Bizpoint — August 7, 2025 at 3:40 pm

Vehiculele definite prin software conduc arhitecturile auto de generație următoare

by

În ultimii ani, mașinile au evoluat într-un adevărat spațiu de calcul, iar industria auto trece printr-o schimbare fundamentală către vehiculele definite prin software (SDV). Deoarece funcționalitatea vehiculelor, experiența utilizatorului și oportunitățile de monetizare sunt guvernate din ce în ce mai mult de software, un studiu realizat de IDTechEx calculează că acest nou segment pentru industria software va genera 755 de miliarde de dolari până în 2029.

Shot of a Futuristic Self-Driving Van Moving on a Public Highway in a Modern City with Glass Skyscrapers. Beautiful Female and Senior Man are Having a Conversation in a Driverless Autonomous Vehicle.
Fundamental, raportul „Vehicule definite prin software, mașini conectate și inteligența artificială în mașini 2026–2036: Piețe, tendințe și previziuni” evidențiază modul în care platformele centrale de calcul și zonale vor redefini concurența în domeniul auto. De la o bază tehnologică, raportul arată că vehiculele trec dincolo de arhitecturile tradiționale bazate pe unități de control electronic interconectate prin rețele de zonă a controlerelor și rețele locale de interconectare, către modele de calcul centralizate construite în jurul nodurilor de calcul de înaltă performanță.

IDTechEx afirmă că această tranziție este propulsată de aplicații care necesită multă lățime de bandă, cum ar fi sisteme avansate de asistență a șoferului, infotainment imersiv și cabine cu inteligență artificială (AI). Acesta adaugă că rețelele tradiționale CAN cu rată de date flexibilă, limitate la 8 Mbps, sunt acum inadecvate, accelerând adoptarea de la 100 Mbps la Ethernet auto gigabit cu rețele sensibile la timp. Simultan, se spune că producătorii auto recunosc beneficii economice și de sustenabilitate semnificative, cum ar fi noile arhitecturi de cablare zonală care pot reduce lungimea cablului cu cel puțin 30% și pot economisi kilograme de cupru per vehicul.

Analistul subliniază că beneficiile cheie ale abordării zonale se extind dincolo de lățimea de bandă și greutate. Abstractizarea intrărilor/ieșirilor fizice în servicii logice simplifică actualizările de funcții over-the-air între senzori și actuatoare, în timp ce distribuția integrată a energiei în stare solidă acceptă arhitecturi de 48 V, eliminând siguranțele grele și releele mecanice. Controlerele zonale simplifică, de asemenea, gestionarea securității cibernetice, diagnosticarea și viitoarele extinderi hardware, consolidând mai multe gateway-uri vechi în mai puține trunchiuri de rețea de mare viteză.

Raportul evidențiază, de asemenea, modul în care accelerarea cheie a dezvoltării SDV și motorul transformării a venit atât de la producătorii de echipamente originale (OEM) auto, cât și de la giganții tehnologici, menționând că topologiile emergente de calcul central și zonale ar putea fi exemplificate de viitoarea Neue Klasse de la BMW, modelul Y reîmprospătat de la Tesla și vehiculele de generație următoare de la Rivian.

În special, a subliniat modul în care BMW își poziționează platforma Neue Klasse în prim-plan, colaborând cu Qualcomm pentru a integra noduri de calcul centralizate capabile să suporte asistență avansată a șoferului, infotainment bogat și monetizare dinamică a funcțiilor.

În mod similar, modelul Y reîmprospătat de la Tesla și viitoarele modele Rivian se bazează pe arhitecturi integrate de calcul central, sporind eficiența, performanța și scalabilitatea. Se adaugă că principalii producători OEM chinezi, inclusiv BYD, NIO și Li Auto, își implementează rapid propriile servicii SDV, punând accent pe calculul central și pe capacitățile extinse over-the-air.

Alte tendințe cheie care au apărut în studiu au fost că monetizarea se îndreaptă către funcții ca serviciu și monetizare OTA – permițând producătorilor auto să exploreze fluxuri de venituri inovatoare, și că conectivitatea rămâne parte integrantă a dezvoltării SDV-urilor.

Liderii din industria auto, inclusiv BMW, Mercedes-Benz și Ford, au fost considerați deja integratori de funcții monetizabile, cum ar fi sistemele ADAS avansate, abonamentele de infotainment și chiar încălzirea scaunelor, în platformele lor SDV, deblocând venituri recurente și sporind fidelizarea clienților. IDTechEx prognozează că veniturile din monetizarea bazată pe funcții vor înregistra o creștere substanțială, atingând o rată anuală compusă (CAGR) de 30-34% până în 2035.

Conectivitatea a fost citată ca fiind elementul central pentru mașinile conectate, cabinele îmbunătățite prin inteligență artificială și mobilitatea viitoare cu tehnologii de comunicare vehicul-la-everything (V2X). C-V2X și 5G permit ecosisteme de mobilitate mai sigure și mai coordonate.

IDTechEx a concluzionat că, împreună cu integrarea inteligenței artificiale generative de la Nvidia și Qualcomm, SDV-urile pot oferi experiențe adaptive și personalizate pentru utilizatori prin intermediul asistenților inteligenți în mașină, afișaje imersive pe toată lățimea și medii digitale personalizabile, stabilind noi standarde pentru diferențierea mărcilor și implicarea utilizatorilor.