Esential — December 2, 2019 at 3:56 pm

Riscul de irelevanţă

by

Business man  shaking hands with robotLa nivel european, conform unui recent studiu publicat de firma de consultanţă, servicii digitale şi software business Capita, foarte multe companii, în special de dimensiuni medii şi mici, se tem că ar putea deveni irelevante pe piaţă în viitorul apropiat dacă nu vor reuşi să se transforme cu succes în organizaţii automatizate.

Conform autorilor raportului, firmele pot evita astfel de riscuri, dar numai dacă ajung să colaboreze cu forţa proprie de muncă pentru a îmbrăţişa eficient atât automatizarea, cât şi inteligenţa artificială. Iar cea mai bună cale de transformare într-o organizaţie care aplică eficient automatizarea este dată de construirea unor procese noi de afaceri, combinarea acestora cu angajaţii ale căror slujbe ar fi cele mai afectate de automatizare, şi incorporarea feedback-ului acestor angajaţi în proiectarea noilor procese de afaceri.

Toate astea vor duce, conform raportului, la apariţia şi extinderea de locuri de muncă “hibride”, unde se foloseşte atât gândirea inovativă şi abilităţile “soft” ale angajaţilor umani cât şi acurateţea şi vitezele mult superioare de operare ale tehnologiilor actualmente emergente.

Construirea unei astfel de forţe “hibride” de muncă este în sine o provocare, în principal din cauză că angajaţii potriviţi – cei care demonstrează creativitate şi gândire critică – sunt din ce în ce mai greu de găsit şi păstrat. Ca atare, hibridizarea va trebui obţinută prin dialoguri deschise ale managementului cu angajaţii, prin colaborare strânsă între autorităţi şi mediul de afaceri şi prin discuţii oneste, care să ducă la elaborarea de politici prin care să se asigure obţinerea de beneficii sociale din automatizare.

Realitatea arată deja că inteligenţa artificială şi automatizarea sunt tehnologii extrem de polarizatoare. În vreme ce unii oameni cred că ele vor conduce la pierderea multor locuri de muncă, alţii consideră că ele vor crea mai multe locuri de muncă decât vor distruge.