INTERVIU — January 11, 2022 at 3:02 pm

Cererea de servicii IT s-a maturizat în 2021. Anul acesta așteptăm o creștere consistentă pe cloud și securitate

by

2021 a rămas un an marcat de pandemie, care a afectat în mod direct cererea de soluții IT și, indirect, evoluția industriei de profil. Am discutat cu Paul Roman, managing partner și co-fondator PRAS Consulting, despre cum se văd aceste schimbări din perspectiva unei companii care anul viitor va împlini 20 de activitate pe piață IT locală, dar care are la activ și numeroase proiecte externe.

Club IT&C: Ce schimbări notabile au survenit în 2021 față de anii anteriori la nivelul pieței IT locale?
Paul Roman PrasPaul Roman: Anul trecut am observat un fenomen de maturizare la nivelul cererii. Astfel, dacă în 2020 toată lumea a fost bulversată de limitările impuse de pandemia de COVID-19 și de efectele asociate – cel mai important dintre acestea fiind adopția muncii de acasă –, în 2021 companiile au început să se adapteze tot mai bine schimbării.

Cererea de aplicații de colaborare necesare modelului de lucru hibrid a crescut, o evoluție similară înregistrând și soluțiile de securitate de care companiile au nevoie pentru a asigura atât protecția angajaților care lucrează de la distanță, cât și a resurselor pe care aceștia le accesează.

Totodată, organizațiile au început să renunțe în masă la soluțiile freeware și la improvizații, optând pentru aplicații business „consacrate“ – de exemplu, avem o cerere tot mai mare de licențe de Zoom venită din partea sectorului public. Inclusiv pe zona de suport am observat o receptivitate mult mai mare a companiilor vizavi de serviciile livrate de la distanță, accentul fiind pus acum pe rezolvarea problemei, respectiv pe rezultatul final obținut și mai puțin pe prezența fizică a prestatorului și a numărului de ore lucrate.

Pentru noi e tot mai evident că această realitatea nu se va schimba – angajații nu vor renunta la posibilitatea de a munci de oriunde, iar companiile vor fi obligate să dezvolte abordarile hibride.

Club IT&C: Aminteați de sectorul public – cum a evoluat cererea în acest domeniu?
Paul Roman: În administrația publică, mai ales la nivelul celei locale, există o creștere vizibilă a interesului pe zona soluțiilor cloud.

Cloud network storage isolated on gray backgroundAm finalizat recent un proiect amplu de migrare în cloud la una din administrațiile de sector din București, proces pe care în urmă cu un an, doi, nu-l credeam posibil. Este un proiect pe care îl considerăm relevant, nu atât prin valoarea să, cât prin semnalul pozitiv pe care îl transmite: cel al renunțării la „mentalitatea de proprietar“, respectiv la deținerea controlului în infrastructuri on-premises închise.

Pe de altă parte, sectorul public reprezintă o zona de interes constant pentru noi, prin prisma proiectelor pe care le putem realiza cu ajutorul competențelor, procedurilor și metodologiilor pe care le-am dezvoltat în conformitate cu cerințele specifice acestui domeniu.

Club IT&C: La nivelul industriei IT ce schimbări importante au survenit în 2021?
Paul Roman: Anul acesta s-au acutizat provocările în domeniul resurselor umane. Oamenii au devenit mai mobili ceea ce ne obligă și pe noi, firmele IT, să găsim noi soluții pentru a ține sub control fluctuația de personal. În 2021, profesioniștii în domeniul IT au devenit mult mai greu de găsit și de angajat. Sunt mult mai puțini oameni pregătiți, iar salariile lor au crescut într-un ritm galopant. Un exemplu relevant este creșterea substațială a salariilor pentru angajații entry level (proaspăt absolvenți sau chiar studenți), deoarece au început să fie vizați inclusiv de companiile mari, internaționale.

Ceea ce nu este o veste îmbucurătoare pentru întreaga piață. Companiile locale sunt nevoite să crească salariile personalului entry-level pentru a face față concurenței pe piața muncii, iar aceste costuri se vor reflecta în prețurile serviciilor.

Club IT&C: Ce proiecte și solicitări noi au apărut în 2021 pentru PRAS Consulting?
Paul Roman: Așa cum am menționat, am înregistrat o creștere pe zona serviciilor de suport, a proiectelor cloud, dar și în domeniul securității IT, fenomen la care au contribuit și noile reglementări europene în domeniu, cum este, de exemplu, noua Directivă NIS.

audit-main-heroProblema este însă că numărul auditorilor de securitate certificați este încă foarte mic în România. Noi, în cadrul PRAS, avem proprii specialiști certificați în audit de securitate, dar colaborăm și cu compania specializată DataEye pentru că ne confruntăm cu cerere mult mai mare decât oferta. Partenerii noștri realizează partea de audit, iar noi pe cea de management de proiect, după care ne ocupăm de rezolvarea diverselor probleme identificate.

O altă direcție pe care am dezvoltat-o în 2021, este cea de suport pentru aplicațiile legacy. Este o zonă ocolită de multe companii IT, care doresc se concentrează exclusiv pe promovarea de tehnologii și soluții noi. Anul acesta am extins un contract pe care derulăm de mai mulți ani cu o companie din domeniul telecom, unde oferim suport pentru mai multe aplicații dezvoltate intern a căror inlocuire ar fi extrem de costisitoare. Tot pe această zonă de servicii, am câștigat anul acesta un alt contract important cu o multinațională din domeniul IT care a externalizat către noi serviciile de suport pentru o aplicație legacy pentru care menetenanța asigurată intern devenise costisitoare, necesitând prea mult timp și resurse umane alocate.

Club IT&C: Care este ponderea serviciilor de suport în cifra de afaceri PRAS Consulting, față de noile proiecte realizate în 2021?
Paul Roman: Serviciile de suport reprezintă în prezent aproximativ 40% din cifra noastră de afaceri. Este un procent care a crescut constant, de la an la an, în mod natural – nu am forțat creșterea numărului de clienți, dar nici nu am ratat oportunitățile care s-au ivit. De exemplu, anul acesta ne-am extins prezența pe piața serviciilor IT din Elveția, care se adaugă proiectelor realizate în Marea Britanie, Norvegia, Olanda etc.

Club IT&C: Cum estimați că va evolua piața IT la nivel local în 2022?
Paul Roman: Munca de oriunde și modelul de lucru hibrid vor deveni standardul de facto, prin urmare va exista o cerere susținută pe această zonă, pentru că organizațiile vor avea nevoie de soluții care asigure angajaților condiții de conectivitate bună, cu nivel ridicat de disponibilitate și securitate.

De asemenea, estimăm o creștere a adopției cloud și dezvoltarea de abordări cloud hibrid, care oferă companiilor posibilitatea de a beneficia de securitate, flexibilitate și costuri predictibile, reducând nivelul de încărcare al propriilor echipe IT și costurile operaționale.

Foarte probabil, vom asista la o creștere a numărului de proiecte în domeniul sectorului public, a căror apariție va fi favorizată de fondurile puse la dispoziție prin intermediul PNRR. De altfel, inclusiv companiile mari de analiza prognozează o creștere de 7-8% în 2022.