NEW TECHNOLOGY powered by FUJITSU — July 1, 2020 at 2:15 pm

Continental și uni­ver­si­tă­țile cer­ce­tează îm­pre­ună AI pen­tru a dezvolta con­du­ce­rea auto­ma­ti­zată în orașe

by

Continental continuă seria proiectelor sale de cercetare PRORETA, împreună cu Universitatea Tehnică din Darmstadt, Universitatea din Bremen și Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (România).

2020-07-01-proreta5-photoPRORETA 5 este dedicat uneia dintre cele mai dificile sarcini pentru conducerea automatizată: recunoașterea situațiilor complexe de trafic din orașe și modul în care algoritmii dezvoltați după analiza datelor furnizate de senzori pot deduce deciziile corecte de conducere în aceste situații. Într-o intersecție nereglementată, de exemplu, este o provocare să interpretezi corect toate obiectele legate de direcția de călătorie prevăzută – inclusiv direcția lor de mișcare, intenția și prioritatea – fără intervenția umană. Inteligența artificială (AI) joacă un rol esențial în acest sens. Metodele AI trebuie testate atunci când punerea în aplicare a abordărilor tradiționale devine prea complexă sau își atinge limitele.

Principalul avantaj al AI este că, după o perioadă de antrenare, este capabilă să tragă propriile concluzii corecte pe baza a ceea ce a învățat, chiar și în situații necunoscute. Acest element este reflectat în sloganul „urbAn drIving”.

Împărțirea sarcinilor: mai mult decât suma părților

Proiectul PRORETA 5 (2019-2022), care se întinde pe o perioadă de trei ani și jumătate, examinează algoritmi de natură cognitivă, de predicție a comportamentului și luarea deciziilor, într-un vehicul demonstrativ construit și echipat de Continental.

La sfârșitul proiectului, în septembrie 2022, obiectivul este de a evalua performanța noii automatizări bazate pe AI pentru SAE (Society of Automotive Engineers) Level 4, folosind cea mai largă gamă posibilă de scenarii din interiorul unui oraș. Astfel, odată demonstrată capacitatea AI de adaptare, se pot pune bazele de aplicare în viitor a acestor tehnologii. Algoritmii bazați pe inteligența artificială ar trebui să fie capabili să recunoască și să interpreteze corect toate tipurile de scenarii complexe de trafic, rezultând decizii corecte de conducere. Un subcapitol al acestui proiect are drept scop observarea modului în care un șofer uman simplifică și evaluează complexitatea mediului înconjurător. Algoritmii de învățare, prin proiectul PRORETA 5, vor fi antrenați în conformitate cu principii similare pentru a obține o performanță de conducere comparabilă cu cea a oamenilor.

Actualul proiect PRORETA a fost extins la nivel interuniversitar și internațional cu scopul de a acoperi cu soluții noi și într-un mod optim și eficient în timp, toate etapele individuale de analiză apărute pe parcursul segmentelor care vizeaza implementarea conducerii automatizate. Cooperarea de lungă durată dintre Continental și Universitatea Tehnică din Darmstadt, care s-a dedicat sarcinilor individuale de asistență a șoferilor, constituie baza integrării altor universități în actualul proiect de cercetare.

„PRORETA este un program de succes. Rădăcinile sale merg până în 2002. Odată cu actuala extindere și internaționalizare, ne asumăm cea mai mare provocare în domeniul conducerii automatizate – conducerea în oraș”, spune Karsten Michels, șef de cercetare și inginerie avansată din cadrul departamentului de Inginerie și Tehnologie Holistice al Continental. „Echipa interdisciplinară, internațională și interuniversitară din PRORETA 5 reunește o experiență deosebită care acoperă toate sub-domeniile aferente acestui proiect”.

Locația Continental din Iași este, de asemenea, implicată în proiect.

Cercetare interuniversitară și internațională

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (România), profesorul Florin Leon de la Facultatea de Automatică și Calculatoare coordonează contribuțiile referitoare la predicția comportamentală a celorlalți participanți la trafic.

„PRORETA 5 reprezintă o oportunitate de a implementa cercetarea în viața cotidiană, vizând în final un plus de confort pentru fiecare dintre noi. Proiectul vine atât în sprijinul doctoranzilor, stimulați să descopere metode inovative ce îi ajută în dezvoltare, cât și al industriei auto, revigorată printr-un evident progres tehnologic”, spune Florin Leon.

La Universitatea din Bremen, PRORETA 5 aduce cunoștințele speciale în domeniul detectării mediului prin fuziunea datelor senzorilor. Adunate sub termenul tehnic „cogniție”, acestea sunt toate procesele asociate percepției și recunoașterii. La rândul său, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, România, se concentrează pe prezicerea comportamentului altor participanți la trafic. Echipa de la TU Darmstadt se concentrează pe temele ingineriei sistemelor și siguranței, a planificării și tehnologiei de control.

Între timp, PRORETA a ajuns la a doua etapă: prima campanie de măsurare pentru înregistrarea datelor de antrenare în vehiculul prototip cu software și hardware Continental este în curs de desfășurare la Bremen. Mașina, care a fost inițial pregătită la Bremen, va fi predată TU Darmstadt pentru teste suplimentare pe parcursul derulării proiectului.

„Astăzi, interfața dintre automatizare și pasagerii din vehicul joacă, de asemenea, un rol integrant. Informațiile, comunicarea și observarea șoferului în contextul automatizării și psihologiei sunt inextricabil interconectate”, spune Michels.

Coordonatorul proiectului din partea universităților, profesorul Hermann Winner, director al Institutului de Inginerie Auto din TU Darmstadt, confirmă importanța colaborării interdisciplinare: „Lucrul în echipă între experți Continental din industrie, doctoranzi și studenți oferă posibilitatea de a dezvolta tehnologiile viitorului pentru mobilitatea de mâine și face acest lucru foarte realist în ceea ce privește vehiculele. Această cooperare aduce un plus de valoare ambelor părți”.

Colaborarea de lungă durată dintre Continental, Institutul de Inginerie Auto al Universității Tehnice din Darmstadt, sub conducerea profesorului Hermann Winner, și Laboratorul de Metode de control și robotică, sub conducerea profesorului Jürgen Adamy, constituie, de asemenea, o bază esențială pentru PRORETA 5. În plus față de Universitatea Tehnică din Darmstadt, următoarele universități și experți de vârf sunt implicați în PRORETA 5. La Universitatea din Bremen, Grupul de lucru pentru Neuroinformatică cognitivă, condus de profesorul Kerstin Schill, se concentrează pe abilități cognitive elementare, cum ar fi auto-localizare, precum și recunoașterea obiectelor și urmărirea obiectelor. La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (România), profesorul Florin Leon de la Facultatea de Automatică și Calculatoare coordonează contribuțiile referitoare la predicția comportamentală a celorlalți participanți la trafic.