INTERVIU — November 15, 2019 at 8:08 am

Knuth Molzen, Fujitsu: Transformarea digitală trebuie să fie un proces centrat pe oameni

by

Calea transformării digitale a companiilor este deja trasată pentru companii dacă acestea vor să înregistreze succes în viitor.  Cu ocazia recentului Forum Fujitsu, de la Munchen, am discutat cu Knuth Molzen, Head of EMEIA Focus Portfolio Countries, despre transformarea digitală în ansamblul ei şi despre impactul acestui fenomen asupra vieţilor noastre.

KnuthClub IT&C: Transformarea digitală este un fenomen larg răspândit. Cu toate astea, au existat eşecuri în implementarea de proiecte. În opinia dumneavoastră, există un set clar de reguli care trebuie respectate pe parcursul acestei călătorii către transformarea digitală deplină?

Knuth Molzen: Aveţi dreptate în ceea ce spuneţi. Din punctul de vedere Fujitsu, transformarea digitală trebuie să fie un proces centrat pe oameni, adică un proces care să vizeze toate părţile interesate de această transformare. De aceea, noi avem centre de transformare digitală, unul dintre acestea fiind în Munchen, unde putem arăta clienţilor ce înseamnă transformarea digitală şi cum să utilizeze procesele de transformare pentru a fructifica la maxim potenţialul acestui univers digital. Este foarte important să priveşti indivizii care participă la acest proces şi nu doar la produsele pe care le vrei dezvoltate.

Club IT&C: Fujitsu a venit recent la Bucureşti cu o soluţie de procesare date inspirată de quantum computing. Având în vedere că universul quantum computing comercial este încă la ani de zile distanţă, intenţionează Fujistu ca prin soluţia prezentată să devină un generator de tendinţe pe piaţă?

Knuth Molzen: Quantum computing este deja posibil. El se poate experimenta deja şi în mod clar reprezintă viitorul. Până la transformarea quantum computing în realitate comercială însă, Fujitsu a decis să investească masiv în soluţii, precum cea prezentată la Bucureşti, care să ne apropie mai repede de acea realitate. De exemplu, în acest sens noi dispunem de centre de dezvoltare pentru diverse tehnologii, cum ar fi, de pildă, deep learning, care ajută la obţinerea obiectivelor pe care ni le propunem.

Club IT&C: În cursul unui interviu recent cu colegul dvs Juan Maria Porcar, acesta a spus că transformarea digitală se face în folosul oamenilor. În România unul din efectele imediate ale implementării de proiecte de transformare digitală a fost acela al concedierilor de oameni. Ce sfat are Fujitsu pentru firme în sensul diminuării unor astfel de efecte neplăcute?

Knuth Molzen: Îmi amintesc de vremea când au apărut primele PC-uri şi oamenii s-au speriat că le vor dispărea slujbele. Acum avem în lume mai multe slujbe ca înainte. Totul ţine de educaţie. Din punct de vedere al unei companii, este foarte important ca ea să-şi instruiască angajaţii în vederea transformării digitale. Ca să fiu foarte sincer, nu toţi angajaţii companiilor vor putea face parte din grupul care efectuează această călătorie spre universul digital. Însă transformarea digitală oferă o mulţime de slujbe noi, iar acestea pot fi ocupate cu o instruire corectă.

Club IT&C: Trecând dincolo de transformarea digitală în sine, ce înseamnă o companie inteligentă pentru Fujitsu?

Knuth Molzen: E o întrebare dificilă. IT-ul este, în fond, ca un soi de costum pe care îl îmbracă o companie. Poate fi un costum făcut la comandă, sau unul luat din magazin. Cel mai bine ar fi să cumperi un costum care să se adapteze de la sine transformărilor corpului tău. Actualmente multe firme caută mediul IT&C perfect, şi de aceea se mulţumesc să cumpere un astfel de costum de pe piaţă. Însă ele uită că şi ele se schimbă. De aceea, e foarte important ca şi conceptul IT&C să fie bazat pe flexibilitate. Idei precum plata serviciilor în funcţie de consum, sau plata la cerere, reprezintă viitorul pentru firme ca să-şi menţină competitivitatea. Aici adăugăm securitatea şi disponibilitatea mediului IT&C. Ca atare, este un domeniu extrem de vast, unde trebuie să se ţină cont de multe elemente: flexibilitate, fundamente corect aşezate, şi aşa mai departe.

Club IT&C: Transformarea digitală include tehnologii precum IoT, RPA, AI, care folosesc majoritar date structurate. Cum procedează Fujitsu pentru a include în acest fenomen datele nestructurate, cele care constituie, de fapt, volumul majoritar al datelor existente?

Knuth Molzen: Noi credem că în acest moment ne aflăm pe o scenă plină cu tot felul de tehnologii aducătoare de beneficii. Dezvoltarea de tehnologii care să includă şi date nestructurate, cum spuneţi dumneavoastră, se face, din punctul nostru de vedere, de la caz la caz. De exemplu, lucrăm îndeaproape cu BMW, celebrul constructor de maşini, o companie unde procesele de fabricaţie, mai ales cele de bază, cum ar fi cele de prelucrare a metalului, folosesc volume imense de date nestructurate, care trebuie procesate în timp real pentru depistarea posibilelor erori de fabricaţie. Lucrând împreună cu noi pe o soluţie personalizată, BMW a reuşit astfel să realizeze economii de 20%, ceea ce se traduce în profituri mai mari. Nu avem o soluţie generică cu care să ne adresăm pieţei. Tocmai de aceea folosim extrem de mult centrele noastre de demonstraţie, unde potenţialii clienţi vin să vadă cum pot fi ajutaţi de tehnologiile Fujitsu pentru a-şi eficientiza afacerea.