente, este vitală pentru o adoptare facilă și eficientă a inovației bazate pe AI. De asemenea este important să definim guvernanța și modul în care creăm inovație în zona de AI, să dezvoltăm capabilități noi, existând două abordări în industrie, una centralizată și una embeded în toate din operațiunile, toate abordările fiind potrivite în funcție de businessul pentru care se implementează. Este important să știm ce ne dorim de la AI și să monitorizăm outcomeul deciziilor și implementărilor noastre, pentru a îmbunătăți treptat modul în care realizăm implementările AI.

Pentru a avea implementări de succes și senzaționale în zona de AI este importantă să avem date, împreună cu o strategie legată de managementul datelor, ceea ce vine ca o responsabilitate apăsătoare pentru a avea date perfecte, cu o strategie perfectă în ceea ce înseamnă managementul datelor. Microsoft indică faptul că este bine să se înceapă cu o strategie normală pentru managementul datelor, care să fie perfecționată pe parcurs, deoarece dorința de a lansa o strategie perfectă duce de cele mai multe ori la întârzieri sau renunțarea totală la acest tip de operațiuni în cadrul companiilor. Clienții nu așteaptă strategie perfectă ci dorește o experiență o perfectă în toate modurile cu produsul sau serviciul primit de la o companie.