Analiza — May 5, 2016 at 9:35 am

Voce peste Internet în nor

by

Male hand over gray background connecting cable to the cloudOare sună titlul de mai sus abracadabrant? Cu ceva vreme în urmă, probabil că răspunsul ar fi fost afirmativ. Între timp, situaţia s-a schimbat radical. Atât de mult încât un astfel de titlu (pentru exactitate, cu denumirea exactă “Cloud-based VoIP”) defineşte deja o tendinţă semnificativă de piaţă.

 

Mişcarea de renunţare la tot ce este legat prin cablu nu se rezumă la ora actuală doar la trecerea la Internetul wireless şi la adoptarea masivă de soluţii de tip gadgeting de către consumatorii individuali. Pe măsură ce protocolul Voice over Internet intră în faza de maturizare, iar Internetul de mare viteză se ieftineşte continuu şi devine similar unei utilităţi în multe colţuri de lume, din ce în ce mai multe afaceri renunţă la liniile clasice de telefon şi trec în barca vocii prin Internet.

Termenul VoIP sună aproape magic şi este făcut să sune din ce în ce mai magic de către marketingul vendorilor, care îl prezintă ca garantând flexibilitate mai mare, caracteristici mai bogate şi mai diverse, şi preţuri mai mici (cu mult!) decât serviciile clasice de telefonie prin cablu. În plus, noul buzzword (aka. termen la modă) “Cloud-based VoIP” face ca un asemenea termen să devină de-a dreptul miraculos. Ca atare, oricine îşi poate pune o întrebare perfect îndreptăţită: oare chiar aşa stau lucrurile în acest caz?

Ce înseamnă, de fapt, Cloud-based VoIP?

În general, lucrurile sunt simple dacă sunt privite ca un serviciu găzduit de un terţ şi furnizat cuiva. Mulţi furnizori de VoIP gestionează problemele majore de trafic, livrând servicii de telefonie şi software aferent clienţilor fără prea mari probleme, mai ales dacă aceşti clienţi folosesc telefoane de tip plug-and-play certificate pentru serviciul respectiv. Cele mai multe astfel de servicii nu necesită echipamente hardware suplimentare, cu excepţia telefoanelor propriu-zise. În cel mai rău caz, este posibil să fie nevoie de găsirea unui mic spaţiu pentru aşezarea unei cutii cu hardware undeva, în sediul clientului.

Ca alternativă, gestionarea unui sistem VoIP la sediul clientului necesită ceva efort. Este nevoie de o centrală privată de tip IP-based – o versiune prietenoasă cu Internetul a clasicelor sisteme de telefonie PBX pe care multe firme continuă să le folosească – pentru rutarea apelurilor telefonice către telefoanele adecvate din reţea, precum şi de un echipament care se numeşte PSTN gateway. Acest echipament se interpune între software-ul IP-PBX şi semnalele analoge ale reţelei de telefonie publice, convertind apelurile dinafară şi dinăuntru în semnale digitale, conform cu necesităţile.

Depinzând de dimensiunea companiei şi a infrastructurii deja existente, trecerea la VoIP poate costa extrem de puţin sau poate induce costuri semnificative în bugetul alocat IT-ului şi comunicaţiilor. De ce? Apelurile de voce VoIP consumă multă bandă Internet. Şi chiar dacă, la ora actuală, sunt multe locuri, inclusiv în gospodării, unde se pot efectua câteva apeluri VoIP simultan, este nevoie de provizionarea unei felii din banda Internet pentru derularea de aplicaţii IT în paralel cu convorbirile telefonice. Pe scurt spus, VoIP necesită conexiune de mare viteză la Internet şi lărgime de bandă, iar această nevoie este direct proporţională cu numărul de utilizatori simultani ai serviciului.

Avantaje şi dezavantaje

În mod cert, costul scăzut al vocii transmise prin Internet reprezintă cea mai mare atracţie a acestui concept. În cazul soluţiilor instalate la sediul clientului, echipmentele hardware de achiziţionat sau închiriat sunt puţine. În cazul serviciilor furnizate în cloud de terţi, nici măcar această problemă nu există. În plus, tarifele lunare pentru abonamente sunt suficient de mici ca să devină extrem de atractive. Iar tendinţa, cel puţin în unele ţări, este ca serviciul oferit să nu mai includă niciun fel de prevederi care să ţină clientul captiv de furnizorul de servicii.

VoIP este mult mai ieftin faţă de o reţea tradiţională prin cablu în special pentru firme care funcţionează cu dispersie geografică a locaţiilor. În astfel de situaţii, cum cele mai multe apeluri intra-reţea sunt de natură privată şi nu ajung în reţelele publice de telefonie, mulţi furnizori de servicii VoIP permit efectuarea gratuită de astfel de apeluri, chiar dacă între persoanele care vorbesc se întinde o distanţă de mii de kilometri.

Un alt avantaj este acela că mulţi furnizori de servicii VoIP în cloud oferă aplicaţii mobile care permit efectuarea şi primirea de apeluri telefonice de pe drum, prin folosirea conexiunii de date a echipamentelor. Mulţi astfel de furnizori oferă seturi de caracteristici mult mai robuste decât ceea ce este inclus în oferta furnizorilor de servicii tradiţionale.

Pe lângă elementele de bază, în astfel de oferte sunt inclus servicii de tip apel conferinţă, voicemail, fax prin Internet şi identificare apelant.Nu în ultimul rând, furnizorii de servicii VoIP oferă adesea funcţionalităţi virtuale de recepţionist şi întâmpinare, screening avansat al apelurilor, integrare cu aplicaţiile software de birou şi posibilităţi de redirecţionare voicemail către serviciul de mail sau către telefonul mobil.

Cel mai neplăcut aspect legat de adoptarea serviciilor de voce de tip VoIP în cloud sau la sediu este acela că întreg serviciul VoIP se prăbuşeşte în cazul în care serviciul Internet oferit de furnizor cade sau se întrerupe alimentarea cu energie electrică la sediu. Serviciile de tip cloud ocolesc în oarecare măsură această eventualitate nefericită prin alocarea automată a apelurilor care sosesc către serviciul de voicemail, sau prin redirecţionarea acestor apeluri către telefonul mobil, însă astfel de soluţii nu schimbă starea de lucruri concretă, anume că în astfel de situaţii primirea sau efectuarea de apeluri telefonice prin folosirea echipamentelor de la birou este imposibilă.

Un alt element negativ este reprezentat de apelurile de urgenţă. Există furnizori de servicii VoIP care nu oferă servicii de tip 112, iar dintre cei care o fac, unii taxează suplimentar sau măresc tarifele la abonamente pentru astfel de includerea unor astfel de apeluri. Împreună cu primul element negativ, acesta din urmă face ca soluţia holistică la ora actuală pentru serviciile de telefonie să fie aceea în care, pe lângă VoIP, o firmă să aibă inclus şi un abonament la servicii tradiţionale de telefonie.

La final, dar nu în cele din urmă, un lucru ar trebui reţinut cu precădere. Deşi calitatea transmisiei de voce prin servicii VoIP rivalizează la ora actuală cu cea a transmisiei prin cablu sau printr-o conexiune bună de telefonie mobilă, aceasta este serios afectată de calitatea reţelei (a firmei, în cazul unui VoIP instalat, sau a furnizorului de servicii în cazul Cloud-based VoIP). Ca atare, din punct de vedere strategic, problema apelurilor vocale prin Internet este şi va continua să fie, de fapt, o problemă IT de reţea.

de Bogdan Marchidanu