Esential — May 27, 2025 at 9:00 am

Lipsa învățării practice este dăunătoare carierelor STEM

by

Neoferirea unei cantități suficiente de experiență practică în cadrul orelor de științe va avea un impact direct asupra posibilității copiilor de a lucra în roluri de știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM) în viitor, sugerează un studiu.

Female teacher helping to girls working on small robot, building robotic car in after-school robotics club. Children learning robotics in Elementary school. Girls in science.

Instrumentul de urmărire a educației științifice a întrebat sute de profesori de științe europeni despre predarea lecțiilor practice și a constatat că a existat o scădere a numărului de ore practice, profesorii subliniind multe dintre barierele care stau în calea furnizării acestui stil de predare.

„Știm că frecvența practicii științifice a scăzut”, se spune în studiu. „Cercetarea noastră din cadrul programului de urmărire a educației științifice, a evidențiat acest lucru, precum și cât de vitală este știința practică ca factor motivant pentru învățarea științelor în anii șapte-nouă”.

„Practicile ajută la aducerea științei la viață pentru tineri și stimulează interesul pentru știință, precum și dezvoltarea unor abilități importante”, a adăugat ea. „Avem nevoie de mai mulți tineri, în special fete, care să aleagă să continue studiile științifice și să progreseze în cariere în inginerie și tehnologie.” „Așadar, avem nevoie ca elevii să aibă mult mai multe oportunități de a participa activ la lecțiile de științe.”

Mai mult de jumătate dintre copiii din clasele șapte până la nouă subliniază cât de importante sunt lecțiile de științe practice în motivarea lor să învețe mai multe despre subiect, în special pentru elevii care sunt mai puțin interesați de subiect – dacă există mai puține lecții de științe practice, acest lucru servește de fapt la descurajarea studierii subiectului mai târziu în educația lor.

Având în vedere că studiul raportează că o forță de muncă diversă în inginerie și tehnologie în viitor este direct legată de tinerii care se angajează în științe și alte discipline STEM, trebuie făcute mai multe pentru a menține interesul pentru aceste discipline în educația ulterioară și nu numai.

Unul dintre motivele pentru care tinerii, și în special fetele, nu aleg cariere în tehnologie sau alte domenii STEM este acela că nu înțeleg pe deplin ce implică acestea sau cum arată tipurile de persoane care lucrează în aceste cariere, așa că lecțiile practice pot ajuta la informarea tinerilor cu privire la abilitățile pe care le pot folosi într-o viitoare carieră.

Studentele sunt puțin mai predispuse să se implice într-un subiect atunci când există activități practice decât omologii lor de sex masculin – elementele practice ale învățării au fost un factor motivant pentru 54% dintre studente față de jumătate dintre bărbați – iar a avea un profesor bun este, de asemenea, mai important pentru fete decât pentru băieți.

Însă lecțiile practice de științe au fost în scădere în ultimii 10 ani, 44% dintre elevii europeni participând la activități practice cel puțin o dată la două săptămâni în 2016, scăzând la 37% în 2019 și scăzând în continuare la puțin peste un sfert în 2023 – iar acum, în multe cazuri, demonstrațiile practice au fost înlocuite cu videoclipuri.

Profesorii au subliniat o serie de bariere în calea predării lecțiilor practice, cele mai mari fiind ceea ce este cerut în programa școlară și timpul pe care îl au la dispoziție – cu timpul necesar profesorilor pentru a dezvolta sesiuni practice care se referă direct la obiectivele de învățare stabilite în programa școlară, profesorii au spus că, în multe cazuri, nu le pot integra în mod fezabil în predarea lor.

Din păcate, mediul socio-economic al unui copil poate interpune anumite căi educaționale între acesta și anumite căi educaționale, iar zona în care se află o școală poate împiedica accesul la anumite finanțări și resurse.

Ceea ce școlile sunt capabile să ofere poate varia în funcție de finanțare și zonă, iar 26% dintre profesori au spus că deși numărul mare de echipamente a împiedicat oferirea mai multor lecții practice, 27% au declarat că nu au bani pentru a cumpăra echipamentul.

Informatica are o diviziune persistentă între sexe, dar un studiu realizat de BCS a constatat că tot mai multe femei sunt acceptate acum la cursurile universitare de informatică.

Un număr mic de profesori de științe și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la capacitatea lor de a susține sesiuni practice, 3% spunând că le lipsește pregătirea necesară, iar 2% spunând că le lipsește încrederea necesară pentru a face acest lucru, o tendință care există de ceva vreme.

Studiul a subliniat că lecțiile practice de științe sunt importante pentru creșterea interesului elevilor pentru STEM, alimentând fluxul de talente în viitor și au oferit o serie de recomandări pentru a ajuta permite profesorilor să ofere mai multe lecții practice. Pe viitor, școlile au nevoie de mai multe investiții pentru a se asigura că dispun de echipamentele, instruirea și asistența tehnică necesare pentru a oferi elevilor oportunitatea de a participa la lecții practice.