NEW TECHNOLOGY powered by FUJITSU — December 16, 2019 at 5:07 pm

Cât costă un chatbot?

by

Este o întrebare simplă pe care o auzim de la majoritatea clienţilor. Este justificată de curiozitatea faţă de o tehnologie nouă,  dar mai ales de dorinţa înţelegerii efortului financiar implicat de utilizarea unui chatbot şi a unei proiecţii de amortizare.

costÎn mod evident, structura şi costul unui chatbot pot diferi mult, în funcţie de obiectivele urmărite de beneficiar. Pentru că chatbotul nu este un produs plug and play, construirea unuia implică mai multe etape. Ca pondere şi efort aceastea sunt:

  • Stabilirea funcţiilor pe care urmează să le realizeze, 5%
  • Realizarea flowchart-ului care defineşte structura chatbot-ului pentru realizarea funcţiilor propuse, 15%
  • Analiza şi alegerea modelelor şi metodelor care să fie folosite pentru realizarea chatbot-ului, 10%
  • Executarea lucrărilor de programare şi conexiune cu mediul de programare în care va lucra chatbotul, 40%
  • Trainingul chatbot-ului, 20%
  • Implementarea la client, 10%

În functie de proiect, fiecare dintre aceste etape poate primi o atenţie mai mare. Complementar, structura unui chatbot poate genera costuri foarte variate pentru pentru proiectare, dezvoltare, testare şi instruire.

Cei construiţi pe platforme precum Chatfuel, Manychat şi care au la bază o serie de template-uri au costuri la nivelul unor sute de euro. Sunt simpli, nu necesită programare, ci doar câteva integrări cu diverse servicii online. Spre exmeplu, Zapier permite integrarea cu peste 1500 de apps (Google Calendar, Google Drive, Google Forms, Google Sheets ar fi cele mai frecvente, însă puteti accesa lista completă la  https://zapier.com/apps/chatbot/integrations). Pe acelaşi principiu, costul creşte pentru sistemele chatbot care au un back-end personalizat şi sunt conectaţi la soluţii de business cu baze de date dedicate. Implică un volum mult mai mare de muncă pe fiecare dintre etapele amintite mai sus, ceea ce duce costul peste 2-3.000 eur.

Următorul nivel în complexitate şi costuri, îl reprezintă integrarea cu instrumente precum Microsoft Dynamics CRM, ClickFunnels, HubSpot, MailChimp, Marketo, Infusionsoft și platforme de comerț electronic precum Squarespace, WooCommerce, Magento, BigCommerce, Unbounce, Mailgun etc. De asemenea, adăugarea unor funcţionalităţi de Inteligenţă Artificială, prin care să poate fi automatizate răspunsurile la un număr de 20-50 de întrebări, creşte atât complexitatea cât şi costul asociat chatbot-ului. De la acest nivel, valoarea unui proiect trece de 10-15.000 euro şi se poate dubla cu uşurinţă, dacă beneficiarul doreşte integrare cu aplicaţii de business, iar chatbot-ul devine parte a unui sistem extins, care oferă nu doar suport operaţional ci şi decizional, prin Business Intelligence şi unelte de raportare. Astfel de proiecte durează câteva luni şi implică echipe cu structură eterogenă: arhitect software, dezvoltator, consultant de business etc.

Ca abordare de piaţă, în cazul Rolaxit există un preţ de referinţă pentru fiecare dintre cei 120 chatboţi din portofoliu, la care se adaugă costuri pentru customizare şi adaptare pe cerinţele specifice clientului. Operarea chatbot-ului, care include şi trainingul acestuia se face printr-o subscripţie lunară, care acoperă şi serviciile de mentenanţă. Este vorba deci despre un abonament lunar şi nu despre o licenţă.

În concluzie, scenariile de utilizare sunt multiple, iar întrebarea “Cat costă un chatbot?, deşi este simplă nu poate avea un răspuns singular. Mai mult  decât costul în sine, pentru un potenţial beneficiar ar fi util să ştie ce ratî de amortizare are chatbot. Cât de mare este impactul în business şi cât de repede se amortizează investiţia?