Analiza — May 19, 2017 at 10:20 am

Un ajutor automatizat pentru securizare

by

ibm maasLa începutul acestui an, IBM anunţa pregătirea cu paşi mari şi rapizi pentru intrarea în era cognitive computing în zona securităţii, poate adevărata zonă de maxim interes pentru o astfel de tehnologie. Ei bine, cu puţină vreme în urmă gigantul american a lansat un asistent automatizat ca pas decisiv în direcţia enunţată.

Asistentul foloseşte, evident, platforma IBM Watson pentru a ajuta profesioniştii IT să gestioneze şi să securizeze dispozitivele IT folosite în domeniul afacerilor. Denumit MaaS360 Advisor, asistentul foloseşte tehnologia de machine learning pentru a analiza dispozitivele dintr-o reţea în scopul de a recomanda politici, patch-uri de securitate şi best practices personalizate în scopul îmbunătăţirii gestionării şi securizării reţelei în care sunt angajate telefoane inteligente, laptop-uri, tablete, dispozitive Internet of Things (IoT) şi alte echipamente endpoint.

Conform analiştilor, prin folosirea tehnologiei cognitive se descătuşează un enorm potenţial de management unificat al punctelor de acces într-o reţea. De ce? Deoarece prin folosirea unei astfel de capabilităţi, administratorii de reţea pot obţine în timp real informaţii relevante despre harta dispozitivelor folosite, fapt care îi ajută să ia mai rapid decizii privitoare la locurile unde reţeaua prezintă vulnerabilităţi şi are nevoie de îmbunătăţiri.

Conform studiilor efectuate până acum, angajaţii companiilor au ajuns deja, într-un procent mediu de 50% la nivel global, să utilizeze în medie cel puţin trei dispozitive săptămânal pentru desfăşurarea activităţii. O astfel de situaţie face ca echipele tehnologice şi de securitate din companii să se lupte deja acerb ca să menţină dispozitivele conforme cu politica de securitate a companiei şi securizate. O astfel de realitate a determinat firme prestigioase de cercetare a pieţei, precum Forrester Reasearch, să prevadă că adopţia metodelor de management centralizat prin intermediul platformelor de tip management unificat va creşte de la doar 15% din organizaţii în ziua de azi la peste 50% până în 2020.

Studiul Forrester a dezvăluit faptul că, în vreme ce 91% din organizaţii raportează o creştere a volumului de date folosite în punctele de acces în reţea în ultimii doi ani, aceste puncte de acces sunt adesea gestionate de multiple console şi echipe de management. Datele folosite astfel ar putea furniza informaţii relevante pentru creşterea eficienţei afacerii, însă studiul a descoperit că cele mai multe organizaţii sunt confruntate cu dificultatea de a colecta informaţii şi de a distribui software în medii complexe de tip enterprise.

Lipsa de vizibilitate trans-dispozitive conduce la duplicarea eforturilor de management, la goluri de securitate şi la un impact negativ asupra experienţei utilizatorilor. Cum organizaţiile sunt sub presiunea reducerii costurilor totale de deţinere echipamente şi dispozitive IT, studiul a descoperit că 83% dintre ele abordează această problemă prin spargerea silozurilor departamentale de date cu ajutorul unei echipe centralizate de management.

Mai mult, peste 80% din organizaţii intenţionează să implementeze inteligenţa artificială (AI) sau cognitive computing până în 2020 pentru analizarea eficientă a volumelor imense şi în creştere de date colectate de punctele de acces în reţele. Tocmai astfel de studii au determinat IBM să ghideze tehnologia Watson către concepte precum identity management şi confomitate de reglementare a dispozitivelor, în scopul rafinării abilităţii acestei tehnologii de a analiza mii de documente simultan pentru obţinere de informaţii relevante. În plus, Watson permite corelarea cu alte surse de date, cum ar fi IBM X-Force Exchange, pentru monitorizarea ameninţărilor active precum vulnerabilităţile de tip zero day şi malware, în scopul protejării proactive a dispozitivelor de astfel de ameninţări.

Asistentul cognitiv este proiectat, conform IBM, ca să ofere profesioniştilor IT capacitatea de a gestiona o largă varietate de puncte de acces, inclusiv dispozitive care constituie reţeaua IoT şi porţi de acces pentru astfel de reţele. Ca rezultat, managerii IT pot seta politici asupra tipurilor de date IoT care pot fi accesate de dispozitive în cadrul organizaţiilor, în scopuri de mărire a gradului de securizare. De aceea, platforma de management unificat suportă multe tipuri de dispozitive IoT actuale şi va continua să-şi extindă capabilităţile în 2017, conform producătorului.

Rămâne, desigur, de văzut în ce măsură recentul anunţ va contribui la naşterea unei revoluţii care să liniştească lucrurile în sfera securităţii IT, poate cea mai “fierbinte” zonă din întreg peisajul de afaceri dominate de tehnologie. Mai ales că IBM nu este singurul ofertant care lucrează intens în sensul oferirii de soluţii de eficientizare a securităţii. Un lucru este însă cert: de pe urma creşterii gradului de siguranţă în domeniul IT va beneficia întreaga omenire.