Evenimente — May 22, 2016 at 6:54 pm

O transformare care necesită curaj

by

future-of-bank1Pe lângă oportunitate strâns legată de viitor, transformarea digitală a băncilor tradiţionale a devenit deja o necesitate. Acesta a fost motivul principal al organizării la Bucureşti, de către compania de tehnologie Asseco SEE, a conferinţei New Banking Vision. Bucureştiul a reprezentat a treia etapă din circuitul de şase conferinţe naţionale organizate pe această temă în acest an.

Practic, conferinţa a însemnat o oportunitate adresată mediului bancar de a dezbate și analiza tendințele în industrie în paralel cu provocările pieței bancare, prezentând totodată și un roadmap al trecerii către modelul de bancă a viitorului. Cum România deține un rol important pe harta operațiunilor Grupului Asseco SEE, conferinţa a fost un eveniment dedicat în exclusivitate pieței locale şi s-a axat pe trei subiecte fierbinți în momentul de față: digital banking, business intelligence și payment systems, scopul fiind acela de a demonstra beneficiile aduse de o abordare unitară și integrată a acestor sisteme, având în permanență în centru clientul.

De unde a apărut această nevoie presantă pentru bănci de a trece la mediul digital? Băncile joacă un rol central în ecosistemul uman general, un ecosistem dominat la ora actuală de digitizare, simplificare şi creşterea vitezei de interacţiune între segmente, lupta pentru obţinerea de informaţii relevante despre clienţi şi, poate mai presus de toate, îmbunătăţirea experienţei acestora.

Toate acestea duc la intensificarea unor nevoi precum creşterea expertizei de interacţiune cu clienţii prin intermediul punctelor digitale de contact şi satisfacerea aşteptărilor tot mai legate de mediul digital ale Generaţiei Y, suplimentate, în perspectiva viitorului apropiat, cu cele ale Generaţiei Z, prima cu adevărat nativ digitală.

Ce înseamnă toate aceste circumstanţe pentru bănci? Clienţii sunt mai puţin loiali, iar din perspectiva Generaţiei Y şi Z, creşterea probabilităţii de schimbare intempestivă a furnizorului de servicii bancare în urma insatisfacţiei. În acelaşi timp, a apărut deja competiţie pe piaţa serviciilor bancare din partea unor jucători alternativi precum companii telecom, firme mari de comerţ, sau companii de tip fintech.

Consecinţa rezultantă este extrem de provocatoare: Serviciile bancare trebuie prestate oriunde și oricând. Acest lucru presupune tehnologii inovatoare, robuste, sigure, optimizate, pregătite pentru a satisface așteptările clienților informați, cunoscători ai noilor tehnologii. “Ca lider în furnizarea de software bancar în regiunea SEE, cu o experiență de 15 ani în domeniu, prezență în 13 țări și un portofoliu de peste 64 de bănci ce utilizează soluția de core banking, Asseco SEE înțelege pe deplin ce înseamnă transformarea bancară și cea digitală, într-o lume în care banking-ul înseamnă oricând, oriunde. Acest lucru necesită inovație, robustețe, siguranță, procese optimizate și disponibilitate imediată a serviciilor pentru a satisface așteptările noii generații de clienți”, a declarat Vladimir Aninoiu, Country Leader, Asseco SEE România.

La rândul lui, Miodrag Mircetic, Membru al Consiliului de Administrație, Grupul Asseco SEE, a spus: “Dacă ne gândim la banca viitorului, și anume perioada următorilor 10 – 15 ani, una dintre cele mai bune definiții este cea a lui John Reed, fostul CIO al Citi Bank, aceea că în viitor, băncile vor fi colecții de aplicații ce utilizează o rețea inteligentă. În această viziune toate procesele vor fi automatizate, nevoia de muncă manuală va fi aproape inexistentă, documentele pe hârtie se vor utiliza aproape de minim iar 95% din angajații băncii vor face vânzări și vor deservi clienții“.

Astăzi suntem deja martorii începutului acestei viziuni,” a adăugat Mircetic. “Multe instituții non-bancare, precum cele de telecomunicații, intră pe piața bancară. Asseco SEE este furnizorul soluției end-to-end pentru prima bancă on-line din regiunea SEE, lansată în 2015 în Serbia. Soluția noastră pentru omnichannel banking – Digital Edge – le oferă clienților o experiență de banking personalizată – chiar dacă accesează serviciile bancare de pe smartphone sau dintr-o agenție locală. Prin intermediul acestei soluții, datele clienților ajung cu acuratețe maximă atât în sistemului de self-service, cât și în terminalele asistate “touch points”. Acest lucru va ajuta băncile să iasă în evidență față de competitori, să clădească loialitatea clienților și să reducă numărul acelora care renunță la serviciile băncii. Asseco SEE sprijină astfel băncile să iși transpună strategia către digital și să evalueze cât de digital vor să evolueze în viitor – de la o bancă on-line, complet digitală până la bănci care doresc să facă upgrade treptat al potențialului digital, de-a lungul timpului.”

În mod evident, situaţia care interesează cel mai mult mediul de afaceri local este aceea a stadiului digitizării bancare la nivel regional. Iar din acest punct de vedere lucrurile încep să se mişte şi în această regiune, deşi sunt departe de a fi atins un stadiu la fel de înaintat ca pe pieţele mai mature. “Jumătate din băncile situate în regiunea Europei de Sud-Est dispun de o strategie digitală,” a declarat Piotr Jeleński, CEO, Asseco South Eastern Europe. “Bancherii sunt conştienţi de importanţa transformării digitale, ceea ce reprezintă un lucru bun. Partea mai puţin plăcută pentru viitorul apropiat este aceea că majoritatea băncilor din regiune se confruntă cu două mari provocări: constrângerile bugetare şi lipsa unei strategii clare legată de modul de desfăşurare a afacerii într-un mediu digital. Sunt motive pentru care transformarea digitală a băncilor din această regiune va mai dura ceva.”