NEW TECHNOLOGY powered by FUJITSU — February 26, 2018 at 7:50 am

Modelul de inteligență al Amazon și Alexa cuprinde evoluții avansate ale inteligenței artificiale

by

Amazon devine de la un an la altul un model al implementării soluțiilor bazate pe cloud și inteligență artificială (AI), fiind implementate în toate serviciile și diviziile companiei. Acum, experții lucrează pentru a transforma compania într-o forță de producție AI.

echoRecomandările de produse ale Amazonului au fost infuzate cu AI încă din primele zile ale companiei, la fel ca și în zonele disparate, programele sale de expediere și roboții care lucrau în jurul depozitelor sale. Dar, în ultimii ani, a avut loc o revoluție în domeniu, machine learning care a devenit mult mai eficientă, mai ales într-o formă supraîncărcată, cunoscută sub numele de deep learging. Aceasta a dus la câștiguri dramatice în viziunea calculatoarelor, vorbire și prelucrarea limbajului natural. La începutul acestui deceniu, Amazon nu a vrut să profite în mod semnificativ de aceste progrese chiar de la începuturi, dar a recunoscut nevoia urgentă. Concursul cel mai critic din această eră a AI ar fi între Google, Facebook, Apple și Microsoft, și Amazon care era în urmă. În acest context, echipele de dezvoltare ale Amazon au venit cu o strategie mai agresivă de implementare a machine learning, chiar în contextul unui risc de reconstruire a întregului sistem al companiei, bine pus la punct în ultimii 20 de ani.

Ideile propuse au implicat produse complet diferite, cu diferite seturi de clienți. Dar fiecare a conceput în mod esențial o variantă a abordării noilor modele: transformarea unei părți a Amazonului cu machine learning avansat. Unele proiecte inovative au implicat regândirea proiectelor existente, cum ar fi eforturile companiei pentru robotică și afacerea imensă a centrelor de date, Amazon Web Services (AWS). Rezultatele au avut un impact mult dincolo de proiectele individuale. La momentul primelor discuții despre inteligență, talentul AI al lui Amazon era separat în zone izolate. Dar, push-ul pentru revizuirea companiei cu machine learning a schimbat acest lucru. Oamenii de știință din companie au luat la rând probleme dificile și și-au împărtășit soluțiile cu alte grupuri. În întreaga companie, insulele AI au devenit conectate. Pe măsură ce ambiția lui Amazon pentru proiectele AI a crescut, complexitatea provocărilor sale a devenit un magnet pentru talentele de top, în special cei care doreau să vadă impactul imediat al activității lor. Acest lucru a compensat aversiunea lui Amazon de a efectua cercetări pure, iar cultura companiei a cerut ca inovațiile să vină numai în contextul servirii clienților săi.

Amazon are acum are un avânt puternic al AI, unde inovațiile de învățare a mașinilor într-o zonă a companiei alimentează eforturile altor echipe, care la rândul lor pot construi produse sau pot oferi servicii pentru a afecta alte grupuri sau chiar compania în general. Oferirea de platforme machine learning către outsideri ca serviciu plătit face efortul în sine rentabil și, în anumite cazuri, scoate la iveală mai multe date pentru a crește nivelul tehnologiei. A fost nevoie mult timp pentru a transforma Amazon de la un învățător al deep learning într-o putere formidabilă a acestei tehnologii. Rezultatele acestei transformări pot fi văzute în întreaga companie, inclusiv într-un sistem de recomandări care se desfășoară acum pe o infrastructură complet nouă de machine learning. Amazon este mai inteligent sugerând ce trebuie să citiți în continuare, ce articole ar trebui să adăugați la lista de cumpărături și ce film doriți să vedeți în seara asta. Și în acest an, dezvoltatorii companiei au început un nou proiect, îndreptându-se către Amazon Search, unde intenționează să folosească deep learning în fiecare aspect al serviciului.

Produsul emblematic al impulsului lui Amazon în AI este vorbitorul său inteligent, Echo și platforma de voce Alexa, care îi conferă puterea. Aceste proiecte au provenit dintr-un plan livrat în 2011, pentru un proces de dezvoltare anuală numit Operational Plan One. Echo este un calculator ieftin, omniprezent, cu tot creierul său în cloud, căruia îi poți interacționa cu voce, pe principiul vorbești cu el, el îți vorbește. Dar construirea acestui sistem a cerut un nivel de inteligență artificială pe care compania nu a avut-o la îndemână. Mai rău, dintre foarte puținii experți care puteau construi un astfel de sistem, chiar mai puțini au vrut să lucreze pentru Amazon în contextul în care Google și Facebook au reușit să câștige talentele de top în domeniu. În contextul atragerii talentelor necesare pentru dezvoltare, Amazon a avut o următoare parte grea a dezvoltării Echo. Prolema implică interpretarea comenzilor vocale dictate la o anumită distanță de microfoane, chiar și atunci când sunt poluate cu zgomot ambiental sau alte perturbări fonetice. Un factor provocator a fost faptul că dispozitivul nu trebuie să piardă în vreun moment din ceea ce este spus. Mai mult, acesta a trebuit să trimită sunetul în cloud și să producă un răspuns destul de repede încât acțiunea să se simtă ca o conversație, și nu ca acele momente dificile când nu sunteți sigur dacă persoana cu care vorbiți respira încă. Construirea unui sistem de machine learning care să înțeleagă și să răspundă interogărilor conversaționale în condiții zgomotoase necesită cantități masive de date. Dar, dezvoltatorii nu au renunțat, având la dispoziție toate componentele necesare pentru realizarea unui Echo total eficient. Vestea bună a fost că toate piesele erau deja la Amazon, un serviciu de cloud neegalat, centre de date încărcate cu unități de procesare grafică pentru a procesa algoritmi de deep learning și ingineri care știau să transfere datele ca pe niște mingii de foc.

Prin ruperea lui Alexa dincolo de Echo, cultura AI a început să se coalizeze la Amazon. Echipele din întreaga companie au început să-și dea seama că Alexa ar putea fi un serviciu de voce util și pentru proiectele de mai mici dimensiuni. Alte produse Amazon au început să se integreze în Alexa, astfel încâd când se vorbește dispozitivul Alexa se pot accesa Amazon Music, Prime Video, recomandările personale de pe site-ul principal de cumpărături și alte servicii. Apoi, tehnologia a început să treacă prin alte domenii Amazon. Astfel, cu o dezvoltare rapidă combinată de atragerea talentelor și combinarea tehnologiilor, Amazon a devenit ceea ce este astăzi, cel mai mare producător și prestator de soluții cloud bazate pe AI, cu tehnologii la care inginerii de aici doar visau în urmă cu nu mai mult de 10 ani.