Analiza — August 1, 2019 at 11:14 am

Creşteri mici, dar constante, ale IT-ului în IMM-uri

by

pexels-photo-1549000 Datele prezentate în cadrul tradiţionalei ediţii anuale a Cartei Albe a IMM-urilor, lucrare scoasă de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, arată, deloc surprinzător, că utilizarea IT-ului în cadrul IMM-urilor a continuat să crească, deşi cu procente mici faţă de anii anteriori.

Principalele elemente IT utilizate în cadrul IMM-urilor sunt computerele (82%), aplicaţiile de mesagerie electronică (71%), site-urile proprii de firmă (36%), tranzacţiile online (23%) şi folosirea de reţele intranet (16%). Destul de trist, aproape 10% din firmele intervievate nu folosesc niciunul din elementele IT menţionate mai sus. Aspectul pozitiv este că acest procent reprezintă o scădere de aproape 2,5% faţă de anul anterior.

Un alt amănunt interesat dezvăluit de statistica Cartei Albe este acela că IMM-urile care nu utilizează în activitatea lor elementele de bază ale tehnologiei informaţiei sunt cel mai des întâlnite în rândul firmelor cu activitate de peste 15 ani, şi foarte rar întâlnite în rândul firmelor nou-înfiinţate. Acest detaliu indică două lucruri. În primul rând, greutăţile întâmpinate de desfăşurarea afacerilor în România fac dificile investiţiile în elemente noi, chiar dacă vitale pentru desfăşurarea afacerii, cum este infrastructura IT. În al doilea rând, întreprinzătorii care pornesc afaceri noi în România devin tot mai conştienţi că IT-ul reprezintă deja platforma de bază pentru a repurta succes în demersul iniţiat.

Principalele zone ale utilizării Internetului şi/sau intranetului sunt, conform Cartei Albe, comunicarea cu furnizorii sau clienţii (50%), obţinerea de informaţii despre mediul de afaceri (41%), promovarea propriilor produse şi servicii (37%), realizarea de tranzacţii sau plăţi electronice (35%) şi facilitarea comunicării interne în cadrul organizaţiei (33%).

Analiza zonelor de utilizare a Internetului şi/sau intranetului în funcţie de dimensiunea firmelor arată că există o corelaţie pozitivă între dimensiunea acestor firme şi motivarea utilizării Internetului/intranetului pentru a comunica cu furnizorii/clienţii, obţinerea informaţiilor despre mediul de afaceri, promovarea produselor şi serviciilor proprii, tranzacţii sau plăţi electronice şi facilitarea comunicării în cadrul firmei.

În fine, investigarea zonelor utilizării Internetului şi/sau intranetului în funcţie de sectorul de activitate al IMM-urilor arată că firmele din zona de servicii înregistrează valori maxime în patru direcţii, respectiv obţinere de informaţii despre mediul de afaceri (53%), promovarea produselor şi serviciilor (72%), tranzacţii şi plăţi electronice (64%) şi facilitarea comunicării în cadrul organizaţiei (53%). La polul opus, firmele din sectorul construcţiilor se evidenţiază în folosirea IT într-o singură direcţie, respectiv comunicarea cu furnizorii sau clienţii (90%).

Cititi și:

Digitizarea IMM-urilor ca imperativ

Radiografie IT în IMM-uri

Market Finder: Un instrument pentru IMM-urile românesti care vor să se extindă global

Resurse noi pentru IMM în lupta contra giganţilor online