UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT, companie membră a Grupului TIU, a participat la modernizarea instalatiilor electrice aferente echipamentelor hidromecanice și hidraulice pentru barajul deversor al Hidrocentralei Porțile de Fier I.
Proiectul, al cărui beneficiar este Societatea de Producere a Energiei în Hidrocentrale “HIDROELECTRICA SA”, a fost adjudecat de companie în asociere cu DSD NOELL GmbH. Valoarea proiectului a fost de aproximativ 11,4 milioane euro.
Barajul deversor la care au executat lucrări specialiștii celor două societăți face parte din Sistemul Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I și este format din șapte deschideri echipate cu stavile dublu cârlig, acţionate cu servomotoare independente, și are rolul de a evacua ape mari (în cazul viiturilor) sau al gheţurilor care se formează în perioada de iarnă.
Atât instalațiile hidraulice de acționare a stavilelor care echipau acest baraj deversor, cât si instalațiile electrice și de automatizare prezentau uzuri majore de natură mecanică și corozivă, vechimea în exploatare a acestor echipamente fiind de peste 50 de ani.

Prin lucrările de modernizare „la cheie” realizate de UTI CFM, HIDROELECTRICA și cetățenii au următoarele beneficii:
• creşterea siguranţei în funcţionare a echipamentelor și reducerea la minimum a perioadei de indisponibilitate a barajului;
• reducerea cheltuielilor cu întreţinerile şi reparaţiile echipamentelor;
• realizarea unui ansamblu capabil să funcţioneze în bune condiţii pe durata unui nou ciclu de viață de minimum 30 de ani;
• posibilitatea deschiderii/ închiderii stavilelor în trepte sau continuu, în funcție de debitul apelor;
asigurarea unei fiabilități crescute prin prevederea sistemelor redundante;
• asigurarea unui management eficient al barajului din camera de comandă PdF I prin integrarea sistemului de automatizare a barajului în SCADA;
• implementarea de echipamente electrice la cele mai moderne standarde;
• realizarea independenţei funcţionale a echipamentelor pentru manevre în regim manual-local faţă de cele prin care se realizează regimul automat;
• operarea complet automatizată a barajului prin automate programabile, cu funcţii extinse de monitorizare şi diagnoză, integrate în sistemele (existente) de automatizare numerică şi SCADA ale centralei;
• instalarea unui sistem de prevenire/limitare a arcului electric cu sesizori optici şi de curent, a unei centrale de analiză și control dedicată, precum și a unui dispozitiv de stingere arc de tip ARCON;
• realizarea instalației de anclansare automată a rezervei AAR, cu 16 scenarii de funcționare din 5 surse de alimentare.




























