Analiza — March 21, 2016 at 9:20 am

Analiză inteligentă a datelor aplicată

by

indicatoriSe poate vorbi deja, inclusiv în cazul României, de avantajele imense pe care o soluţie de analiză inteligentă a datelor (aşa-numita Business Analytics) o aduce pentru firmele cu activitate intensă în zona lanţurilor de aprovizionare-desfacere. Astfel de avantaje sunt multiplicate semnificativ prin combinarea cu o soluţie big data, chiar şi în cloud.

Se poate vedea cu ochiul liber, în cazul României, că una din principalele activităţi rămase în picioare pe plaiuri mioritice este aceea de comerţ, indiferent că este vorba de comerţul en-gros sau de cel cu amănuntul. Cum zona de comerţ se numără printre puţinele care au parte de o continuă dezvoltare (a se vedea deschiderile devenite aproape banale de noi hyper- şi super-marketuri) folosirea de instrumente de analiză inteligentă a datelor, combinată cu o soluţie de tip big data are darul de a face din acest sector de activitate unul cu adevărat modern. 
Instrumentele de analiză inteligentă a datelor, aplicate în cadrul lanţurilor de aprovizionare-desfacere, pot ajuta la creşterea vizibilităţii activităţii şi pot furniza informaţii relevante pentru orientarea mai bună către client a întregului lanţ. Prin adoptarea de soluţii big dat, astfel de organizaţii îşi pot îmbunătăţi semnificativ modul în care răspund la cererea caracterizată de volatilitate şi la acoperirea riscurilor asociate.
La nivel global, şaizeci şi patru la sută dintre directorii de logistică nutresc convingerea că instrumentele de analiză inteligentă a datelor combinate cu o soluţie big data (pe scurt Big Data Analytics sau BDA) reprezintă o tehnologie cu caracter disruptiv pentru domeniul lor de activitate, punând bazele unei schimbări de percepţie managerială pe termen lung în organizaţiile lor (conform firmei de cercetare piaţă SCM World).

Conform unei alte mari firme de cercetare piaţă şi consultanţă IT, Accenture, nouăzeci şi şapte la sută dintre aceşti manageri înţeleg beneficiile aduse de instrumentele BDA, însă doar 17 la sută (asta la nivel global!) dintre ei au implementat deja instrumente de analiză inteligentă într-unul sau mai multe segmente ale lanţului de aprovizionare-desfacere.
De ce sunt, însă, atât de importante instrumentele BDA? Ele permit modelarea rapidă a unor volume foarte mari de date structurate şi nestructurate din surse multiple. Acest fapt duce la obţinerea de date de calitate pentru extragerea de informaţii relevante legate de întregul lanţ de activitate. O astfel de tehnologie permite explorarea unor relaţii ascunse din cadrul lanţului de activitate, cu rezultate în obţinerea de informaţii utile care în trecut nu puteau fi obţinute decât cu foarte mare greutate.
Ca atare, prin folosirea unor astfel de instrumente, directorii de logistică din companii pot obţine, simultan, mai multe genuri de rezultate care să ducă la îmbunătăţirea activităţii lor. Astfel, ei pot descoperi şi gestiona mai eficient relaţiile cu furnizorii, înţelegând mai exact cine face afaceri cu cine anume. Chiar dacă multe organizaţii folosesc instrumente BDA pentru a afla mai multe despre clienţii lor finali, directorii de logistică aflaţi în căutarea succesului pentru viitor vor începe tot mai des să utilizeze astfel de instrumente pentru înţelegerea mai bună a furnizorilor.

Instrumentele BDA înseamnă generarea de profiluri cuprinzătoare de furnizor, care includ date din surse externe, cum ar fi rapoartele financiare emise de firme specializate, în scopul generării de metrici privitoare la performanţe financiare şi riscuri asociate, astfel încât managerii de risc din respectiva organizaţie să dispună de un dashboard în timp real pentru acţiune eficientă.
Nu în ultimul rând, astfel de instrumente ajută la înţelegerea mai bună a clienţilor şi a relaţiei dintre ei şi organizaţie. Simultan, ele permit aflarea modului în care clienţii interacţionează prin intermediul unor canale diferite, acest fapt ducând la posibilitatea de a le oferi recomandări de produs mai bune. În fine, ele ajută la optimizarea managementului de inventar şi distribuţie produse pe baza cererilor în timp real.

Provocările viitorului

Una din cele mai bune dovezi de înţelepciune tradusă în faptă este acţiunea determinată de realitatea timpului care nu stă pe loc şi a pregătirii constante pentru realitatea de la pasul următor al viitorului. Ca atare, cei care vor dori să repurteze succes în viitor dintr-o activitate eficientă de aprovizionare-desfacere, chiar şi aceia care deja folosesc instrumente BDA în mod curent, vor trebui să ţină seama de câteva provocări care aşteaptă pe toată lumea după colţ.

Una din aceste provocări este reprezentată de prevederea mai bună a nevoilor şi dorinţelor clienţilor. Mulţi analişti de piaţă susţin că peste 90 la sută din clienţii dezamăgiţi nu vor mai face afaceri cu o organizaţie care nu le satisface aşteptările. În epoca clientului-rege, oferirea produsului corect persoanei adecvate, la momentul şi în locul potrivit înseamnă nici mai mult, nici mai puţin, decât fidelizarea şi câştigarea loialităţii clientului.
Organizaţiile inteligente vor intensifica utilizarea de instrumente BDA pentru a obţine o perspectivă completă asupra clientului final, în scopul prevederii nevoilor acestuia, al înţelegerii preferinţelor personale şi al generării unei experienţe de brand unicat. O astfel de provocare este cât se poate de valabilă şi pentru o ţară ca România, unde ieftinătatea produselor constituie încă pentru o gamă largă de clienţi potenţiali singurul criteriu de alegere produse. Însă situaţia se schimbă, chiar dacă mai lent decât ar fi de dorit, în sensul creşterii ponderii celor care pun preţul pe locul doi sau chiar mai jos în ierarhia criteriilor de selecţie produse şi firme.
O altă provocare este cea reprezentată de îmbunătăţirea eficienţei lanţului de aprovizionare-desfacere. Eficientizarea costurilor, reducerea acestora şi extragerea de informaţii relevante privind cheltuielile vor continua să însemne priorităţi majore în cadrul managementului lanţului de aprovizionare-desfacere. Studii efectuate în diverse zone ale lumii arată că introducerea instrumentelor BDA în cadrul operaţiunilor de logistică poate duce la o creştere de până la 2,5 ori a eficienţei întregului lanţ de aprovizionare-desfacere.

O altă provocare este cea asociată riscurilor de desfăşurare a activităţii specifice. Conform unor studii precum cele amintite la începutul acestui material, şaizeci şi unu la sută din firmele considerate lideri în zona de management al lanţului de aprovizionare-desfacere consideră managementul riscului asociat acestui lanţ ca fiind extrem de important. Se recunoaşte, în context, nevoia de capabilităţi care oferă vizibilitate şi predictibilitate mai mare de-a lungul întregului lanţ. Instrumentele BDA ajută la evaluarea mai corectă a probleme potenţiale şi al impactului posibil al acesteia asupra întregii organizaţii. Prin combinarea analizei datelor istorice cu maparea riscului şi planificarea de scenarii se poate genera o abordare de management al riscului adecvată pentru situaţii de alertă timpurie şi evitare dezastre.

Nu în ultimul rând, o altă provocare majoră este cea legată de creşterea agilităţii. Mai exact, legată de îmbunătăţirea timpului de reacţie la cerere şi al celui de livrare. Nouăzeci la sută din companii susţin că agilitatea şi viteza sunt caracteristici importante şi foarte importante pentru afacere. Abilitatea de a satisface cu rapiditate şi flexibilitate cererile clienţilor este socotită ca al doilea cel mai important generator de avantaj competitiv în sânul activităţii cu profil logistic. Conform Accenture, adaptarea de instrumente BDA în cadrul zonei operaţionale poate avea un impact major asupra scurtării timpului de reacţie la apariţia de probleme în lungul lanţului de aprovizionare-desfacere şi poate duce la o îmbunătăţire de până la patru ori a timpilor de livrare către clienţii finali.