Mobilitate — February 8, 2016 at 8:50 am

Strategii BYOD în CEE

by

 

Business word cloud for business and finance concept, Bring YourÎn prezent, cele mai multe companii oferă angajaților dispozitive mobile (telefoane inteligente, tablete și notebook-uri) cu scopul de a crește mobilitatea și eficiența acestora.

Având în vedere costurile în continuă scădere legate de telefonia mobilă și de broadband-ul mobil, cele mai multe companii au ales să plăteasca pentru utilizarea acestor dispozitive mobile pentru uz profesional, dar și personal.
Uneori însă, angajații nu sunt mulțumiți de dispozitivele oferite de companii prin programele Choose Your Own Device (CYOD), ținând seama că acestea sunt, în cele mai multe cazuri, dispozitivele promovate de operatorii de telefonie mobilă.
Astfel, angajații aleg să foloseasca propriile telefoane sau tablete, atât pentru mediul profesional, cât și personal, iar majoritatea CIO’s și managerilor IT se văd nevoiți să caute soluții pentru a preîntâmpina eventualele breșe de securitate, pierderi potențiale de date sau chiar lipsa totală de control asupra dispozitivelor.
Sub presiunea continuă a angajaților care iși utilizează propriile dispozitive mobile cu acordul tacit al managementului care își dorește un personal mulțumit, sau chiar sub presiunea managementului care nu folosește telefoanele și tabletele puse la dispoziție de companie, departamentele IT sunt puse în situația de a accepta și de a gestiona în rețea alte dispozitive în afara celor agreate.
Cu toate problemele pe care le implică, programele Bring Your Own Device (BYOD) pot fi benefice pentru companie, prin creșterea eficienței angajaților, scăderea investițiilor în echipamente sau chiar scăderea costurilor legate de suport, atunci când se implementează soluții potrivite.

În luna octombrie 2014, IDC a intervievat un număr de 321 companii din Cehia, Polonia, România și Rusia. Repondenții au fost factori de decizie în IT. Companiile participante au fost reprezentante ale tuturor industriilor/verticalelor, cu cel
puțin 50 de angajați.
Sondajul a demonstrat că, deși ar trebui să reprezinte una dintre prioritățile companiilor și deși intens promovată de furnizori, implementarea soluțiilor BYOD și CYOD este deocamdată insuficient reprezentată. Astfel, numai 12% dintre companiile intervievate au implementat o soluție BYOD, în timp ce 13% preferă o solutie CYOD.
Rusia se dovedește a fi cea mai avansată în implementari BYOD (26% dintre companii), în defavoarea implementărilor
CYOD (4% dintre companii), în timp ce companiile cehe preferă CYOD (CYOD 20% vs BYOD 5%). Pe verticale, cele mai multe firme cu un program BYOD sunt printre companiile de telecomunicații (27%), urmate de servicii profesionale (18%) și mass-media (15%).

Pe țari, vorbind de companiile care au deja un program BYOD implementat, Rusia are cel mai mare număr de angajați înscriși (62%) și planifică să ajungă la 70% în 12 luni. Cei mai puțini angajați înscriși în BYOD sunt în medie în Polonia (9%). Rusia conduce și în ceea ce privește numărul angajaților înscriși în programe CYOD (57%), iar România are cei mai putini (21%). În timp ce în Romania (78% dintre companii) și în Polonia (71% dintre companii) consideră că implementarea unui program BYOD conduce la creșterea productivității și a colaborării dintre angajați, același lucru este
valabil doar pentru 33% dintre repondenții din Cehia și pentru 32% dintre repondenții din Rusia.

Este demn de menționat faptul că toate companiile intervievate din Cehia cred că BYOD se întamplă deja, cu sau fără știrea angajatorului, în timp ce niciuna dintre companii nu consideră că îmbunătățirea relației cu clienții justifică implementarea unui program BYOD. Prin contrast, 33% din repondenții din România apreciază că îmbunătățirea relației cu clienții justifică investițiile într-o soluție BYOD.

Opinia IDC
Politicile BYOD nu par să aibă mare succes în rândul companiilor mici și, în mod surprinzător, nici în rândul companiilor medii pe care IDC le-a intervievat. IDC consideră că această tendință se va schimba, pe măsură ce companiile vor ințelege nevoia de a guverna dispozitivele folosite de angajați și pe măsură ce soluțiile de management al mobilității întreprinderii vor avea prețuri mai convenabile.
În contextul în care din ce în ce mai mulți angajați, și uneori chiar managementul, folosesc propriile dispozitive mobile în scop profesional, iar departamentele IT din majoritatea firmelor mici și mijlocii posedă cunoștințe insuficiente privitoare la mobilitate și solutii pentru gestionarea acesteia, furnizorii de soluții sunt așteptați să promoveze soluțiile de mobilitate și să împingă piața către o faza mai matură, mai ales că, în prezent, majoritatea soluțiilor implementate se reduce la push email și calendar.

de Madalin Lazarescu, IDC Romania