Bizpoint — September 28, 2017 at 6:29 am

Renunţarea la factorul uman

by

Un recent studiu efectuat de Avanade, o companie desprinsă din gigantul Accenture, relevă că mai bine de jumătate din băncile europene vor elimina nevoia de interacţiune umană în cadrul serviciilor proprii de retail, deoarece factorii de decizie din zona IT bancară susţin că noii actori din sector automatizează serviciile pentru clienţi cu ajutorul tehnologiei, iar acest fapt le scade actorilor tradiţionali competitivitatea în mod dramatic.

Practic, 85% din factorii decidenţi cu rol IT din mediul bancar european recunosc faptul că modelele de afaceri disruptive lansate de organizaţiile financiare de tip nou au ajuns deja să predomine în faţa metodelor tradiţionale de deservire a clienţilor de retail. Aproape jumătate din respondenţii la studiu (48%) au declarat că se confruntă acum cu o competiţie tot mai intensă din partea firmelor denumite generic , însă pe termen lung se tem şi mai tare de creşterea competiţiei din partea unor giganţi ai tehnologiei precum Amazon, Facebook şi Google.istock_000001193175medium

Recunoaşterea ameninţărilor induse de companiile de tehnologie, cum ar fi Google, nu este nouă. Încă din 2015, cercetări efectuate de Economist Intelligence Unit (EIU) au descoperit că băncile sunt mai îngrijorate de concurenţa companiilor de tehnologie decât de concurenţa băncilor noi sau a platformelor de plăţi precum PayPal. Imensa putere de procesare date a companiilor de tehnologie şi capacitatea lor de a lansa rapid produse şi servicii noi le oferă o oportunitate majoră de a intra în sectorul financiar-bancar.

Cei mai mulţi respondenţi din cadrul studiului Avanade (86%) admit că trebuie să depună eforturi considerabile pentru a oferi clienţilor nivelul de personalizare a serviciilor dorit de aceştia, şi cei mai mulţi acceptă şi faptul că vor trebui să cheltuiască mai mulţi bani pentru îmbunătăţirea situaţiei actuale. Din nefericire, sectorul bancar tradiţional este restricţionat din punct de vedere al resurselor care pot fi translatate în astfel de scopuri de costurile imense ale întreţinerii sistemelor IT complicate pe care le-au moştenit şi pe care le au în dotare.

În cadrul studiului, 94% din respondenţi au declarat că modernizarea sistemelor IT i-ar ajuta să ţină pasul cu companiile cu capabilităţi digitale. Practic, băncile se văd nevoite acum să renunţe la modul vechi de a face afaceri şi să investească în tehnologii care să permită forţei de muncă proprii să furnizeze servicii mult mai personalizate. Numai că integrarea de produse şi servicii noi într-o bancă tradiţională, care înseamnă un hăţiş complicat de sisteme care interacţionează cumva, este îngrozitor de complexă.

Cei care au început un astfel de proces îndelungat au şi câteva sfaturi pentru băncile care se văd nevoite acum să acţioneze de urgenţă. Printre acestea se numără achiziţia unei platforme moderne de banking şi migrarea tuturor aplicaţiilor din sistemele vechi pe ea, achiziţia uneia din băncile de tip nou, care dispune de IT de ultimă generaţie, urmată de trecerea întregii bănci pe aceste sisteme moderne, sau implementarea de soluţii de inteligenţă artificială (AI), care ar putea rezolva problemele legate de complexitate.