Studii — November 18, 2021 at 12:44 pm

În ciuda creșterii volumului de muncă, majoritatea oamenilor se simt mai confortabil să lucreze de la distanță

by

Potrivit unui sondaj Kaspersky realizat recent, cu 4.303 de respondenți din domeniul IT, 54% dintre angajați au raportat o creștere a volumului de lucru de la începutul tranziției către munca la distanță, 18% descriind creșterea ca fiind semnificativă. 37% nu au observat o modificare a volumului, iar doar 9% au observat o scădere a sarcinilor în domeniul de activitate din cauza noilor condiții de muncă.

Work remotely with TeamsÎn 2020, digitalizarea interacțiunilor angajaților a fost una dintre cele mai accelerate schimbări. Cu toate acestea, la începutul lockdown-ului, 82% dintre manageri erau îngrijorați de faptul că trecerea rapidă la telemuncă ar duce la o scădere a productivității, iar 69% dintre angajați au susținut că munca la distanță le-a afectat negativ starea emoțională. Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul celui de-al doilea an al pandemiei, acesta este un moment bun pentru a reevalua implicațiile muncii la distanță pentru cei din sectorul IT.

Chiar dacă sondajul arată că mai mult de jumătate dintre angajați au experimentat o creștere a volumului de muncă, 64% dintre cei chestionați nu se simt mai epuizați la sfârșitul unei zile de lucru de la distanță. Într-adevăr, 36% au raportat că au mai multă energie lucrând de acasă, iar 28% nu au observat o diferență între cele două formate.

Când vine vorba de stabilitate emoțională, modalitatea de muncă de la distanță a fost bine primită de angajați: 67% au declarat că se simt mai confortabil lucrând de la distanță sau nu au observat o creștere a anxietății din cauza orelor suplimentare, în timp ce 41% dintre respondenți s-au simțit chiar mai confortabil lucrând de acasă, decât atunci când lucrau la birou.

Dar, în același timp, procentul angajaților care s-au simțit inconfortabil că au fost distanțați de colegii lor a fost unul destul de semnificativ, 36% dintre respondenți spunând că se simt mai obosiți și 33% raportând că se simt mai anxioși lucrând de acasă.

O soluție care se dovedește populară în rândul angajaților este modelul de lucru hibrid. Acest format este foarte favorizat în rândul forței de muncă, aproape jumătate dintre angajați (45%) trecând la modelul hibrid până la jumătatea anului 2021.

O altă soluție binevenită este implementarea practicilor corporative de wellbeing. Vestea bună este că multe companii fac față provocării de a căuta modalități care să ajute la gestionarea potențialului burnout. Într-adevăr, 80% dintre firme investesc în cursuri de formare pentru a îmbunătăți competențele de bază, cum ar fi administrarea efficienta a timpului (31%). Companiile oferă, de asemenea, avantaje, cum ar fi concediu suplimentar plătit sau concediu anual (30%) și oferă consultații și cursuri de wellbeing online (29%). Cu toate acestea, raportul indică că mai sunt încă lucruri de făcut pentru a atenua volumul crescut al muncii în rândul angajaților care lucrează la distanță. Doar 45% dintre firme au luat cel puțin o măsură practică, cum ar fi automatizarea operațiunilor de securitate sau angajarea de personal suplimentar pentru a combate epuizarea angajaților.

„Astăzi, starea de bine a angajaților este în centrul atenției multor organizații. Din păcate, nu există o «soluție unică pentru toate» atunci când vine vorba de dezvoltarea unui asemenea program, deoarece succesul acestuia depinde de nevoile tuturor angajaților. Astfel de programe pot include ajutor psihologic și practici de mindfulness, programe de fitness și servicii de consultanță juridică și financiară pentru a ajuta angajații să facă față situațiilor negative din viață. Este, totuși, esențial să se creeze o cultură care să le permită angajaților să vorbească despre starea lor emoțională sau problemele lor cu managerii sau cu partenerii de afaceri de resurse umane”, comentează Marina Alekseeva, Chief Human Resources Officer la Kaspersky. „La Kaspersky, suntem mândri că am construit o astfel de cultură. Anul trecut am introdus sondaje de tip puls pentru a evalua cum se simt angajații noștri și cum îi putem ajuta. De asemenea, am implementat diverse servicii de wellness, fitness și asistență psihologică și am creat o platformă dedicată pentru relaxare digitală: Cyber Spa, care îi ajută atât pe angajații noștri, cât și publicul extern să se relaxeze și să ia pauze în timpul zilelor lor aglomerate.”

Pe măsură ce nevoile angajaților evoluează, la fel ar trebui să evolueze și strategiile de conducere. Kaspersky și  Global Centre for Healthy Workplaces împărtășesc următoarele sfaturi pentru organizații:
• Angajatorii trebuie să abordeze problemele de bază ale epuizării într-un mod sistematic, nu doar ca volum de muncă, dar și echilibrul dintre control/cerere, practici de management, predictibilitate, sprijin social, redistribuire a muncii etc. Acești factori trebuie să fie evaluați și gestionați pe tot parcursul activităților.
• Utilizați o combinație de sondaje și indicatori pentru a asigura o abordare consecventă și eficientă a stării de bine angajaților, de ex. ancheta de implicare, evaluarea riscurilor psihosociale, sondaj de bunăstare, utilizarea programelor de asistență pentru angajați (EAP), concediu medical, anchetă de stres, inventar de epuizare.
• Dacă circumstanțele afacerii dumneavoastră o permit, fiți flexibil și deschis la diverse practici de lucru. Formatele hibride pot oferi flexibilitatea necesară forței de muncă din ziua de azi, asigurând în același timp accentul pe obținerea de rezultate.
• Educați angajații să folosească practicile de securitate de bază atunci când lucrează de la distanță, cum ar fi informațiile despre cum să evite să devină victimă atacurilor prin intermediul e-mailului sau phishing-ului web sau cum să gestioneze conturile și parolele. Kaspersky și Area9 Lyceum au creat un curs gratuit pentru a ajuta personalul să lucreze în siguranță de acasă
• Ajutați-vă angajații să-și gestioneze starea de bine digitală. Astăzi, pe măsură ce folosim mai mult tehnologia, este important să păstrăm echilibrul potrivit. Kaspersky s-a asociat cu Neil Tranter, un profesor de mindfulness, pentru a dezvolta un curs de meditație dedicat: “Overcoming digital stress and smartphone addiction”. Cursul include și o lecție specială bonus dedicată provocărilor muncii la distanță, menită să ajute oamenii să dezvolte obiceiuri sănătoase de muncă și un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată.

Raportul complet și mai multe sfaturi sunt disponibile aici.